Ελλάδα | 20.05.2019 17:03

Έλληνες μαθητές ξεχώρισαν σε διαγωνισμό εκπαιδευτικής ρομποτικής της Lego

Newsroom

Καινοτομία, έρευνα, μοναδικότητα και έμπνευση είναι τα στοιχεία εκείνα που διακρίνουν τις κατασκευές των ομάδων που συμμετείχαν και ξεχώρισαν στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής Έρευνας και Καινοτομίας για παιδιά «First Lego League» που διοργάνωσε το φιλεκπαιδευτικό μη κερδοσκοπικό σωματείο eduACT- "Δράση για την Εκπαίδευση".

Οι μαθητές, μάλιστα, συναντήθηκαν την Κυριακή με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Προκόπη Παυλόπουλο, ο οποίος κατά τη διάρκεια της συνάντησης, υπογράμμισε ότι η Τεχνολογία αποτελεί ένα από τα «ευγενέστερα» επιτεύγματα του Πνεύματος.

Υποδεχόμενος τους νεαρούς φιλοξενούμενούς του, ο κ. Παυλόπουλος αναφέρθηκε στις γενικές αρχές οι οποίες πρέπει να τους καθοδηγούν και να τους στηρίζουν σε αυτή την τόσο αξιέπαινη πορεία τους που, επιπλέον, εκπροσωπεί ένα γνήσιο πρότυπο Αριστείας. Το Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων συνάντησε μέλη των ομάδων που κατάφεραν και ξεχώρισαν όχι μόνο σε εθνικό επίπεδο αλλά και σε διεθνές.

Οι The Inventors και οι Next Generation Kids (NGK) από το 4ο Δημοτικό Σχολείο Βούλας και το 2ο Δημοτικό Σχολείο Καλυβίων αντίστοιχα , είναι οι δύο ελληνικές ομάδες που εκπροσώπησαν τη χώρα μας στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής με Lego (World Festival της FIRST LEGO League), που πραγματοποιήθηκε στο Χιούστον των ΗΠΑ, μεταξύ 17 και 20 Απριλίου κατακτώντας δύο κύπελλα και μία εξαιρετική διάκριση.

Οι The Inventors από το 4ο Δημοτικό Σχολείο Βούλας κατάφεραν να κατακτήσουν το πρώτο βραβείο για την καλύτερη έρευνα με ένα πρότζεκτ που εστίαζε στην εκγύμναση των αστροναυτών στο διάστημα. Στο διάστημα ο άνθρωπος καλείται να ζήσει σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας, οι όποιες προκαλούν πολλά προβλήματα υγείας στο ανθρωπινό σώμα.

Οι μύες αδυνατίζουν/ατροφούν γιατί δεν χρειάζεται να ασκήσουν μεγάλες δυνάμεις στην κίνησή τους όπως επίσης τα οστά αδυνατίζουν γιατί δεν έχουν φορτίο να στηρίξουν. «Για την επίλυση αυτών των προβλημάτων αποφασίσαμε να κατασκευάσουμε τον ΔΙΑ, τον Διαστημικό Ιστό Αράχνης. Πρόκειται για ένα ευέλικτο σύστημα εκγύμνασης των αστροναυτών που αποτελείται από λάστιχα γυμναστικής διαφορετικής έντασης και πλαισιώνεται με το κατάλληλο ασκησιολόγιο διαμορφωμένο από ειδικούς», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Δανάη μαθήτρια πέμπτης Δημοτικού.

Ο ΔΙΑΣ βρίσκεται μέσα σε ένα αναδιπλούμενο πλαίσιο το οποίο συγκρατείται από τεντωμένα λάστιχα με βεντούζες στις άκρες τους ώστε να συγκρατούν το όργανο στα τοιχώματα του θαλάμου. Έτσι μετά τη χρήση μπορεί να μαζευτεί και να αποθηκευτεί σε ελάχιστο χώρο.

Ταυτόχρονα έχει μικρό βάρος και το κόστος κατασκευής του είναι ασήμαντο σε σχέση με τα πανάκριβα μηχανήματα που χρησιμοποιούνται σήμερα. «Κατά την εκτέλεση των ασκήσεων δεν μεταδίδονται κραδασμοί στον διαστημικό σταθμό, που θα μπορούσαν να αποσταθεροποιήσουν την τροχιά του αφού ολόκληρη η κατασκευή είναι φτιαγμένη από λάστιχα», συμπληρώνει η Δανάη.

