Ελλάδα|13.05.2019 19:37

Η Ελλάδα γίνεται ιδανικό σκηνικό για μεγάλες ταινίες

Αναστασία Κουκά

Επενδύσεις ύψους 32 εκατομμυρίων ευρώ, 1500 νέες θέσεις εργασίας, τεράστια διαφήμιση της χώρας στο εξωτερικό, ανάπτυξη της οικονομικής και επιχειρηματικής δραστηριότητας…: αυτά είναι τα βασικά οφέλη που εξασφαλίζει η, καθυστερημένη μεν, αναγκαία δε, υιοθέτηση του επενδυτικού κινήτρου - σε διεθνείς όρους cash rebate - με στόχο την προσέλκυση οπτικοακουστικών παραγωγών στην Ελλάδα το οποίο έχει μπει πλέον σε πλήρη εφαρμογή.

Τριάντα οκτώ συνολικά έργα, ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και τηλεοπτικές σειρές, έχουν ήδη εξασφαλίσει την συμμετοχή τους στο πρόγραμμα. Το πλήρες προφίλ 27 εξ αυτών δημοσιεύει σήμερα το «Έθνος της Κυριακής» μαζί με σημαντικά στοιχεία για τους όρους της οικονομικής ενίσχυσής τους αλλά και των σημαντικών προοπτικών που ανοίγονται για τη χώρα με την λειτουργία του δημοφιλέστατου, σε παγκόσμιο επίπεδο, αυτού συστήματος.

Γιατί μπορεί η Ελλάδα να αποτελεί, κατά γενική ομολογία, μια από τις ωραιότερες χώρες του πλανήτη οπότε, μοιραία, και ιδανικό φυσικό σκηνικό για κάθε φιλόδοξη κινηματογραφική ή τηλεοπτική παραγωγή, παρόλα αυτά οι ταινίες που έχουν γυριστεί στη χώρα μας τις τελευταίες δεκαετίες μετριούνται στα δάχτυλα. Αντιθέτως, άλλες χώρες, όπως η Βρετανία και η Ιταλία, έχουν καταφέρει να πετύχουν σημαντική οικονομική και τουριστική ανάπτυξη εκμεταλλευόμενες την διεθνή κινηματογραφική βιομηχανία. Ένα από τα βασικά «κλειδιά», αν όχι το βασικότερο, αυτής της επιτυχίας αποτελεί το cash rebate, ένας όρος σχεδόν άγνωστος, μέχρι προσφάτως, στους περισσότερους Έλληνες εξ ου και το τεράστιο ζήτημα που δημιουργήθηκε πριν λίγο καιρό με την νέα ταινία του Κώστα Γαβρά.

Η ιδέα της ενίσχυσης γυρισμάτων, μέσω χρηματικής ανταπόδοσης, ξεκίνησε την δεκαετία του ’90 από τον Καναδά με στόχο την προσέλκυση μεγάλων κινηματογραφικών παραγωγών που μονοπωλούσαν έως τότε το Λος Άντζελες και η Νέα Υόρκη. Το πείραμα αποδείχτηκε απολύτως επιτυχές γι΄ αυτό και άρχισε να υιοθετείται, σιγά – σιγά, και από άλλες χώρες οι οποίες, με τη σειρά τους, άρχισαν να διεκδικούν και να κερδίζουν ένα σημαντικό μερίδιο από την διεθνή κινηματογραφική πίτα και αυξάνοντας τον ανταγωνισμό. Η Ελλάδα όμως δεν ήταν μία από αυτές καθώς μέχρι πριν λίγα χρόνια δεν ήταν επισήμως αποδεκτό ότι μια κινηματογραφική ταινία συμβάλλει ουσιαστικά όχι μόνον στην τουριστική αλλά και στην ευρύτερη οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας. Απόδειξη γι’ αυτό αποτελεί το γεγονός ότι αφήσαμε πολλές προτάσεις ανεκμετάλλευτες εξαιτίας έλλειψης οργάνωσης και εμπειρίας.

Ο σχετικός νόμος που έφερε στη Βουλή το Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, τον Αύγουστο του 2018, και μπήκε σε εφαρμογή έξι μήνες αργότερα από το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ) με την έναρξη υποδοχής αιτήσεων, ήρθε να καλύψει το μεγάλο αυτό κενό. Σύμφωνα με επίσημες πηγές, μέχρι τις 8 Απριλίου του 2019, είχαν υποβληθεί 49 συνολικά αιτήσεις για πραγματοποίηση οπτικουακουστικών παραγωγών από τις οποίες οι 38 πληρούσαν τις απαραίτητες προϋποθέσεις. Από αυτές οι 18 είναι εγχώριες και οι 20 διεθνείς προερχόμενες, μεταξύ άλλων, από τη Γαλλία, τη Βρετανία, τις ΗΠΑ, την Γερμανία, την Ισπανία, την Κορέα. Πέντε από αυτές μάλιστα έχουν ολοκληρώσει τα γυρίσματα, 4 έχουν υποβάλλει την αίτηση για να είσπραξη του ποσού της επιχορήγησης ενώ μία, η τηλεοπτική σειρά «ΕΔΕΜ» που θα προβληθεί άμεσα στο γερμανογαλλικό κανάλι ARTE, έχει ήδη εισπράξει το ποσό που δικαιούται.

