Σε μία ουρά από άρθρα πέντε υπουργείων και ένα χαοτικό νομοσχέδιο «στρίμωξαν» τα μέτρα ελάφρυνσης για τα Τέμπη - «Ρουσφέτια» καταγγέλλει η αντιπολίτευση
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋
Με μία ...ουρά 111 άσχετων άρθρων από πάνω από 5 διαφορετικά υπουργεία, τα οποία σε μεγάλο βαθμό αποτελούν προεκλογικές εξυπηρετήσεις έφερε η κυβέρνηση στη Βουλή το νομοσχέδιο που περιλαμβάνει τα μέτρα για τα θύματα και τις οικογένειες των θυμάτων της σιδηροδρομικής τραγωδίας των Τεμπών.
Τα άρθρα για τα μέτρα ελάφρυνσης και την ασφάλεια των μεταφορών γενικότερα είναι μόλις 21, ενώ το νομοσχέδιο κατατέθηκε από το υπουργείο Ανάπτυξης και όχι από το αρμόδιο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Χαρακτηριστικό της πανσπερμίας των ζητημάτων που επιχειρεί να ρυθμίσει το σχέδιο νόμου υπό την κάλυψη της αρωγής στα θύματα των Τεμπών, είναι το γεγονός ότι ο κατάλογος των εξωκοινοβουλευτικών φορέων που θα κληθούν να γνωμοδοτήσουν για το νομοσχέδιο βάσει της κοινοβουλευτικής διαδικασίας, περιλαμβάνει 40 φορείς, ενώ είχαν προταθεί ακόμα περισσότεροι. Όσο άσχετες μεταξύ τους είναι οι ρυθμίσεις, τόσο ασύνδετοι είναι κατά συνέπεια και οι φορείς που θα κληθούν να τις σχολιάσουν και περιλαμβάνουν από τη μεταβατική διοίκηση του ΟΣΕ έως την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας και το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας.
Για το ζήτημα του «εμπλουτισμού» του νομοσχεδίου με πλείστες άλλες διατάξεις, διαμαρτυρήθηκε σύσσωμη η αντιπολίτευση κατά την πρώτη εξέτασή του από την Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου τη Δευτέρα.
Σκληρή κριτική άσκησε ο Γενικός Εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, αν. Τομεάρχης Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Χάρης Μαμουλάκης, ο οποίος μίλησε για επιχειρούμενη θεσμοθέτηση από την κυβέρνηση Μητσοτάκη σειράς ρουσφετολογικών διατάξεων, στο νομοσχέδιο για τα μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών και τις ρυθμίσεις ενίσχυσης της ασφάλειας των συγκοινωνιών.
«Τι επιχειρεί η κυβέρνηση; Να αναγκάσει, πολιτικά να εκβιάσει την αντιπολίτευση να συναινέσει στο νομοσχέδιο, βάζοντας ως προμετωπίδα το ζήτημα των Τεμπών, νομοθετώντας σε μια λογική επικοινωνίας και όχι ουσίας. Θέλει να εκμεταλλευτεί την ευαισθησία του συνόλου της αντιπολίτευσης για ένα τόσο λεπτό και ευαίσθητο θέμα. Αυτό είναι απαράδεκτο».
Ο Χάρης Μαμουλάκης ξεκαθάρισε πως «ο ΣΥΡΙΖΑ θα στηρίξει όλα τα μέτρα για τα θύματα των Τεμπών και τα υποτιθέμενα μέτρα για την ασφάλεια των συγκοινωνιών», ενώ ζήτησε να έχουν διακριτή παρουσία αυτά τα 21 από τα υπόλοιπα 111, άσχετα με το ζήτημα άρθρα.
Την αντίδρασή του στην εργαλειοποίηση ενός νομοσχεδίου για θύματα και πληγέντες του σιδηροδρομικού δυστυχήματος εξέφρασε και ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, Απόστολος Πάνας: «Είναι λάθος ένα κομβικό, ουσιαστικό και συγχρόνως συμβολικό νομοσχέδιο να εργαλειοποιείται με μια σειρά άλλων άρθρων. Είμαι στη δυσάρεστη θέση να επισημάνω πως είναι αδιανόητο σημερα οι ζωές χιλιάδων ανθρώπων να στηρίζονται αποκλειστικά σε ανθρώπινους χειρισμούς χωρίς να υπάρχει καμία τεχνολογική ασφαλιστική δικλείδα», σημείωσε.
Από την πλευρά του ο υπουργός Ανάπτυξης, Αδωνις Γεωργιάδης σημείωσε ότι πρόκειται περί ενός ερανιστικού νομοσχεδίου που συμπεριλαμβάνει διατάξεις αρμοδιότητας πολλών διαφορετικών υπουργών και κάποιους υπουργος αναλαμβάνει το ρόλο του εισηγητή. Προσέθεσε ότι δεν αποτελεί παραβίαση των κανόνων καλής νομοθέτησης και απαντώντας στις κατηγορίες περί ρουσφετιού του μοιραίου σταθμάρχη, κατηγόρησε την αξιωματική αντιπολίτευση ότι θέλει να κερδοσκοπήσει πάνω στους νεκρούς.
