Ελλάδα|11.02.2020 21:17

Το 112 γιορτάζει 30 χρόνια λειτουργίας με 5.000 κλήσεις ημερησίως στην Ελλάδα

Κώστας Ασημακόπουλος

Ο αριθμός 112 μπήκε στη ζωή των Ευρωπαίων πολιτών το 1991 αλλά στην Ελλάδα τέθηκε σε πλήρη λειτουργία και το συνδυασμό πολλών τεχνολογιών την 1η Ιανουαρίου 2020.

Πρόκειται για τον χαρακτηριστικό αριθμό που χρησιμοποιείται σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, μέσω του οποίου οι πολίτες και οι επισκέπτες που αντιμετωπίζουν κάποια έκτακτη κατάσταση συνδέονται με τις κατά περίπτωση αρμόδιες Αρχές άμεσης απόκρισης όπως π.χ. Αστυνομία, Πυροσβεστική η ΕΚΑΒ). Η 11η Φεβρουαρίου έχει καθιερωθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση ως Ημέρα Εορτασμού του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Αριθμού Έκτακτης Ανάγκης ‘’112’’.

Ξεκίνησε από το 1972

Η λειτουργία του 112 στηρίχθηκε πάνω στην επανάσταση της κινητής τηλεφωνίας στις αρχές της δεκαετίας του ΄90  και της ανάγκης επικοινωνίας των ανθρώπων όταν βρίσκονται σε ανάγκη. Ωστόσο ελάχιστοι γνωρίζουν πως ως ιδέα είχε καταγραφεί το 1972 ως ένα φιλόδοξο πρόγραμμα επικοινωνίας σε απομακρυσμένες περιοχές ή σε ανθρώπους των αστικών κέντρων που ήθελαν άμεσα επικοινωνία και βοήθεια. Το 2002 έγινε επίσημη υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ακόμα και χωρίς SIM

Η υπηρεσία προσφέρεται δωρεάν, σε 24ωρη βάση. Η κλήση μπορεί να γίνεται από σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, ακόμα και χωρίς κάρτα SIM, καθώς και στην περίπτωση που ο καλών δεν έχει κάλυψη ή βρίσκεται εκτός δικτύου (εθνική περιαγωγή). Συν τοις άλλοις, η υπηρεσία παρέχει τη δυνατότητα άμεσου εντοπισμού της γεωγραφικής θέσης του καλούντος. Η τελευταία υπηρεσία έχει σώσει ζωές καθώς βοηθάει τα σωστικά συνεργεία να φτάσουν γρήγορα και έγκαιρα στο άτομο που έχει χρειάζεται βοήθεια.

Ημερησίως 5.000 κλήσεις

Από 1ης Ιανουαρίου 2020 τέθηκε σε πλήρη λειτουργία και στην Ελλάδα η νέα Υπηρεσία Επικοινωνιών Εκτάκτου Ανάγκης. Σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας Νίκο Χαρδαλιά το 112 στην Ελλάδα δέχεται 5.000 κλήσεις ημερησίως.

Η τεχνική υποδομή του έργου υλοποιήθηκε μέσω συγχρηματοδοτούμενου έργου, το οποίο ολοκληρώθηκε χάρη στη συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

Η νέα υπηρεσία στελεχώνεται διϋπουργικά και περιλαμβάνει εισερχόμενο και εξερχόμενο σκέλος. Το εισερχόμενο σκέλος συνίσταται στη δυνατότητα υποδοχής και διεκπεραίωσης των κλήσεων προς τον Ευρωπαϊκό Αριθμό Έκτακτης Ανάγκης 112, ο οποίος χρησιμοποιείται για δωρεάν κλήση των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης σε όλες τις χώρες της ΕΕ. Ο πολίτης μπορεί να καλέσει το 112 σε κάθε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, οπουδήποτε στην Ελλάδα.

Σύστημα συναγερμού

Το δε εξερχόμενο σκέλος (σύστημα συναγερμού πολιτών), επιτρέπει την προειδοποίηση των πολιτών σε περιπτώσεις φυσικών, τεχνολογικών και άλλων καταστροφών με την αποστολή μηνυμάτων μέσω διαφόρων τεχνολογιών και καναλιών επικοινωνίας.

Το «112» είναι στελεχωμένο με ειδικά εκπαιδευμένους τηλεφωνητές, οι οποίοι ομιλούν τρεις γλώσσες (ελληνικά, αγγλικά και γαλλικά) και ανταποκρίνονται σε πραγματικά έκτακτα περιστατικά (π.χ. δεν παρέχουν πληροφορίες για την πρόγνωση του καιρού ή την κυκλοφορία των οχημάτων στα οδικά δίκτυα). Οι χειριστές των κλήσεων συνδέουν τον καλούντα (ανάλογα με το περιστατικό έκτακτης ανάγκης) με:

  • την Ελληνική Αστυνομία
  • το Πυροσβεστικό Σώμα
  • το ΕΚΑΒ
  • το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή,

καθώς και με

  • την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS «1056»  και
  • την Ευρωπαϊκή Γραμμή για τα Εξαφανισμένα Παιδιά «116000»

Στη χώρα μας το “112” λειτουργεί παράλληλα με τους υπόλοιπους αριθμούς έκτακτης ανάγκης (π.χ. 100,  166, 199), ενώ ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες το έχουν υιοθετήσει ως αποκλειστικό εθνικό αριθμό έκτακτης ανάγκης. Επίσης, λειτουργεί εκτός ΕΕ, σε χώρες όπως η Ελβετία και η Νότια Αφρική. Στην ηλεκτρονική διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας www.civilprotection.gr  και στον ιστότοπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής www.112.eu

Να σημειωθεί πως για τη βόρεια Αμερική το 112 συνδέεται με το 911 και στην Αυστραλία με το 000.

«Εγινε πράξη η δέσμευση Μητσοτάκη»

Για την σημερινή εορταστική ημέρα του 112 ο Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας Νίκος Χαρδαλιάς δήλωσε: «Σε συνεργασία με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη και με την καθημερινή στήριξη του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, κάναμε άμεσα πράξη τη δέσμευση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την αναβάθμιση του 112 στη χώρα μας. Σήμερα, η Υπηρεσία Επικοινωνιών Έκτακτης Ανάγκης είναι ένα σύγχρονο σύστημα στην υπηρεσία των Ελλήνων πολιτών και των επισκεπτών της χώρας μας. Στη χώρα μας, το 112 δέχεται και παρέχει βοήθεια σε περισσότερες από 5.000 κλήσεις ημερησίως. Η Ελλάδα είναι πλέον μια από τις λίγες χώρες στην Ευρώπη που έχουν τη δυνατότητα έγκαιρης ειδοποίησης του κοινού με πολλαπλές τεχνολογίες ταυτόχρονα. Με τον Αναπληρωτή μου Γιώργο Καραγιάννη εργαζόμαστε καθημερινά για την αναβάθμιση της υπηρεσίας με στόχο την προστασία της ζωής και της περιουσίας των πολιτών από κάθε είδους φυσική ή τεχνολογική καταστροφή. Στην προσπάθειά μας αυτή έχουμε πολύτιμους συνεργάτες τους παρόχους κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, καθώς και τους κατασκευαστές κινητών τηλεφώνων».

γραμμή 112