Σχεδόν 2 χρόνια αναμένει η ΡΑΣ στοιχεία για την ασφάλεια σηράγγων και την αποκατάσταση δυσλειτουργιών που είχαν εντοπιστεί μετά τα Τέμπη
Μαρία ΛιλιοπούλουΕδώ και 21 μήνες αναμένει η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) τα στοιχεία που έχει ζητήσει από τον ΟΣΕ σε σχέση με τα συστήματα ασφαλείας, αλλά και τα σχέδια εκτάκτων αναγκών για τις μεγάλες σήραγγες του σιδηροδρομικού δικτύου, δηλαδή εκείνες που έχουν μήκος άνω των 1.000 μέτρων.
Τα στοιχεία που ζητεί η ΡΑΣ
Οπως προκύπτει από τη σχετική αλληλογραφία, η ΡΑΣ είχε ζητήσει τα συγκεκριμένα στοιχεία ως προς τις σήραγγες, τα οποία βασίζει και στις σχετικές αυτοψίες που είχαν προηγηθεί από την πυροσβεστική από τον Μάρτιο του 2023, δηλαδή μόλις ημέρες μετά την τραγωδία των Τεμπών, χωρίς να τα έχει λάβει ακόμα από τον ΟΣΕ. Ως αποτέλεσμα η Αρχή εκκίνησε τη διαδικασία ακρόασης του Οργανισμού για συγκεκριμένες παραβάσεις που αφορούν αφενός στην πρόβλεψη ότι ο διαχειριστής υποδομής πρέπει να παρέχει τα απαιτούμενα στοιχεία χωρίς άσκοπη καθυστέρηση, αλλά και σε ζητήματα που σχετίζονται με την ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
Τα στοιχεία που ζητά η ΡΑΣ αφορούν 15 σήραγγες του δικτύου και μία από τις παραβάσεις για τις οποίες θα κληθεί να δώσει εξηγήσεις ο Οργανισμός είναι το γεγονός ότι σε ορισμένες εξ αυτών και συγκεκριμένα στις σήραγγες Ευταξία, Κακιάς Σκάλας, Αγίων Θεοδώρων, Τεμπών και Πλαταμώνα, το σχέδιο έκτακτης ανάγκης δεν συμβαδίζει με τις εγκαταστάσεις αυτοδιάσωσης, εκκένωσης, πυρόσβεσης και διάσωσης για τις σήραγγες. Στο συμπέρασμα αυτό μάλιστα είχε καταλήξει και το πόρισμα της Πυροσβεστικής, η οποία είχε αφήσει εκτός αυτοψίας την περίοδο μετά το δυστύχημα των Τεμπών δύο σήραγγες των Αγίων Αναργύρων και της Κακιάς Σκάλας καθώς δεν είχαν προσέλθει στελέχη του ΟΣΕ για τη διενέργεια των ελέγχων εντός του χρονοδιαγράμματος.
Η έναρξη της διαδικασίας ακρόασης αφορά επίσης το γεγονός ότι ο ΟΣΕ δεν έχει λάβει μέτρα για την εξάλειψη περιπτώσεων μη συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις λειτουργίας κατά τη διάρκεια λειτουργίας των σηράγγων, ώστε να εξασφαλίζει την ασφαλή κατάσταση λειτουργίας τους. Παράλληλα και τα σχέδια έκτακτης ανάγκης των σηράγγων δεν είναι επικαιροποιημένα ώστε οι υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης να λαμβάνουν όλες τις σχετικές πληροφορίες εκ των προτέρων.
Επιπροσθέτως από τον περασμένο Ιανουάριο υπήρξε αναφορά σύμφωνα με την οποία οι θύρες στις εξόδους διαφυγής στις σήραγγες Πλαταμώνα και Τεμπών είχαν αφαιρεθεί. Στον ΟΣΕ είχε δοθεί προθεσμία απάντησης έως τα τέλη του περασμένου Ιανουαρίου σχετικά με τα μέτρα που ήδη έχουν ληφθεί, ή πρόκειται να ληφθούν για την εξάλειψη των συγκεκριμένων δυσλειτουργιών, αλλά και αυτή πέρασε άπρακτη καθώς έως και σήμερα δεν υπήρξε απάντηση.
