Ελλάδα | 30.03.2024 07:22

Προς περαιτέρω παραχώρηση έργου σε ιδιώτες ο ΟΑΣΘ: Τι περιλαμβάνει το σχέδιο του υπουργείου

Μαρία Λιλιοπούλου

Παράθυρο στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ μέσω της παραχώρησης πρόσθετου συγκοινωνιακού έργου του δημόσιου φορέα των λεωφορείων της Θεσσαλονίκης σε ιδιώτες ανοίγει το σχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο συζητήθηκε την Παρασκευή στο υπουργικό συμβούλιο.

Το σχέδιο του υπουργείου περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την εκκαθάριση του ΟΑΣΘ, εκκρεμότητα που υφίσταται από το 2017 οπότε και έγινε η κρατικοποίησή του, «προκειμένου να δημιουργηθεί ένας νέος, σωστός και λειτουργικός Οργανισμός με όρους των επόμενων δεκαετιών», όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση.

Η ενίσχυση των ιδιωτών σε άγνωστο ποσοστό του συνόλου του συγκοινωνιακού έργου κρύβεται πίσω από τη φράση που αναφέρει ότι «ο Νέος ΟΑΣΘ θα αναλάβει το συγκοινωνιακό έργο που θα μπορεί να υλοποιεί με συνέπεια προς τους πολίτες, ενώ παράλληλα εξασφαλίζεται ότι μέρος του συγκοινωνιακού έργου, αναλόγως των αναγκών, θα μπορεί να ανατίθεται σε ιδιωτικές εταιρείες μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών». Η σχετική αναφορά αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο περαιτέρω παραχώρησης συγκοινωνιακού έργου δεδομένης της υποστελέχωσης του ΟΑΣΘ και της σημαντικής έλλειψης οδηγών.

Άλλωστε, επισημαίνεται ξεκάθαρα ότι το συγκοινωνιακό έργο του νέου φορέα θα καθορίζεται «από τον ΟΣΕΘ δυναμικά, αναλόγως των αναγκών και συνθηκών».

Σύμφωνα με το υπουργείο, η λύση είναι επιβεβλημένη καθώς, όπως αναφέρεται, παρά τη βελτίωση του τελευταίου διαστήματος στην απόδοση του Οργανισμού, εξακολουθεί να υπάρχει λειτουργική αδυναμία, κυρίως λόγω των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών του και της δυσκολίας εκτέλεσης του συγκοινωνιακού έργου.

«Η εισήγηση της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών στο Υπουργικό Συμβούλιο, σχετικά με το νέο μοντέλο αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη, στοχεύει όχι μόνο στην επίλυση των διαχρονικών προβλημάτων του Οργανισμού, αλλά στην πλήρη αναβάθμιση των συγκοινωνιών της πόλης».

Σύμφωνα με το σχέδιο αναδιάρθρωσης των αστικών συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης, προβλέπεται:

  • Κατάργηση, μέσω της διαδικασίας εκκαθάρισης εν λειτουργία του ΟΑΣΘ και σύσταση ενός νέου δημόσιου Φορέα, σε πλήρη συμμόρφωση με τις διατάξεις του Κανονισμού Ε.Κ. 1370/2007.
  • Εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου υπό την εποπτεία και τον έλεγχο του ΟΣΕΘ, ως 100% θυγατρική του.
  • Δημιουργία νέου δημόσιου Φορέα («Νέος ΟΑΣΘ») που θα εκτελεί μέρος του αστικού συγκοινωνιακού έργου με λεωφορεία στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης.
  • Εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου από τον «Νέο ΟΑΣΘ» και ανάθεση σε ιδιώτες, του υπολειπόμενου, μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών από τον ΟΣΕΘ. Η διαδικασία αυτή ακολουθείται ήδη μέσω των απευθείας αναθέσεων που έχουν γίνει στα ΚΤΕΛ. «Στόχος όμως είναι να εκσυγχρονιστεί και να προσαρμοστεί στις μακροχρόνιες ανάγκες της πόλης, λαμβάνοντας πλέον υπόψιν και την επερχόμενη λειτουργία του μετρό (ήδη αυτό σήμερα γίνεται με τα ΚΤΕΛ)», σημειώνει το υπουργείο.

Ο ΟΣΕΘ θα είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο και την εποπτεία του συγκοινωνιακού έργου και της λειτουργίας του «Νέου ΟΑΣΘ» αποτελώντας την κατά 100% μητρική εταιρεία. Επίσης, θα είναι αρμόδιος για την ανάθεση του υπόλοιπου συγκοινωνιακού έργου σε μία ή περισσότερες ιδιωτικές εταιρείες μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών, την ιδιοκτησία (ή μίσθωση) και διαχείριση των βασικών πάγιων περιουσιακών στοιχείων που απαιτούνται για την εκτέλεση του αστικού συγκοινωνιακού έργου με λεωφορεία στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης (π.χ. αμαξοστάσια, οχήματα, σταθμοί φόρτισης ηλεκτροκίνητων λεωφορείων) και τη συνέχιση των υφιστάμενων αρμοδιοτήτων του σχεδιασμού, συντονισμού και ελέγχου του συγκοινωνιακού έργου.

Το εκτιμώμενο διάστημα ολοκλήρωσης της διαδικασίας εκκαθάρισης υπολογίζεται σε περίπου 12 - 18 μήνες, με δυνατότητα παράτασής του και οι ημερομηνίες ορόσημα είναι οι εξής:

  • 29.03.2024: Εισαγωγή πλάνου διάδοχης κατάστασης στο Υπουργικό Συμβούλιο
  • 30.05.2024: Αποστολή σχεδίου νόμου στη Γενική Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων
  • 01.07.2024: Εισαγωγή σχεδίου νόμου σε διαβούλευση
  • 16.07.2024: Λήξη διαβούλευσης και εισαγωγή νομοσχεδίου προς ψήφιση
  • 30.07.2024: Ψήφιση νομοσχεδίου
  • 05.08.2024: Δημοσίευση νόμου
  • 21.10.2024: Έναρξη λειτουργίας Νέου ΟΑΣΘ
  • 31.10.2024: Περάτωση διαδικασιών μεταβίβασης ενεργητικού και προσωπικού
  • 31.12.2025: Περάτωση εκκαθάρισης ΟΑΣΘ
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορώνειδήσεις τώραΟΑΣΘΘεσσαλονίκηλεωφορεία