Ως προς τις ευθύνες, αναφέρθηκε για ακόμα μία φορά σε ανθρώπινα λάθη, τονίζοντας πως «η ευθύνη για το συγκεκριμένο δυστύχημα κατά το μείζον μέρος δεν ανήκει σε μια ιδιωτική εταιρία, ανήκει στον δημόσιο ΟΣΕ», ενώ διαχώρισε το δημόσιο σε καλό και κακό.
Οι ρυθμίσεις για τον σιδηρόδρομο
Στο σχέδιο νόμου έχουν συμπεριληφθεί τα μέτρα ελάφρυνσης για τις οικογένειες των θυμάτων και τους πληγέντες από το σιδηροδρομικό δυστύχημα των Τεμπών, στα οποία έχει αναφερθεί αναλυτικά το «Εθνος» ήδη από την περασμένη Παρασκευή.
Παράλληλα έχουν εισαχθεί οι ρυθμίσεις που είχαν εξαγγελθεί και μετατρέπουν σε κακούργημα την κλοπή και την κλεπταποδοχή σιδηροδρομικού υλικού εξαιτίας της οποίας προκλήθηκε θάνατος.
Σε ό,τι αφορά τον ΟΣΕ υπαρχουν άρθρα για την ενίσχυση του προσωπικού και συγκεκριμένα:
ορίζεται ότι για την αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών σε προσωπικό, με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου κλειδούχων, Σταθμαρχών, Τεχνιτών Ηλεκτρονικών, Τεχνιτών Ηλεκτρολόγων και Χειριστών Μηχανημάτων Έργου της «Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε.» (Ο.Σ.Ε. Α.Ε.), οι θέσεις μπορούν να καλύπτονται από τους περιλαμβανομένους στους πίνακες κατάταξης προκήρυξης του 2022. Πρόκειται για προσλήψεις με δελτίο παροχής υπηρεσιών, οι οποίες θα προέλθουν από την ίδια δεξαμενή υποψηφίων με τους 73 σταθμάρχες.
ορίζεται ότι με απόφαση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών προσαυξάνονται οι θέσεις της προκήρυξης κατά ειδικότητα και περιφερειακή ενότητα, χωρίς ωστόσο να αποσαφηνίζεται κατά πόσο αυξάνονται.
Ειδικά για τις συγκεκριμένες θέσεις δε θα εφαρμοστεί η διαδικασία υποβολής ενστάσεων κατά των προσωρινών πινάκων κατάταξης των υποψηφίων.
Για τη διεξαγωγή της πρακτικής δοκιμασίας των υποψηφίων συγκροτούνται με απόφαση του Διοικητικού του Συμβουλίου ειδικές επιτροπές, ώστε να εξασφαλίζεται ότι η πρακτική δοκιμασία των υποψηφίων θα ολοκληρωθεί αποκλειστικά εντός 20 ημερών.
Επιπλέον ορίζεται ότι ανανεώνονται οι συμβάσεις ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου στον τομέα της φύλαξης ισόπεδων διαβάσεων και εγκαταστάσεων του Ο.Σ.Ε. Α.Ε. Πρόκειται για τους 160 εργαζομένους οι συμβάσεις των οποίων αφέθηκαν να λήξουν παρά τις αντιδράσεις και το γεγονός ότι είχαν ήδη πιστοποιηθεί και εν μέρει είχαν αντικατασταθεί από εταιρίες security. Με το νομοσχέδιο οι εν λόγω συμβάσεις μπορούν να ανανεώνονται για διάστημα έως είκοσι τεσσάρων (24) μηνών.
Άλλες ρυθμίσεις στον κλάδο των μεταφορών
Με το νομοσχέδιο ορίζεται επίσης ότι η ΟΣΥ (οδικά μέσα) και η ΣΤΑΣΥ (μέσα σταθερής τροχιάς) θα μπορούν να προσλαμβάνουν προσωπικό με συμβάσεις εργασίας αορίστου και ορισμένου χρόνου, συμβάσεις έργου και έμμισθης εντολής. Έως τις 31.12.2023 επιτρέπεται η πρόσληψη οδηγών και Τεχνιτών υπό τους όρους ειδικής δοκιμαστικής υπηρεσίας ενός έτους από τον πίνακα των επιλαχόντων του διαγωνισμού του 2020.
Επίσης έως το τέλος του 2023 επιτρέπεται στην ΟΣΥ και η σταθερή απασχόληση συνεργατών δικηγόρων.
Αντίστοιχα και ο κλάδος των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας θα μπορεί να ενισχυθεί με προσωπικό από την «δεξαμενή» του διαγωνισμού του 2015 έως το τέλος του 2023. Ωστόσο επειδή πρόκειται για ένα διαγωνισμό που διεξήχθη οκτώ χρόνια πριν μένει να φανεί το ενδιαφέρον πόσων υποψηφίων παραμένει.