Πέρα από το βραβείο όμως που κατέκτησαν οι μαθητές και εμπνευστές αυτής της κατασκευής κατάφεραν «να ενωθούν περισσότερο σαν ομάδα, να γίνουν ένα».

«Η εμπειρία αυτή μας άρεσε πάρα πολύ και μέσω του διαγωνισμού ενωθήκαμε ακόμα περισσότερο» λέει η Βασιλική, ενώ ο Κωνσταντίνος τονίζει: «Πήραμε αρκετές γνώσεις και μάθαμε πράγματα που δεν θα μπορούσαμε να μάθουμε αν δεν συμμετείχαμε στο διαγωνισμό».

«Ο διαγωνισμός μάς προσέφερε να μπορούμε να κάνουμε σε βάθος ανάλυση και να βρίσκουμε πληροφορίες μέσω της έρευνας. Καθ΄ όλη τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας μάθαμε πως μπορούμε να συμπεριφερόμαστε σαν ομάδα να συνεργαζόμαστε και να στηρίζουμε ο ένας τον άλλο», προσθέτει η Δανάη. Προπονητής της ομάδας είναι ο Ανδρέας Κούλουμος, φοιτητής της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου.

Οι Next Generation Kids συμμετείχαν και αυτοί με τη σειρά τους στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής με Lego και απέσπασαν το πρώτο βραβείο κριτών για την καλύτερη συνολική απόδοση στους τρεις τομείς του διαγωνισμού, δηλαδή στα Project, Core Values, Robot Design. Ταυτόχρονα, εξασφάλισαν μία θέση στην κορυφαία οκτάδα του κόσμου στο Robot Game.

Η δικιά τους πρωτότυπη κατασκευή επικεντρώθηκε στην ψυχοσυναισθηματική κατάσταση των αστροναυτών και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στο διάστημα. Σχεδίασαν μία σειρά από anti-stress games. Βασική κατασκευή είναι η space ball η οποία είναι μία τηλεχειριζόμενη σφαίρα που ο αστροναύτης προσπαθεί να περάσει από διάφορες πίστες.

«Τα παιχνίδια μας έχουν αρκετά στοιχεία καινοτομίας καθώς είναι πρωτότυπα αυθεντικά και οικονομικά. Επίσης στις space ball υπάρχει και μία προστιθέμενη αξία καθώς προάγει την όξυνση της οπτικής αντίληψης του χώρου και καλλιεργεί τη δεξιότητα των αστροναυτών», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η 13χρονη Μικαέλα.

Πέρα όμως από τα βραβεία, όπως λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Κυριακή, μέλος της ομάδας Next Generation Kids «το πρώτο και πιο σημαντικό είναι ότι μάθαμε ότι δεν υπάρχει κανένας αντίπαλος παρά μόνο το πρόβλημα που πρέπει να λύνουμε κάθε φορά και ότι δεν έχουν σημασία τα βραβεία παρά μόνο οι στιγμές με τους φίλους μας τα ταξίδια και οι νέες φιλίες».

«Εμπλουτίσαμε αφάνταστα τις γνώσεις μας και κάναμε πράγματα τα οποία αν δεν είχαμε συμμετάσχει σε αυτό το διαγωνισμό υπήρχε μία μεγάλη πιθανότητα να μην τα είχαμε κάνει», συμπληρώνει η Μικαέλα.

Την αξία της μελέτης και της γνώσης υπογράμμισε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της eduACT -"Δράση για την Εκπαίδευση" και εκπαιδευτικός, Κώστας Βασιλείου, τονίζοντας ότι τα παιδιά είναι σημαντικό να μελετούν διότι «η γνώση είναι δύναμη διότι τη γνώση δεν μπορεί να την πάρει κανείς μακριά. Επιπλέον είναι ακόμη σημαντικό να ερευνούν καθώς μέσω της έρευνας μαθαίνουν περισσότερα. Η γνώση δυναμώνει τα παιδιά και τα μεγαλώνει όχι σε ηλικία αλλά σε ανθρώπινη αξία».

