Ελλάδα|10.09.2019 19:16

Μετρό: Ποιοι είναι υπέρ της επανατοποθέτησης αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου

Newsroom

Την απόφαση της απόσπασης, εκσκαφής και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου του μέτρο Θεσσαλονίκης έλαβαν σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε νωρίτερα και στην οποία συμμετείχαν ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, ο πρόεδρος ΠΕΔ και δήμαρχος ΠΕΔ -ΚΜ, Λάζαρος Κυρίζογλου και παραγωγικοί φορείς της πόλης.

Σε κοινή δήλωσή τους χαρακτηρίζουν ότι είναι η ενδεδειγμένη, ταχύτερη και οικονομικότερη λύση για την ολοκλήρωση του έργου και την ανάδειξη τώρα αρχαιοτήτων.

Μάλιστα, ζητούν από την νέα διοίκηση της Αττικό Μετρό να συγκαλέσει άμεσα σύσκεψη όλων των φορέων «προκειμένου να παρουσιάσει ένα σαφές, δεσμευτικό και οριστικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών και λειτουργίας του μετρό».

Επιπλέον, ζητούν να συσταθεί άμεσα η προβλεπόμενη από τον νόμο Επιτροπή Παρακολούθησης της πορείας των εργασιών του μετρό, που θα συνεδριάζει ανά τρίμηνο και θα ενημερώνει για την πορεία υλοποίησης του έργου.

Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας

Ο κ. Τζιτζικώστας χαρακτήρισε το μετρό «ευαίσθητο ζήτημα που έχει ταλαιπωρήσει τους πολίτες, έχει καταστρέψει καταστηματάρχες και έχει βάλει την πόλη σε μια αλλεπάλληλη καθυστέρηση η οποία πρέπει να λάβει τέλος και το τέλος είναι τώρα».

Παράλληλα, έστειλε ένα ξεκάθαρο μήνυμα ότι «δεν θα ανεχτούμε καμία νέα παράταση στην ταλαιπωρία που εδώ και χρόνια υφίστανται οι συμπολίτες μας, οι επιχειρηματίες και οι επισκέπτες της πόλης από τα προβλήματα που δημιουργεί η απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στον αστικό ιστό, όχι μόνο στις οδικές αρτηρίες αλλά και στις ίδιες τις γειτονιές και τα πεζοδρόμια της πόλης μας. Δεν πρόκειται να ανεχτούμε άλλα παιχνίδια και άλλες σκοπιμότητες σε βάρος της Θεσσαλονίκης και του κόσμου. Δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να διχάσει τον κόσμο και τους πολίτες της Θεσσαλονίκης. Το μέτρο πρέπει να ολοκληρωθεί το συντομότερο».

Ο κ. Τζιτζικώστας τόνισε ότι είναι κοινά αποδεκτή η άποψη ότι δεν πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος και αφετέρου δεν πρέπει να αυξηθεί το κόστος υλοποίησης αυτού του έργου.

«Η ΠΚΜ από το 2013 είχε ξεκάθαρη θέση και τότε υπήρξαν συσκέψεις με όλους τους φορείς που είχαν ομόφωνη άποψη ότι να προχωρήσει το έργο με την απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων. Ενώ είχαμε όλοι συμφωνήσει κάποιοι φρόντισαν τότε να ανατραπεί. Το αποτέλεσμα είναι να έχουμε φτάσει 2019, η πόλη να μην έχει Μετρό και το χρονοδιάγραμμα να είναι στον αέρα κυριολεκτικά - και άρα όσα μας έλεγαν τα προηγούμενα χρόνια δεν ήταν αληθή - και το κόστος εκτινάσσεται».

Ο περιφερειάρχης εξέφρασε την ικανοποίησή του για την τοποθέτηση Πρωθυπουργού σημειώνοντας πως «μίλησε ξεκάθαρα αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη για την βέλτιστη λύση για το ζήτημα της Βενιζέλου και του Μετρό Θεσσαλονίκης η οποία είναι η απόσπαση, η ολοκλήρωση του σταθμού και η επανατοποθέτηση».

«Με αυτόν τον τρόπο οι εργασίες θα ολοκληρωθούν ταχύτερα, η έναρξη λειτουργίας του Μετρό δεν θα έχει άλλες καθυστερήσεις και δεν θα διακοπεί μετά την έναρξή της. Οι λαμαρίνες θα φύγουν και πολίτες και καταστηματάρχες θα αναπνεύσουν και ταυτόχρονα θα αναδειχθούν τα σπουδαία αρχαιολογικά ευρήματα και οι πολίτες θα μπορούν να θαυμάσουν μια στάση "μουσείο"», πρόσθεσε.

