Υγεία | 24.04.2019 07:36

Πανάκριβη η υγεία για τους µισούς Ελληνες

Δήμητρα Ευθυμιάδου

Δύσκολες εποχές για τους ασθενείς φαίνεται ότι είναι αυτές που διανύουµε, καθώς όσο περνούν τα χρόνια οι υπηρεσίες, ειδικά της Πρωτοβάθµιας Φροντίδας Υγείας, φθίνουν, ενώ γίνεται ολοένα και πιο δύσκολη η προσπάθεια των πολιτών να καλύψουν τις δαπάνες για τις υπηρεσίες που χρειάζονται. Οπως αποτυπώνεται στην πανελλαδική έρευνα που διενεργήθηκε από την Alco για λογαριασµό του Ιατρικού Συλλόγου Αθηνών (ΙΣΑ) µε τη συµµετοχή 19 οργανώσεων ασθενών, σε ποσοστό 50% οι πολίτες δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν στα έξοδα για την υγεία τους.

Σε δυσµενέστερη θέση βρίσκονται όσοι έχουν ηλικία άνω των 65 ετών, οι οποίοι σε ποσοστό 60% δεν µπορούν να πληρώσουν τα χρήµατα που απαιτούνται για δαπάνες υγείας. Για τους πολίτες των υπόλοιπων ηλικιακών οµάδων το ποσοστό διαµορφώνεται στο 40%. Η έρευνα έδειξε ότι οι πολίτες δεν είναι ικανοποιηµένοι από τις υπηρεσίες της Πρωτοβάθµιας Φροντίδας Υγείας, όπως είναι τα Κέντρα Υγείας, οι πρώην Μονάδες ΠΕΔΥ, τα πολυϊατρεία κ.λπ.

Είναι ενδεικτικό ότι το 59% των πολιτών γυρίζει την πλάτη στον οικογενειακό γιατρό, ενώ το 80% έχει πληρώσει από την τσέπη του για υπηρεσίες Πρωτοβάθµιας Φροντίδας Υγείας. Μάλιστα, το 20% των πολιτών πλήρωσε πάνω από 70 ευρώ το τελευταίο διάστηµα. Ισως γι’ αυτό οι πολίτες δηλώνουν µη ικανοποιηµένοι από το νέο σύστηµα που περιλαµβάνει τις Τοπικές Μονάδες Υγείας (ΤΟΜΥ) και τον οικογενειακό γιατρό. Η γνώµη των πολιτών έχει γίνει χειρότερη τους τελευταίους οκτώ µήνες, µε το 41% να δηλώνει ότι έµεινε δυσαρεστηµένο από την επίσκεψη σε κάποια Μονάδα Πρωτοβάθµιας Φροντίδας Υγείας.

Οι συνθήκες δείχνουν να είναι χειρότερες στις µονάδες της περιφέρειας, καθώς κατά την παρουσίαση της έρευνας προέκυψε ότι από την εφαρµογή του νέου συστήµατος έχουν υποβαθµιστεί οι παρεχόµενες υπηρεσίες, µε αποτέλεσµα ένας µεγάλος αριθµός ασθενών να υποδιαγιγνώσκεται και να υποθεραπεύεται. Αλλα ενδιαφέροντα στοιχεία που προέκυψαν από την έρευνα της Alco είναι τα εξής:

  • Οι δύο στους τρεις Ελληνες κάνουν χρήση υπηρεσιών υγείας κάθε χρόνο.
  • Οι τέσσερις στους δέκα πολίτες θεωρούν ότι οι υπηρεσίες έχουν επιδεινωθεί τα τελευταία δύο χρόνια, οι τρεις στους δέκα ότι έχουν µείνει στάσιµες και οι δύο στους δέκα ότι έχουν βελτιωθεί.
  • Το 59% των πολιτών γυρίζει την πλάτη στον οικογενειακό γιατρό και δηλώνει ότι θα παραµείνει στον γιατρό που τον παρακολουθεί.
  • Αυξήθηκε ο αριθµός των πολιτών που δεν έµειναν ευχαριστηµένοι από τη Μονάδα Πρωτοβάθµιας Φροντίδας Υγείας την οποία επισκέφθηκαν, από 36% τον περασµένο Σεπτέµβριο σε 41% σήµερα.
  • Αυξήθηκε κατά 16% ο αριθµός των πολιτών που εκτιµούν ότι το νέο σύστηµα Πρωτοβάθµιας Φροντίδας Υγείας θα οδηγήσει σε επιδείνωση των παρεχόµενων υπηρεσιών από 30% σε 46%.
  • Το 50% δυσπιστεί σε σχέση µε το δηµόσιο σύστηµα Υγείας, εκτιµώντας ότι για να καλύψει τις ανάγκες του θα πρέπει να πληρώσει.
  • Το 70% δεν έχει εγγραφεί σε οικογενειακό γιατρό και ο ένας στους δύο δηλώνει άγνοια για το νέο σύστηµα Πρωτοβάθµιας Φροντίδας
ΕΟΠΥΥυγείαΤΟΜΥ