Η απόφαση κλήσης σε ακρόαση του ΟΣΕ από τη ΡΑΣ έρχεται μόλις λίγες ημέρες μετά τις αποκαλύψεις για την παράδοση από τον ΟΣΕ στην κυκλοφορία τμήματος της γραμμής χωρίς να έχει ληφθεί η απαραίτητη και υποχρεωτική έγκριση ασφαλείας από την Αρχή και εν μέσω νέων περιστατικών παραλίγο ατυχημάτων και συγκρούσεων που έρχονται στο φως της δημοσιότητας.
Η ΡΑΣ άλλωστε βρίσκεται ήδη σε διαδικασία διερεύνησης του περιστατικού λανθασμένης χάραξης γραμμής, η οποία είχε ως αποτέλεσμα συρμός του Προαστιακού Σιδηροδρόμου να κατευθύνεται προς τη γραμμή του μετρό πριν από περίπου 1,5 μήνα. Το ειδικό αντικείμενο της έρευνας θα είναι ο έλεγχος της τήρησης των κανονισμών, των διατάξεων της σιδηροδρομικής νομοθεσίας και των απαιτήσεων του οικείου Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας (ΣΔΑ) της ΣΕ HELLENIC TRAIN σε σχέση με την ασφάλεια των σιδηροδρομικών μεταφορών, βάσει των ενδείξεων και των αποδεικτικών στοιχείων που έχει στα χέρια της η Αρχή.
Ήρθε εκ των υστέρων το πιστοποιητικό ασφαλείας
Για το ζήτημα της επικαιροποίησης της έγκρισης ασφαλείας στο τμήμα που είχε καταστραφεί από τις κακοκαιρίες Daniel και Elias, η ΡΑΣ άναψε το πράσινο φως ζητώντας, πάντως, ορισμένα επιπρόσθετα στοιχεία, αυτών που υπέβαλε ο ΟΣΕ μόλις το τελευταίο διήμερο και ύστερα από τις σχετικές καταγγελίες των μηχανοδηγών.
Συγκεκριμένα, η ΡΑΣ σε απόφαση που αναρτήθηκε την Τετάρτη στη Διαύγεια προχώρησε στην έκδοση Επικαιροποίησης Έγκρισης Ασφάλειας του ΟΣΕ, περιλαμβανομένων των τμημάτων ανόδου «Άγιος Στέφανος Ξ. – Δομοκός και Παλαιοφάρσαλος – Μεζούρλος», με ημερομηνία έναρξης επικαιροποίησης την 27-11-2022, και διάρκειας ισχύος έως 03/10/2026.
Ζητά ωστόσο από τον Οργανισμό την αποτύπωση σε σχέδιο δράσης, σύμφωνα με τον κανονισμό ΕΕ 1078/2012, της παρακολούθησης των μέτρων που έχει λάβει για την κυκλοφορία στο συγκεκριμένο τμήμα και την υποβολή του στην Αρχή το αργότερο έως 27-12-2024.
Επίσης, ζητά την υποβολή σχεδίου δράσης σχετικά με τα εναπομένοντα προβληματικά σημεία στην Αρχή το αργότερο έως τις 13-12-2024.
- Έχουν στο περίμενε τη ΡΑΣ: Σχεδόν 2 χρόνια μετά τα Τέμπη, δεν έχουν σταλεί στοιχεία για την ασφάλεια στις σιδηροδρομικές σήραγγες
- Αιμόφυρτο άφησε οδηγός λεωφορείου 6χρονο μαθητή σε σχολείο του Πύργου - Καταγγελίες για «πλήρη αδιαφορία»
- Επιχείρηση συσπείρωσης «παραδοσιακών» ψηφοφόρων στη NΔ: Τι είπε ο Μητσοτάκης για τη διαγραφή Σαμαρά και ποια θέματα έκλεισε
- Όλα έτοιμα για τα πρώτα δρομολόγια του Μετρό Θεσσαλονίκης - Ο νέος συγκοινωνιακός χάρτης