Το Φιλεκπαιδευτικό Μη Κερδοσκοπικό Σωματείο eduACT -"Δράση για την Εκπαίδευση" εισάγει νέα εκπαιδευτικά προγράμματα για όλα τα παιδιά του αύριο. Μέσα στην πενταετή του θητεία στο χώρο της μη τυπικής εκπαίδευσης και ιδιαίτερα με έμφαση στις νέες τεχνολογίες, τον κώδικα και την εκπαιδευτική ρομποτική, η eduACT λαμβάνει πρωτοβουλίες στον χώρο της σύγχρονης εκπαίδευσης εφαρμόζοντας πρακτικές που έχουν στόχο την εισαγωγή της καινοτομίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Με όραμα να δημιουργήσει ένα καλύτερο αύριο, με καινοτομία και ποιότητα στην εκπαίδευση, η eduACT δίνει έμφαση στην ισότιμη συμμετοχή όλων των κοινωνικών ομάδων σε προγράμματα που διαμορφώνουν νέους με ηγετικά χαρακτηριστικά και κοινωνική ευαισθησία.

Το 2013 έφερε στην Ελλάδα το FIRST LEGO LEAGUE, τον μεγαλύτερο διαγωνισμό εκπαιδευτικής ρομποτικής έρευνας καινοτομίας. Έκτοτε η eduACT αποτελεί τον αποκλειστικό διοργανωτή του διαγωνισμού σε Ελλάδα, Κύπρο και Βαλκάνια εμπλέκοντας κάθε χρόνο χιλιάδες παιδιά στη μοναδική αυτή εμπειρία γνώσης. Ο διαγωνισμός τελεί υπό την αιγίδα του Προέδρου της Δημοκρατίας Προκόπη Παυλοπούλου.

Το FIRST LEGO League (FLL) είναι μια παγκόσμια διοργάνωση ρομποτικής, με τη μορφή διαγωνισμού. Έχει σχεδιαστεί για να δραστηριοποιήσει μαθητές ηλικίας 9-16 ετών να ανακαλύψουν και να αγαπήσουν την επιστήμη και την τεχνολογία με τον πλέον διασκεδαστικό τρόπο, αποκτώντας εμπιστοσύνη στις δυνατότητές τους και αυτοπεποίθηση, διδάσκοντάς τους παράλληλα πολύτιμες δεξιότητες και καίριες αξίες για τη ζωή, όπως η ομαδικότητα κι ο αλληλοσεβασμός.

Μέσα από τη συμμετοχή στα προγράμματα αυτά και ειδικότερα στο FLL μαθητές και μαθήτριες ερευνούν σε ομάδες ζητήματα του πραγματικού κόσμου, που αφορούν καίρια ζητήματα της κοινωνίας μας (λ.χ. την αξιοποίηση του νερού, το διάστημα, την ανακύκλωση) προτείνοντας και στοιχειοθετώντας τεχνολογικές λύσεις για την αντιμετώπισή τους.

Όπως αναφέρει η eduACT: «Ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας είναι η αξιοποίηση τής τεχνολογίας και η ύπαρξη ενός ισχυρού δικτύου με φορείς τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες στο διαγωνισμό, γίνονται πολίτες του κόσμου, ήδη από την ηλικία αυτή. Κατά τη διάρκεια της προετοιμασία τους για το διαγωνισμό, αναζητούν πληροφορίες ερχόμενοι σε επαφή τόσο με ειδικούς, όσο και με ομάδες FIRST LEGO League από κάθε γωνιά του πλανήτη και φυσικά μοιράζονται τη γνώση τους συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας κοινωνίας που θα δίνει πρόσβαση στη γνώση σε ακόμα περισσότερους πολίτες αμβλύνοντας έτσι το χάσμα ανάμεσα σε «αυτούς που γνωρίζουν» κι «αυτούς που δε γνωρίζουν».

Κάθε ομάδα έχει τη δική της ξεχωριστή ιστορία και το παράδειγμά τους αποτελεί πηγή έμπνευσης και δημιουργικότητας. Έχουν συσταθεί είτε στο πλαίσιο οργανωμένων φορέων, είτε από πρωτοβουλίες των ίδιων των παιδιών, των γονέων ή των δασκάλων τους.

First Lego