Θεσσαλία: «Πράσινο φως» για την εκκίνηση των έργων αποκατάστασης - Πώς θα δρομολογηθούν και ποια άλλα παίρνουν σειρά
Μαρία ΛιλιοπούλουΜε προσκλήσεις αποκλειστικά στις μεγάλες τεχνικές εταιρίες θα προχωρήσουν τα οδικά έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία από τις ζημιές που προκάλεσαν οι κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias» σε μια προσπάθεια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να μη χαθεί άλλος χρόνος με μεγάλο κατακερματισμό εργολαβιών δεδομένου ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμα καταγράφει ήδη καθυστερήσεις.
Κι αυτό γιατί ο στόχος αποστολής των προσκλήσεων είχε τοποθετηθεί αρχικά στα τέλη Απριλίου με την ηγεσία του υπουργείου να έχει δεσμευτεί ότι εντός του καλοκαιριού όχι μόνο θα έχουν συμβασιοποιηθεί τα έργα, αλλά θα υπάρχουν και πολλά εργοτάξια στις πληγείσες περιοχές. Ωστόσο πλησιάζουμε στα τέλη Ιουνίου και τα σχέδια συμβάσεων δεν έχουν καν προωθηθεί προς έλεγχο από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Αυτήν την εβδομάδα, πάντως, έγινε το πρώτο βήμα με την έγκριση από τον υπουργό, Χρήστο Σταΐκούρα, του προσδιορισμού και της εξειδίκευσης του φυσικού αντικειμένου για τα κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών, τα οποία διαχωρίζονται σε τέσσερεις μεγάλες εργολαβίες συνολικού προϋπολογισμού 899,7 εκατομμυρίων ευρώ και συγκεκριμένα:
Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου, με προϋπολογισμό: 278.200.000 €.
Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών Δήμων: Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης, με προϋπολογισμό: 267.500.000 €.
Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών Δήμων: Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, με προϋπολογισμό: 184.000.000 €.
Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών Δήμων: Ιστιαίας-Αιδηψού, ΜαντουδίουΛίμνης-Αγίας Άννας, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων, με προϋπολογισμό: 170.000.000 €.
Οι παρεμβάσεις θα γίνουν συνολικά σε 1.007 θέσεις με την ομαδοποίησή τους να έχει γίνει με βάση την κρισιμότητα των θέσεων προτεραιότητας και τη δυνατότητα αποπεράτωσης των έργων, εντός του προβλεπόμενου χρονικού διαστήματος. Ο διαχωρισμός τους στις εργολαβίες, έλαβε υπόψη και κριτήρια που σχετίζονται με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής. Ενδεικτικά τα βασικότερα κριτήρια ήταν η κρισιμότητα των αστοχιών με γνώμονα την εξασφάλιση της ασφαλούς διέλευσης των πολιτών, τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά των Δήμων (ορεινά, ημιορεινά & πεδινά εδάφη), η ομοιογένεια των αστοχιών, οι ζημιές του οδικού δικτύου (έντονες καθιζήσεις οδοστρώματος, αποδόμηση υπόβασης οδού, οι κατολισθήσεις πρανών και ολισθήσεις- υποχωρήσεις επιχωμάτων-διάβρωση εδαφών. Ρόλο στο διαχωρισμό των αντικειμένων του έργου έπαιξε και η κατάρρευση και υποσκαφή γεφυρών, οι καταστροφές οχετών, ενώ οι αστοχίες ομαδοποιήθηκαν με στόχο να εξασφαλίζεται η αδιάκοπτη χρήση της οδού.
Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό κόστος των έργων αποκατάστασης στις περιοχές που επλήγησαν από τα ακραία καιρικά φαινόμενα του περασμένου φθινοπώρου, εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 3,5 δισεκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων το 1,4 δισ. αφορά το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθώς εκτός των οδικών έργων θα πρέπει να ακολουθήσουν και τα σιδηροδρομικά, όπως επανέλαβε την Πέμπτη κατά την ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο υπουργός.
Το υψηλό κόστος των έργων αποκατάστασης ήταν άλλωστε και ο λόγος, για τον οποίο «κόπηκαν» από τον προγραμματισμό άλλα έργα προκειμένου να εξοικονομηθούν οι απαραίτητοι πόροι: «Υπάρχουν απεριόριστες ανάγκες, αλλά περιορισμένες χρηματοδοτικές δυνατότητες. Όλα τα έργα δε γίνονται. Πολλές φορές επαναλαμβάνω ότι κάτι δε γίνεται εάν δεν έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση», ανέφερε.
