Ηλεκτρονικά πατίνια: Φρένο στην άναρχη χρήση τους-Νομοσχέδιο με «κόφτη» ταχύτητας
Μαρία ΛιλιοπούλουΩς ποδήλατα για όσα αναπτύσσουν ταχύτητα έως 25 χιλιομέτρων την ώρα και ως …πεζοί για όσα κινούνται με ταχύτητα 5-6 χιλιομέτρων την ώρα, θα αντιμετωπίζει τα ηλεκτρικά πατίνια από το νέο σχέδιο νόμου του υπουργείου Μεταφορών, το οποίο αναμένεται να τεθεί σε δημόσια διαβούλευση σε περίπου ένα με ενάμιση μήνα.
Στόχος είναι η λεγόμενη μικροκινητικότητα και τα οχήματα που την εξυπηρετούν να παραμείνουν στους δρόμους αλλά με κανόνες και όχι άναρχα, όπως μπήκαν τα τελευταία χρόνια στην καθημερινότητα των πολιτών σε διεθνές επίπεδο καθώς έως τότε καμία χώρα δεν είχε το απαραίτητο θεσμικό πλαίσιο. Άλλωστε η έλλειψη σχετικού πλαισίου στη χώρα μας ήταν και η αιτία, την οποία επικαλέστηκε πριν λίγες μέρες για την αποχώρησή της η εταιρία Hive (μέλος του Ομίλου Daimler), η οποία μίσθωνε πατίνια ύστερα από παρουσία ενός έτους στη χώρα μας. Πλέον στο χώρο απομένει η Lime, η οποία έχει παρουσία σε αρκετές πόλεις της Ελλάδας.
Τι περιλαμβάνει το νομοσχέδιο
Στη ρύθμιση, την οποία ετοιμάζει το υπουργείο - όπως επεσήμανε και κατά τη διάρκεια της τοποθέτησής του στην Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής πριν λίγες ημέρες ο υφυπουργός Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης - θα ενταχθούν και τα παιδικά πατίνια, τα οποία πωλούνται από καταστήματα παιχνιδιών.
Τα ηλεκτρικά πατίνια θα διαχωριστούν σε δύο βασικές κατηγορίες:
- Σε αυτά των οποίων η ταχύτητα δεν ξεπερνά τα 5-6 χιλιόμετρα την ώρα: Στην πλειονότητά τους είναι παιδικά και πωλούνται σε καταστήματα παιχνιδιών. Τα πατίνια αυτά θα ενταχθούν στην κατηγορία των πεζών και ως εκ τούτου η κυκλοφορία τους θα επιτρέπεται μόνο στο πεζοδρόμιο συνοδεία του γονέα. Να σημειωθεί βέβαια ότι τόσο η Αθήνα όσο και άλλες μεγάλες πόλεις αντιμετωπίζουν έντονο πρόβλημα ανυπαρξίας ή κατάληψης των λιγοστών πεζοδρομίων.
- Σε αυτά των οποίων η ταχύτητα φτάνει τα 25 χιλιόμετρα την ώρα, τα οποία θα πρέπει να κινούνται αποκλειστικά στο δρόμο αλλά κατά βάση σε δευτερεύουσες οδούς και όχι σε κεντρικές οδικές αρτηρίες (όπως π.χ. η λεωφόρος Συγγρού ή η Μεσογείων), ενώ όπως είναι λογικό η κυκλοφορία τους θα απαγορεύεται και στους αυτοκινητοδρόμους. Τα πατίνια θα είναι υποχρεωμένα να ακολουθούν τους κανόνες του ΚΟΚ (να σταματούν σε ερυθρό σηματοδότη, κλπ.), ενώ σε συνεργασία με τις εταιρίας εισαγωγής, διανομής και ενοικίασης θα υπάρχει και «κόφτης» της ταχύτητας στα 25 χιλιόμετρα ώστε να διασφαλιστεί ότι ο χρήστης δε θα μπορεί να τα «πειράξει» αυξάνοντας την ταχύτητα. Στόχος μάλιστα είναι να εφαρμοστεί και ένα σύστημα, σύμφωνα με το οποίο και η Τροχαία σε ενδεχόμενο έλεγχο θα μπορεί να διαπιστώνει εάν είναι «πειραγμένο» ένα πατίνι ταυτοποιώντας την ταχύτητα. Για αυτά θα υπάρχουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά και τεχνικές προδιαγραφές.
Στο σχέδιο νόμου θα ορίζεται ρητά ότι χρήση κάθε πατινιού θα πρέπει να γίνεται αποκλειστικά από ένα άτομο και θα απαγορεύεται η ύπαρξη δεύτερου επιβαίνοντος.
Η ρύθμιση των λεγόμενων Ελαφρών Προσωπικών Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΕΠΗΟ) του υπουργείου θα αποτελεί ένα αυτοτελές νομοσχέδιο με στόχο να γίνει η Ελλάδα μία από τις πρώτες χώρες που θα αποκτήσουν ένα σαφές ρυθμιστικό πλαίσιο για την κυκλοφορία τους, το οποίο θα προωθήσει την μικροκινητικότητα. Μέχρι τώρα υπάρχει μια διεθνής «θολή» ρυθμιστική εικόνα για τα πατίνια με πόλεις όπως το Μιλάνο στις οποίες έχει απαγορευτεί εντελώς η λειτουργία τους.
Στο νέο νομοσχέδιο θα ορίζεται επίσης η υποχρεωτική χρήση κράνους για τα πατίνια, τα οποία θα κινούνται στο δρόμο καθώς η φιλοσοφία του υπουργείου είναι να προσαρμοστούν τα πατίνια στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) και όχι το αντίστροφο.
Αυστηρό το όριο ηλικίας
Αναφορικά με το όριο ηλικίας πάνω από το οποίο θα μπορεί να οδηγεί κανείς ένα πατίνι ταχύτητας έως 25 χιλιομέτρων στο δρόμο, εξετάζονται προτάσεις αυτό να είναι μεταξύ 14-16 ετών. Να σημειωθεί ότι σε όσες χώρες έχουν ήδη ρυθμίσει το συγκεκριμένο ζήτημα το όριο ηλικίας κυμαίνεται από 12 έως 16 ετών αλλά στην Ελλάδα φαίνεται να κερδίζει πόντους το …αυστηρότερο.
Προβληματισμός υπάρχει για το αν θα επιτραπεί ή όχι η νυχτερινή οδήγηση πατινιού. Σε περίπτωση που δοθεί αυτή η δυνατότητα και δεδομένου ότι το φωτάκι που διαθέτουν τα πατίνια βρίσκεται πολύ χαμηλά και δεν είναι απολύτως ορατό από τους άλλους οδηγούς, σύμφωνα με τον κ. Κεφαλογιάννη, θα είναι απαραίτητη η ύπαρξη φωτός είτε στο γιλέκο ή στο κράνος προκειμένου το πατίνι και ο οδηγός του να γίνονται αντιληπτοί από τους υπόλοιπους χρήστες της οδού.
Παράλληλα το νομοσχέδιο, όπως επισημαίνουν πηγές του υπουργείου, θα αποτελεί μία ολιστική προσέγγιση του ζητήματος, καθώς θα αντιμετωπίζει θέματα τεχνικών προδιαγραφών, συντήρησης, κλπ., ενώ σύμφωνα με τον υφυπουργό, θα είναι «αποτέλεσμα επαρκέστατης διαβούλευσης».
Ως προς το ζήτημα της στάθμευσης, το οποίο απασχολεί πολύ τις τοπικές κοινωνίες, αναμένεται να απαιτηθεί από τους δήμους η υπόδειξη των κατάλληλων σημείων, στα οποία θα μπορούν να σταθμεύουν τα πατίνια.
- Ερευνητές ανέπτυξαν ακουστικά που μπορούν να εντοπίσουν πρώιμα σημάδια Αλτσχάιμερ - Πώς λετουργούν
- Κατά της διαγραφής Σαμαρά ο Καραμανλής: Η κριτική δεν αντιμετωπίζεται με πειθαρχικά μέτρα - Δεν με ενδιαφέρει η Προεδρία
- Εορταστικό ωράριο 2024: Πότε ξεκινάει - Ποιες Κυριακές θα είναι ανοιχτά τα μαγαζιά
- Σε τροχιά κλιμάκωσης ο πόλεμος στην Ουκρανία; Το επόμενο βήμα του Πούτιν, τα πυρηνικά και ο παράγοντας Τραμπ