Για την υποστελέχωση των περιφερειακών αεροδρομίων, πάντως, στο νομοσχέδιο δεν εισηχθησαν προβλέψεις για προσλήψεις, αλλά ορίστηκε απλώς η αύξηση των ημερών μετακίνησης εκτός έδρας από 120 που προβλέπεται επί του παρόντος, σε 180 προκειμένου οι ανάγκες να καλύπτονται με «δανεικούς» εργαζομένους από άλλα αεροδρόμια.
Νέα επιδότηση στα ΚΤΕΛ
Στο μεταξύ στις διατάξεις του υπουργείου Μεταφορών, συμπεριλήφθηκε ακόμα μία επιδότηση για τα ΚΤΕΛ. Συγκεκριμένα δίνεται η δυνατότητα επιδότησης λεωφορείων που ανήκουν στα νομικά πρόσωπα των ΚΤΕΛ και ΚΤΕΛ ΑΕ. Οπως διευκρινίζεται στην ανάλυση των συνεπειών της ρύθμισης, το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων έχει ήδη εγκρίνει το ποσό των 30.000.000 για επιδότηση των φυσικών προσώπων – μετόχων των ΚΤΕΛ. Επειδή το ισχύον θεσμικό πλαίσιο δεν προβλέπει την επιδότηση των λεωφορείων που ανήκουν στα νομικά πρόσωπα και όχι στους μετόχους, πλέον προβλέπεται και αυτή η δυνατότητα. Από τα παραπάνω ποσά επιδοτούνται τα ηλεκτρικά, υβριδικά αστικά λεωφορεία με διπλάσιο ποσό (από 30% στα συμβατικά λεωφορεία η επιδότηση ανέρχεται στα 60%).
Επίσης δίνεται η δυνατότητα αντικατάστασης των εννιαθέσιων Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και με μεταχειρισμένα έως 3 ετών. Παράλληλα εισάγεται πρόβλεψη περί εφαρμογής της ρύθμισης αντικατάστασης των Ε.Δ.Χ. ΤΑΞΙ και στις Περιφέρειες Αττικής, Ιονίων Νήσων, Κρήτης και στην Π.Ε. Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.
Επιπλέον επεκτείνεται κατά 4 μήνες και η δυνατότητα μίσθωσης επιβατικών με οδηγό στα νησιά για 30 λεπτά από τον Απρίλιο μέχρι τον Οκτώβριο αντί της περιόδου που ίσχυε μέχρι σήμερα (Ιούνιο – Αύγουστο), με στόχο την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, ιδίως κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου.
Ρουσφετολογικές διατάξεις και στα υπόλοιπα υπουργεία κατήγγειλε η αντιπολίτευση
«Μνημείο εξυπηρετήσεων και κακοδιαχείρισης» χαρακτήρισε τα υπόλοιπα άρθρα του νομοσχεδίου ο κ. Μαμουλάκης αναφερόμενος ενδεικτικά σε ορισμένες περιπτώσεις:
- Στην ωμή καταπάτηση της δασικής νομοθεσίας με το άρθρο 110 στο «όνομα» του πολιτισμού.
- Στη νομιμοποίηση των αυθαίρετων κατασκευών κατ’ εξαίρεση, μόνο στα λιμάνια στα οποία η ιδιωτικοποίηση είναι σε διαδικασία ολοκλήρωσης, όπως αυτό της Καβάλας.
- Στις νέες παρατάσεις για την ολοκλήρωση των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας.
- Στις νέες παρατάσεις για το σύστημα κατάταξης όλων των ξενοδοχείων της χώρας.
Από την πλευρά του ο βουλευτής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης μίλησε για διατάξεις που:
Αντιμετωπίζουν με όρους εμπορίας τις φυσικές πηγές νερού.
Διευκολύνουν την παραχώρηση τουριστικών λιμένων.
Ελλιπείς και αιφνιδιαστικές ρυθμίσεις για τους καλλιτέχνες, οι οποίες ήρθαν χωρίς διαβούλευση και «επιχειρούν να κάνουν το άσπρο μαύρο», οπως ανέφερε.
Εξαίρεση των ωρών πρόβας από την εργασία πλήρους απασχόλησης.
Ανοίγουν το δρόμο για την ανέγερση έως και κυλικείων σε δάση και δασικές εκτάσεις υπό το ομπρέλα του πολιτισμού.
Σοκαριστικό βίντεο από το Ηράκλειο: Ο οδηγός γκαζώνει και σκοτώνει την 36χρονη με ασύλληπτη ταχύτητα – Ομολόγησε ότι έστησε καρτέρι θανάτου
Τάσεις MRB: Η διαφορά ΝΔ με ΠΑΣΟΚ – Κυριαρχούν ο φόβος, οργή και απαισιοδοξία – Τι πιστεύουν για την επανεκλογή Τραμπ
Πώς έφτασαν στα ίχνη του 29χρονου εκτελεστή του Κιρίλοφ - Το αυτοκίνητο που νοίκιασε
Παντρεύτηκε για δεύτερη φορά η Αντριάνα Λίμα - Το προφίλ του συζύγου της
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr