Ελλάδα|04.03.2020 22:08

Πώς θα γλιτώσουν τις επιδοτήσεις τους οι αγρότες των οποίων τα χωράφια εμφανίζονται ως δασικά στους δασικούς χάρτες

Μαρία Λιλιοπούλου

Στον απεγκλωβισμό εκατοντάδων αγροτών, οι οποίοι εδώ και δεκαετίες καλλιεργούν γη για την οποία μάλιστα λαμβάνουν και επιδοτήσεις μέσω του συστήματος του ΟΠΕΚΕΠΕ αλλά με την ανάρτηση των δασικών χαρτών είδαν τα χωράφια τους να εμφανίζονται ως δασικές εκτάσεις με αποτέλεσμα να έχουν αναγκαστεί να μπουν στη χρονοβόρα διαδικασία υποβολής αντιρρήσεων, στοχεύουν οι σχετικές διατάξεις του πολυνομοσχεδίου του υπουργείου Περιβάλλοντος, το οποίο βρίσκεται από σήμερα σε δημόσια διαβούλευση.

Οι συγκεκριμένοι αγρότες όχι μόνο κινδύνευαν να χάσουν τις αγροτικές τους επιδοτήσεις αλλά αδυνατούσαν να προβούν σε οποιαδήποτε μεταβίβαση της ακίνητης περιουσίας τους μέχρι να ξεκαθαρίσει το ζήτημα.

Στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο ορίζεται ότι εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής των δασικών χαρτών οι περιοχές, για τις οποίες, πριν το 1975, είχαν εκδοθεί πράξεις της Διοίκησης, με τις οποίες άλλαξε νομίμως ο χαρακτήρας τους από δασικός σε αγροτικός.

Πρόκειται βασικά για τέσσερις κατηγορίες περιοχών:

- Διανομές (εποικιστικά)

- Αναδασμοί

- Απαλλοτριώσεις με σκοπό την αγροτική αποκατάσταση

- Άδειες του υπουργού Γεωργίας ή του νομάρχη για μεταβίβαση κλήρου

Όλες οι παραπάνω αφορούν αγροτικές εκτάσεις που είχαν δηλωθεί από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ως αγροτικές στην ΕΕ και λάμβαναν επιδοτήσεις. Αποτυπώθηκαν ως δασικές, γιατί δεν ελήφθησαν υπόψη οι σχετικές πράξεις της Διοίκησης, ενώ θα έπρεπε να είχαν αποτυπωθεί ως αγροτικές εκτάσεις.

Οπως επισημαίνεται στην αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, «η παράλειψη της Διοίκησης να περιλάβει στους δασικούς χάρτες πολλές πράξεις της διοίκησης (ιδίως της αγροτικής/εποικιστικής νομοθεσίας) οι οποίες είχαν συννόμως μεταβάλει το δασικό χαρακτήρα εκτάσεων πριν από το 1975, προκειμένου οι περιοχές αυτές να εξαιρεθούν από την ανάρτηση, έχουν οδηγήσει σε δασικούς χάρτες, οι οποίοι περιλαμβάνουν μη δασικές περιοχές, με αποτέλεσμα εκτός από την αμφισβήτηση των ιδιοκτησιακών δικαιωμάτων των κυρίων, προβλήματα σε σχέση με τη νόμιμη γεωργική τους εκμετάλλευση και, ιδίως, τη λήψη επιδοτήσεων στο πλαίσιο της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, αλλά ακόμη και τη μεταβίβαση των ακινήτων τους».

Παράλληλα οι χιλιάδες σχετικές αντιρρήσεις που είχαν συγκεντρωθεί δυσχέραιναν και καθυστερούσαν το έργο των Επιτροπών Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ), οι οποίες είχαν έρθει αντιμέτωπες με έναν τεράστιο όγκο υποθέσεων.

Με στόχο την αποσυμφόρηση του έργου των ΕΠ.Ε.Α. το σχέδιο νόμου ορίζει ότι η Διοίκηση θα συμπληρώνει αυτεπαγγέλτως τα υπόβαθρα των δασικών χαρτών με τις ελλείπουσες πράξεις της Διοικήσεως, τις οποίες οφείλει να αναζητήσει επίσης αυτεπαγγέλτως.

Αυτό θα γίνει μέσω της αξιοποίησης των ψηφιακών αρχείων που διατίθενται από φορείς όπως το Ελληνικό Κτηματολόγιο και ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.). «Εάν οι πράξεις αυτές τεθούν επί των χαρτογραφικών υποβάθρων, θα ξεκαθαρίσει ο χαρακτήρας πάρα πολλών από τις εκτάσεις που αμφισβητούνται με τις αντιρρήσεις. Επίσης, θα δοθεί η ευκαιρία σε όσους αξιοποίησαν το δικαίωμα εξαγοράς που προβλέπεται στα άρθρα 47 και 47Β του ν. 998/1979 να απαλλαγούν από οποιαδήποτε οφειλή, εάν αποδειχθεί ότι οι εξαγορασθέντες αγροί ήταν εξ αρχής δικοί τους και δεν υπάγονταν στη δασική νομοθεσία» επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

Να σημειωθεί ότι με την ψήφιση του νομοσχεδίου η αναμόρφωση του δασικού χάρτη είναι υποχρεωτική σε περίπτωση, κατά την οποία διαπιστωθεί ότι δεν έχουν περιληφθεί σε αυτόν πράξεις της διοικήσεως που αίρουν το δασικό χαρακτήρα μιας περιοχής

Παράλληλα πλέον οι ΕΠΕΑ θα ομαδοποιούν και θα εξετάζουν τις υποθέσεις τους ανά δημοτική ή τοπική κοινότητα, δηλαδή ανά τεχνική και διοικητική μονάδα κατάρτισης του χάρτη.

Η διάταξη αυτή θα επισπεύσει τις διαδικασίες επιτρέποντας και τις μεταβιβάσεις ακινήτων, καθώς πλέον θα μπορούν να προχωρούν «όταν έχει εκδοθεί απόφαση της Επιτροπής Εξέτασης Αντιρρήσεων που τα κρίνει ως μη δασικά, αλλά δεν έχει προχωρήσει εντός δύο μηνών η αντίστοιχη συμπληρωματική κύρωση του δασικού χάρτη, με σχετική βεβαίωση για την έκδοση της απόφασης της ΕΠΕΑ και με ρητή μνεία για τον κίνδυνο ακύρωσης του κυρωθέντος δασικού χάρτη μετά από άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως».

Για την επίσπευση της εξέτασης των αντιρρήσεων διαφοροποιείται και η σύνθεση των επιτροπών με τον ορισμό δικηγόρου ως προέδρου και δασολόγου ή δασοπόνου ή γεωπόνου ή τοπογράφου που υπηρετεί στο στενό και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα και μηχανικού που έχει δικαίωμα υπογραφής τοπογραφικού διαγράμματος.

Επίσης προβλέπεται η δημιουργία ενός Μητρώου Μελών των ΕΠ.Ε.Α. στο οποίο θα μετέχουν 30 αναπληρωματικά μέλη από κάθε κατηγορία προκειμένου σε περίπτωση που κάποιο τακτικό μέλος παρουσιάσει κώλυμα να μην εμποδίζεται η ομαλή εξέταση των υποθέσεων έκαστης Επιτροπής.

Η αμοιβή των μελών της Επιτροπής θα είναι άμεσα συνδεδεμένη με τον όγκο των υποθέσεων που διαχειρίζεται καθώς ορίζεται ελάχιστος αριθμός εξετασθεισών αντιρρήσεων. Σγκεκριμένα, προβλέπεται η αποζημίωση ή η κατ’ αποκοπή αμοιβή για τον Πρόεδρο, τα μέλη και τους γραμματείς των ΕΠ.Ε.Α., καθώς και η αποζημίωση για εργασία καθ’ υπέρβαση του υποχρεωτικού ωραρίου στην περίπτωση των δημοσίων υπαλλήλων δεδομένου ότι οι Επιτροπές με εξαίρεση τον Αύγουστο οφείλουν να εξετάζουν 200 υποθέσεις το μήνα συνεδριάζοντας τέσσερεις φορές και εξετάζοντας πενήντα υποθέσεις ανά συνεδρίαση.

Στην περίπτωση που στο τέλος κάθε μήνα δεν έχει ολοκληρωθεί η εξέταση 200 υποθέσεων, δεν θα καταβάλλεται αποζημίωση ή κατ’ αποκοπή αμοιβή στα μέλη της ΕΠ.Ε.Α.

δασικοί χάρτεςαγρότεςΟΠΕΚΕΠΕ