Ο ίδιος, πάντως, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο στο μέλλον να αυξηθεί περαιτέρω το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων του υπουργείου, το οποίο ήδη αυξήθηκε από τα 320 σε πάνω από 500 εκατομμύρια ευρώ.
Τα νέα έργα που θα προχωρήσουν
Οι απαραίτητοι πόροι, πάντως, βρέθηκαν για πέντε έργα που παρουσίασε ο κ. Σταικούρας στη Βουλή συνολικού προϋπολογισμού άνω των 650 εκατ. ευρώ, τα οποία αναμένεται να συμβασιοποιηθούν το προσεχές διάστημα.
Πρόκειται για τα εξής έργα:
- Κατασκευή έργων ύδρευσης στις Π.Ε. Πρέβεζας – Άρτας – Αιτωλοακαρνανίας – Λευκάδας προϋπολογισμού περίπου 141 εκατ. ευρώ. Το έργο έχει ήδη δημοπρατηθεί, έχει εγκριθεί η κατακύρωσή του και έχει ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
- Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι οι 40 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης, εκ των οποίων 36 μήνες είναι για κατασκευαστικές εργασίες και 4 μήνες είναι η δοκιμαστική λειτουργία.
- Μετά τη βεβαίωση περαίωσης, τη λήξη δηλαδή της δοκιμαστικής λειτουργίας, ο Ανάδοχος θα συντηρεί και θα λειτουργεί το έργο για 36 μήνες.
- Κατασκευή Φράγματος στην περιοχή Τσικνιά Λέσβου, προϋπολογισμού περίπου 113 εκατ. ευρώ. Το έργο έχει ήδη δημοπρατηθεί, έχει εγκριθεί η κατακύρωσή του και έχει ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
- Η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου είναι οι 60 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης, εκ των οποίων 3 έτη είναι για κατασκευαστικές εργασίες, 1,5 έτος για την πλήρωση του φράγματος και 6 μήνες είναι η δοκιμαστική λειτουργία.
- Μετά τη βεβαίωση περαίωσης, τη λήξη δηλαδή της δοκιμαστικής λειτουργίας, ο Ανάδοχος θα συντηρεί και θα λειτουργεί το έργο για 24 μήνες.
- Επέκταση της Ιόνιας Οδού, στο Τμήμα Ιωάννινα – Κακαβιά, προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ. Ο οδικός άξονας, μήκους 69,5 χλμ, είναι ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και αποτελεί τη συνέχεια της Ιόνιας Οδού, από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας την Περιφερειακή Ενότητα Ιωαννίνων. Έχει εκδοθεί η απόφαση έγκρισης των δικαιολογητικών του προσωρινού αναδόχου, καθώς και η απόφαση κατακύρωσης και ανάθεσης της σύμβασης. Ολοκληρώθηκε ο προσυμβατικός έλεγχος και ο χρόνος ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου προσδιορίζεται σε 54 μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης.
- Εγγειοβελτιωτικά έργα στις Παραλίμνιες Περιοχές Αμβρακίας – Αμφιλοχίας και Βάλτου Αιτωλοακαρνανίας, προϋπολογισμού περίπου 65 εκατ. ευρώ. Ο εκτιμώμενος χρόνος αποπεράτωσης των εργασιών και παράδοσης του συγκεκριμένου έργου είναι 36 μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης.
- Υπηρεσίες Τεχνικού Συμβούλου Έργων της «Ελληνικό Μετρό» στη Θεσσαλονίκη, προϋπολογισμού περίπου 25 εκατ. ευρώ. Αντικείμενο του έργου είναι η υποστήριξη της «Ελληνικό Μετρό» στο βασικό έργο, στις επεκτάσεις προς Καλαμαριά, Αεροδρόμιο και Βόρειοδυτικές συνοικίες και την προετοιμασία των υπόλοιπων προς ωρίμανση έργων. Η σύμβαση θα χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση (από τους πόρους του ΕΣΠΑ 2014 – 2020 και ΕΣΠΑ 2021 – 2027) και από εθνικούς πόρους, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και η διάρκειά της ορίζεται σε 60 μήνες από την ημέρα που θα υπογραφεί.
- ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
- ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
- Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
- Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά