Ελλάδα|16.02.2024 07:06

Λεωφορεία: Το μπάχαλο με τις πληρωμές στα ΚΤΕΛ αποκάλυψε η ξαφνική απεργία των οδηγών - Απλήρωτοι για δύο μήνες

Μαρία Λιλιοπούλου

Σε επιπλέον ελέγχους προς τους αναδόχους των ΚΤΕΛ προκειμένου να διασφαλίζεται η πληρωμή των εργαζομένων οδηγών των οχημάτων που εκτελούν συγκοινωνιακό έργο για λογαριασμό του ΟΑΣΑ, προχωρά άμεσα η διοίκηση του Οργανισμού.

Στόχος είναι να μην επαναληφθεί το χθεσινό μπάχαλο στην πρωινή ώρα αιχμής, το οποίο άφησε στις στάσεις τους επιβάτες δέκα λεωφορειακών γραμμών της Ανατολικής Αττικής, να περιμένουν μάταια λεωφορεία που δεν εμφανίστηκαν ποτέ.

Είκοσι οδηγοί του ΚΤΕΛ Αττικής προέβησαν σε αιφνιδιαστική απεργία, καθώς όπως αποσαφηνίστηκε αργότερα παρέμεναν απλήρωτοι εδώ και δύο μήνες. Οπως καταγγέλλουν πηγές των εργαζομένων, είχαν πληρωθεί μία προκαταβολή του Δεκεμβρίου και έκτοτε δεν τους είχαν καταβληθεί αποδοχές. Κι αυτό γιατί δεν είχε γίνει η εκκαθάριση του τελευταίου τριμήνου, όπως επισημαίνουν.

Tι προκύπτει από την απεργία

Οπως προκύπτει και από την ενημέρωση του υπουργείου, αιτία του προβλήματος, ήταν το γεγονός ότι δεν είχαν εγκριθεί εγκαίρως οι σχετικές πιστώσεις, οι οποίες αφορούσαν το 2023 και όταν αυτό έγινε, ξεκίνησε η καταβολή τους.

Ωστόσο όλα αυτά κατόπιν εορτής και αφού το επιβατικό κοινό μιας μεγάλης περιοχής της πρωτεύουσας είχε υποστεί τεράστια ταλαιπωρία, την ώρα μάλιστα που το Δημόσιο πληρώνει αδρά τις συμβάσεις με τα ΚΤΕΛ. Θα πρέπει μάλιστα να σημειωθεί ότι αυτή η δυσχερής κατάσταση θα είχε αποφευχθεί εάν υπήρχε η απαραίτηση ενημέρωση προς τον ΟΑΣΑ και από τη διοίκηση του ΚΤΕΛ. Κι αυτό καθώς ακόμα και στην περίπτωση που εκκρεμούσαν οι πιστώσεις, ο Οργανισμός θα μπορούσε να επιλύσει το ζήτημα με κάποια προκαταβολή δεδομένου ότι διαθέτει ταμειακά διαθέσιμα από τις εσπράξεις των εισιτηρίων, κλπ.

Άλλωστε αυτή ήταν η λύση που τελικώς δόθηκε χθες με την πληρωμή ποσού 150.000 ευρώ από τον ΟΑΣΑ προς τα ΚΤΕΛ για τη μισθοδοσία των οδηγών του Δεκεμβρίου, ενώ αντίστοιχο ποσό αναμένεται να κατατεθεί και σήμερα. Γι΄αυτό και τα δρομολόγια αποκαταστάθηκαν περίπου στις 11 το πρωί.

Από τη στιγμή που έγινε γνωστό το πρωί της Πέμπτης ότι τα οχήματα που εξυπηρετούν δέκα γραμμές δεν εξήλθαν από το αμαξοστάσιο της Ανθούσας για να εκτελέσουν δρομολόγια, το υπουργείο έτρεχε εκ των υστέρων να καλύψει την τρυπα που άφησε χωρίς συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση σημαντικό τμήμα του λεκανοπεδίου.

Στις 18.29 το απόγευμα αναρτήθηκε στη «Διαύγεια» απόφαση του υπουργού, Χρήστου Σταΐκούρα, με την οποία εγκρίνεται η καταβολή στον ΟΑΣΑ ποσού, ύψους 4.811.025 ευρώ για την κάλυψη της δαπάνης από συμβάσεις με εταιρείες παροχής συγκοινωνιακού έργου.

Η απόφαση αυτή ουσιαστικά «διορθώνει» προγενέστερη της 9ης Φεβρουαρίου, η οποία είναι πανομοιότυπη με τη σημερινη με τη μοναδική διαφορά ότι ανέφερε πως το ποσό αυτό δίνεται για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, από τις 28.12.2023 έως τις 28.02.2024. Το χρονικό διάστημα αφαιρέθηκε από την επόμενη απόφαση αποδεικνύοντας το μπλέξιμο που είχε δημιουργηθεί με τις πληρωμές.

Παράλληλα ο ΟΑΣΑ δύο ημέρες νωρίτερα είχε εγκρίνει την καταβολή ποσού 1.566.835,64 ευρώ, που αφορά στην εκκαθάριση του εκτελεσθέντος έργου που πιστοποιήθηκε για το Δ’ Τρίμηνο 2023 (1η Οκτωβρίου έως 6η Δεκεμβρίου 2023).

Την ίδια ημέρα ο Οργανισμός είχε αναρτήσει και δαπάνη ύψους 2.078.650,08 ευρώ για την εξόφληση της προκαταβολής του Φεβρουαρίου προς τα ΚΤΕΛ, εκ των οποίων περισσότερα από 850.000 ευρώ κατευθύνθηκαν στα ΚΤΕΛ Αττικής και τα υπόλοιπα στα ΚΤΕΛ Θηβών, Εύβοιας, Κορίνθου και Χαλκίδας.

Υπενθυμίζεται ότι το πρωί της Πέμπτης δεν εκτελούνταν για αρκετές ώρες δρομολόγια στις γραμμές της Ανατολικής Αττικής και συγκεκριμένα στις 301, 301Β, 304, 305, 306, 310, 314, 319, 323, 324, 326. Σε τέσσερεις από αυτές, δεν εκτελούνταν καθόλου δρομολόγια καθώς δεν είχε εξέλθει από τα αμαξοστάσια το σύνολο των οχημάτων, ενώ σε άλλες ο αριθμός των λεωφορείων που κυκλοφόρησαν ήταν σημαντικά περιορισμένος και τα δρομολόγια που είναι έτσι και αλλιώς αραιά, ακόμα πιο μειωμένα.

Ο ΟΑΣΑ, πάντως, ο οποίος μέσω της τηλεματικής θα έχει απόλυτη εικόνα για τον αριθμό των δρομολογίων που χάθηκαν, δε θα αποζημιώσει τα ΚΤΕΛ για όσα δεν έγιναν, καθώς αυτός είναι όρος της σύμβασης. Άλλωστε πριν την εκκαθάριση των πληρωμών προς τα ΚΤΕΛ προβλέπεται ο έλεγχος των στοιχείων της τηλεματικής από ανεξάρτητο ελεγκτή.

ΚΤΕΛλεωφορείαειδήσεις τώραΥπουργείο Υποδομών και ΜεταφορώνΟΑΣΑ