Δήμος Θεσσαλονίκης

Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας έκανε αναφορά στην θητεία του στην Αττικό Μετρό και σημείωσε ότι γνώριζε από πρώτο χέρι τα προβλήματα του έργου και το θέμα των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου.

«Δεν διαχωρίζω την διαχείριση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου από τις υπόλοιπες αρχαιότητες του Μετρό. Το κόστος της ανασκαφής έχει στοιχίσει μέχρι σήμερα 135 εκατομμύρια ευρώ χωρίς να συνυπολογίσουμε, που συνετέλεσαν στις όποιες αποζημιώσεις δόθηκαν και θα δοθούν στον εργολάβο», τόνισε.

Παράλληλα, ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης υπογράμμισε ότι οι αρχαιότητες της Βενιζέλου δεν διέφεραν σε τίποτα με αυτές της Αγίας Σοφίας. «Εκεί είχε επιλέγει μια λύση, η απόσπαση, η εκσκαφή και η επανατοποθέτηση. Ουδείς εξέφρασε καμία αντίρρηση. Αν είχε επιλέγει αυτή η λύση και για τη Βενιζέλου, τότε ο σταθμός θα ήταν στο ίδιο στάδιο με την Αγίας Σοφίας και θα λέγαμε ότι το 2021- 22 θα είχαμε Μετρό από άκρη εις άκρη στην πόλη μας» συμπληρώνοντας ότι χάθηκαν έξι χρόνια.

Ο ίδιος τόνισε ότι για την λύση που επιλέχθηκε το 2016, «δεν υπάρχει κανένα χρονοδιάγραμμα, καμία κοστολόγηση και δεν υπάρχει καμία εντολή στον ανάδοχο να το κατασκευάσει. Αυτή η λύση και δεν έχει δοκιμαστεί και δεν περπατάει».

«Στόχος όλων μας εδώ είναι το έργο να προχωρήσει χωρίς άλλες καθυστερήσεις και χωρίς νέα κόστη, είναι η ώρα της μεγάλης και τελικής απόφασης. Ο σταθμός της Βενιζέλου είναι η δική μας πλατεία Συντάγματος, ο κεντρικός σταθμός», υπογράμμισε ο κ. Ζέρβας.

«Κάνω έκκληση έστω και την τελευταία στιγμή, το προφανές-το αυτονόητο - το λογικό να το ακολουθήσουν όλοι οι Θεσσαλονικείς και να μην έχουμε οποιοδήποτε πισωγύρισμα. Γιατί πισωγύρισμα είναι να πάει πίσω ο σταθμός με εξωτικές λύσεις, με μεγάλα κόστη, με χρονοδιαγράμματα που κανείς δεν τα ξέρει», συμπλήρωσε.

Από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΠΕΔ - ΚΜ και δήμαρχος Αμπελόκηπων - Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου σημείωσε ότι «με την απόσπαση και επανατοποθέτηση προβλέπεται από τους επιστήμονες ότι θα είναι πιο γρήγορη λύση και θα στοιχίσει λιγότερο, γιατί να επιλέξουμε τα αρχαία να διατηρούνται in situ» και πρόσθεσε ότι «δεν θέλουμε κολοβό μετρό θελουμε ένα ολοκληρωμένο μετρό».

ΤΕΕ-ΤΚΜ

Στη συνέχεια, τον λόγο πήρε ο πρόεδρος του ΤΕΕ - ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας, τονίζοντας πως το 2012 όταν τέθηκε το ζήτημα της αξιοποίησης των αρχαιοτήτων στη Βενιζέλου απέναντι στο δίλημμα αρχαία μέτρο η διοικούσα επιτροπή του ΤΕΕ αποφάσισε να συγκροτήσει μια διεπιστημονική ομάδα για να εξετάσει τη δυνατότητα της κατασκευής Βενιζέλου και ανάδειξης των αρχαιοτήτων.