Όσον αφορά στα οικονομικά στοιχεία, από τα οποία εξάλλου και προκύπτει η πλήρης εικόνα της αποδοτικότητας του επενδυτικού κινήτρου, η συνολική επένδυση στη χώρα μας ανέρχεται σε 32,3 εκ. ενώ η δημόσια δαπάνη, το ποσό δηλαδή που θα επιστραφεί συνολικά στους παραγωγούς είναι 9,9 εκ. ! Η απόδοση της επένδυσης σε συνδυασμό με την δημιουργία περί των 11.500 νέων θέσεων απασχόλησης (τεχνικοί, συνεργεία κ.α.) αποδεικνύει πως η εφαρμογή του cash rebate, με την προϋπόθεση βεβαίως ότι θα δημιουργηθεί άμεσα και το απαραίτητο συνεργατικό υποστηρικτικό σύστημα που θα μειώνει τη γραφειοκρατία και τα προβλήματα που δημιουργούνται με την χορήγηση αδειών για γυρίσματα, μπορεί να βάλει την Ελλάδα στην πολύτιμη παγκόσμια λίστα με τις φιλικές προς τις κινηματογραφικές παραγωγές χώρες με όλα τα θετικά που αυτό συνεπάγεται.

Οι ταινίες – σειρές που μπήκαν στο 1ο ελληνικό cash rebate

Εκτός από την βασισμένη στο βιβλίο του Γιάννη Βαρουφάκη ταινία του Κώστα Γαβρά «Ενήλικοι στο Δωμάτιο», για την οποία πολύς λόγος έγινε τελευταία, αρκετές ακόμη ενδιαφέρουσες κινηματογραφικές αλλά και τηλεοπτικές παραγωγές, με μπάτζετ εκατομμυρίων, συμπεριλαμβάνονται στη λίστα του πρώτου ελληνικού cash rebate. Από αυτές τα περισσότερα χρήματα στη χώρα, περί 4,3 εκατομμύρια ευρώ, θα αφήσει το “Born to be murdered” του Ιταλού σκηνοθέτη Φερντινάντο Σίτο Φιλομαρίνο, με πρωταγωνιστή τον Τζον Ντέιβιντ Ουάσινγκτον, γυρίσματα για την οποία έγιναν ήδη στην Αθήνα ενώ θα ακολουθήσουν τα Μετέωρα και τα Ζαγόρια.

Στις πρώτες θέσεις υψηλής επενδυτικής αξίας συμπεριλαμβάνονται επίσης οι ταινίες «Echoes of the Past» του Νικόλα Δημητρόπουλου, με θέμα το Ολοκαύτωμα των Καλαβρύτων, και πρωταγωνιστές τους Μαξ Φον Σίντοφ, Ρίτσαρντ Τσάμπερλεϊν και Γιώργο Βογιατζή, ο τέταρτος κύκλος της δημοφιλέστατης διεθνώς βρετανικής τηλεοπτικής σειράς «The Durells in Corfu» με αποκλειστικά γυρίσματα στην Κέρκυρα, το θρίλερ «Quicksand – Κινούμενη Άμμος», του Μαρκ Μπρόζελ, με πρωταγωνιστές τους Ντέιβιντ Τέναντ και Έμιλι Γουάτσον, που θα γυριστεί στα Χανιά, ο νέος κύκλος της αγαπημένης τηλεοπτικής σειράς «Λόγω Τιμής» αλλά και το «Monday» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου τα γυρίσματα του οποίου πραγματοποιούνται σε Αθήνα, Πάρο και Αντίπαρο.

Συνεργεία διεθνών και εγχώριων κινηματογραφικών εταιρειών παραγωγής έχουν ήδη στηθεί και αναμένεται να εγκατασταθούν σε πολλές ακόμη περιοχές της Ελλάδας όπως η Μύκονος, η Δήλος, η Αίγινα, το Ναύπλιο, τα Κύθηρα, η Νίσυρος, η Ήπειρος, η Πελοπόννησος, η Χαλκιδική, η Κως κ.α.

ταινίεςΚώστας ΓαβράςΛόγω Τιμήςγυρίσματα Σύνταγμα