Όπως σημείωσε ο κ. Μπίλλιας σχετικά με το πρώτο σενάριο για μη κατασκευή του σταθμού: Ο βασικός λόγος είναι ότι το μέτρο είναι ένα μικρό μέτρο αν δεν γίνει ο σταθμός Βενιζέλου σημαίνει ότι μια μερίδα θα πρέπει να πάνε στην Αγίας Σοφίας και μια άλλη στην πλατεία Δημοκρατίας και οι οι δύο αυτοί σταθμοί δεν είναι εφικτό στις ώρες αιχμής να εξυπηρετήσουν το κοινό.

Αναφορικά με το δεύτερο σενάριο της διατήρησης των αρχαίων in situ πρόκειται Τεχνικά δύσκολη θα καθυστερήσει το έργο το έργο θα ξεπεράσει τα 30 εκατ το 2012.

Για την απόσπαση και επανατοποθέτηση κρίθηκε ότι αυτή είναι η βέλτιστη λύση υπογράμμισε ο κ. Μπίλλιας σημειώνοντας παράλληλα πως «δυστυχώς δεν εισακουστήκαμε από την πολιτεία».

Φτάσαμε στο σημείο η ολοκλήρωση του μέτρο να γίνει το 2022 χωρίς το σταθμό Βενιζέλου.

ΕΒΕΘ

Ο πρόεδρος του ΕΒΕΘ, Γιάννης Μασούτης, τάχθηκε υπέρ της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαίων ενώ επισήμανε την ανάγκη να μην υπάρχουν καθόλου καθυστερήσεις.

«Πραγματική και ρεαλιστική λύση» χαρακτήρισε ο αντιπρόεδρος του ΕΕΘ, Γιώργος Ηλιάδης την απόσπαση και επανατοποθέτηση, ενώ ζήτησε από τον δήμαρχο και τον περιφερειάρχη να λάβουν μέτρα για ελάφρυνση των πληγέντων του μετρό.

Ο πρόεδρος του ΒΕΘ, Αναστάσιος Καπνοπώλης σημείωσε ότι είμαστε σύμφωνοι με την απόσπαση και επανατοποθέτηση είτε ολικά είτε μερικώς. συμπορευόμαστε με το ΕΕΘ για το θέμα των αποζημιώσεων. Θα πρέπει να υπάρχει ευταξία στις λαμαρίνες, βλέπουμε μια πόλη με κατάντια. Ο Δήμος να συνδράμει να πορευθεί η πόλη για να γίνει πιο ανθρώπινη».

Ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης, Παντελής Φιλιππίδης τόνισε: «Δεν ξέρω αν συμφωνώ η διαφωνώ με την απόσπαση και επανατοποθέτηση. Είμαι υποχρεωμένος να δεχτώ την άποψη του Τεχνικού Επιμελητηρίου. Δεν έχω άποψη δεν είμαι ειδικός».

«Έχουμε το πιο ασχεδίαστο έργο στον κόσμο. Η αγορά έχει υποστεί την μεγαλύτερη καταστροφή από αυτή την Ιστορία. Τόσα χρόνια δεν ίδρωσε ούτε ένα αυτί», πρόσθεσε ο κ. Φιλιππίδης.

ΣΒΕ

Να μπει ένα χρονοδιάγραμμα ζήτησε η Στέλλα Πολίτου, διευθύντρια υπηρεσιών στον ΣΒΕ.

Ο Δημήτρης Ραΐδης, μέλος του ΔΣ του ΣΕΒΕ ανέφερε: «Σαν σύνδεσμος στηρίζουμε την απόφαση αυτή για απόσπαση και επανατοποθέτηση. Θεωρούμε ότι θα πρέπει να διαφημιστεί το μετρό όπως κάνουν και άλλες πόλεις στο εξωτερικό. Η καθυστέρηση σπιλώνει την ταυτότητα της πόλης».

Γεωτεχνικό Επιμελητήριο 

Ο Δημήτριος Βαφειάδης αντιπρόεδρος του Γεωτεχνικού επιμελητηρίου υποστήριξε ότι συμπορευόμαστε την άποψη του ΤΕΕ.

Τέλος, ο Χάρης Κυπριανίδης γενικός γραμματέας του ΕΚΘ, υπογράμμισε ότι «θα πρέπει η πόλη να παρακολουθήσει το έργο πιο στενά. Από το 2012 άρχισε πόλεμος εντυπώσεων. Η πρόοδος του έργου αν και φαινόταν καλή δεν έγινε το παραμικρό και ήμασταν στο μηδέν».

μετρό θεσσαλονίκηςΚωνσταντίνος ΖέρβαςΒενιζέλουΑπόστολος ΤζιτζικώσταςΑττικό Μετρό