Το τελευταίο «γύρισμα»: Η βουτιά στο κενό του σκηνοθέτη που συγκλόνισε το Hollywood
Δημήτρης ΚαναβαράκηςΗ γέφυρα Vincent Thomas στο λιμάνι του Λος Άντζελες είχε χρησιμεύσει ως μπακράουντ σε πολλές από τις ταινίες του. Αυτή τη φορά θα λειτουργούσε ως το τελευταίο φόντο της ζωής του.
Λίγο μετά τα μεσάνυχτα οδήγησε την απόσταση των 30 μιλιών από το σπίτι του και πάρκαρε το μαύρο Toyota Prius στην ανατολική άκρη της γέφυρας.
Πήδηξε το φράχτη, ύψους 2,5 μέτρων, για να φτάσει στο χείλος της αβύσσου. Βλέποντας τα σκοτεινά νερά από τα 56 μέτρα, δεν δίστασε στιγμή. Άναυδοι οι τουρίστες, που παρά το προχωρημένο της ώρας, διέπλεαν το κανάλι, έγιναν αυτόπτες μάρτυρες μίας από τις πιο δραματικές εικόνες που μπορούν να δει ένα ζευγάρια μάτια. Της βουτιάς ενός ανθρώπου στο κενό.
Λίγη ώρα αργότερα χτυπούσε το τηλέφωνο του κορυφαίου Βρετανού σκηνοθέτη Ρίντλεϊ Σκοτ, ο οποίος βρισκόταν για διακοπές στη νότια Γαλλία.
Η νύφη του, Ντόνα Γουίλσον, του είπε αρχικά ότι ο αδερφός του αγνοείται. Θα ακολουθούσε η τραγική είδηση, μια από τις πιο σοκαριστικές στο «μικρόκοσμο» του Hollywood. Ο Τόνι Σκοτ (Tony Scott) είχε αυτοκτονήσει. Ήταν 19 Αυγούστου του 2012 η ημέρα που ο Ρίντλεϊ Σκοτ θα περιέγραφε ως τη «χειρότερη Κυριακή της ζωής μου».
Τι είχε συμβεί; Κανείς δεν ήταν σε θέση να δώσει – τουλάχιστον δημόσια – απάντηση. Ο διάσημος σκηνοθέτης είχε εγκαταλείψει τα εγκόσμια κάτω από απολύτως μυστηριώδεις συνθήκες.
Ο δημιουργός του Top Gun και άλλων μεγάλων επιτυχιών, μικρότερος αδερφός του Ρίντλεϊ, δεν είχε θεωρητικά κανένα λόγο να βάλει τέλος στη ζωή του. Πλούσιος, φημισμένος και πατέρας δύο νεαρών δίδυμων αγοριών, μέσω του τρίτου γάμου του με την ηθοποιό και μοντέλο -κατά 24 χρόνια νεότερη του- Ντόνα Γουίλσον, είχε φαινομενικά πολλά περισσότερα απ’ όσα ονειρεύεται ότι θα έχει η συντριπτική πλειονότητα των ανδρών, στα 68 χρόνια τους.
Τα πολλά σημειώματα που άφησε στο αυτοκίνητο και το γραφείο του για συγγενείς και φίλους δεν έδωσαν λύση στο αίνιγμα. Σε κανένα από αυτά δεν ανέφερε το λόγο που οδηγήθηκε στην αυτοχειρία. Οι αρχικές φήμες για μη εγχειρήσιμο καρκίνο στον εγκέφαλο διαψεύστηκαν κατηγορηματικά από την οικογένεια.
Ούτε και επιβεβαιώθηκαν από τους ιατροδικαστές, οι οποίοι βρήκαν πάντως αντικαταθλιπτικά φάρμακα στον οργανισμό του σκηνοθέτη. Όχι σε ποσότητα υπερβολικής δόσης, αλλά σίγουρα σε τέτοια που δικαιολογούσε τον όρο «θεραπεία».
Αλλά πώς ο Τόνι Σκοτ έδινε την τελική – άνιση όπως αποδείχτηκε – μάχη με την κατάθλιψη, όταν 48 ώρες πριν από το απονενοημένο διάβημα επισκεπτόταν παρέα με τον Τομ Κρουζ το τμήμα εκπαίδευσης πιλότων στην αεροπορική βάση της Νεβάδα για τις ανάγκες του «Top Gun 2»;
Η απόφαση για το Sequel του blockbuster του 1985 είχε ληφθεί και η νέα «εναέρια» περιπέτεια του Τομ Κρουζ επρόκειτο να προβληθεί στις αίθουσες το 2014. Οι δύο άνδρες και φίλοι είχαν ξεκινήσει την προετοιμασία τους για την έναρξη των γυρισμάτων, αναζητώντας σε πρώτη φάση την τεχνική υποδομή και τους κομπάρσους που θα προσελάμβανε η παραγωγή.
Άλλο ένα στοιχείο που έδινε διαστάσεις γρίφου στην τραγωδία ήταν οι δηλώσεις του προέδρου της «20th Century Fox», για τη συνάντηση που είχε με τον Τόνι Σκοτ δύο εβδομάδες πριν από το μοιραίο.
«Καιγόταν από ενθουσιασμό για να δημιουργήσει νέα πράγματα», είπε ο Τομ Ρότμαν, καθώς ο σκηνοθέτης είχε στα σκαριά τη συμμετοχή του σε τρεις ταινίες («Narco-Sub», «Lucky Strike», «The Wild Bunch»), είτε ως δημιουργός, είτε ως συμπαραγωγός.
Αν και για πολλούς ο Τόνι Σκοτ έζησε στη σκιά του οραματιστή αδερφού του, δεν ήταν λίγοι οι σκηνοθέτες που κατά τα 30 χρόνια καριέρας του τον υπέδειξαν ως μια από τις βασικές επιρροές τους. Όπως επίσης και οι φανατικοί θαυμαστές του, ανάμεσα σε κύκλους κριτικών και όχι μόνο, που εκτίμησαν από την αρχή την ικανότητα του να δίνει ρυθμό σε ανέμπνευστα σενάρια δράσης, εντυπωσιάζοντας με την αεικίνητη κάμερα του, την υπέροχη διεύθυνση φωτογραφίας και τις θεαματικές λήψεις, που «μόνο αυτός κατάφερε να αναγάγει σε υψηλή τέχνη ακόμη και μέσα στους περιορισμούς των στουντιακών απαιτήσεων».
Έχοντας ξεκινήσει την καριέρα του ως συνέταιρος του Ρϊντλεϊ στη διαφημιστική εταιρία Ridley Scott Associates, σκηνοθέτησε σειρά διαφημιστικώ,ν ενώ υπήρξε και ο διαχειριστής της εταιρίας για όσο χρόνο ο αδερφός του βρισκόταν στα γυρίσματα των ταινιών του.
Το σινεμά, όμως, υπήρχε πάντοτε στο μυαλό του και στα τέλη της δεκαετίας του ’70 το Hollywood άρχισε να ενδιαφέρεται για τον μικρό αδερφό Σκοτ.
Η πρώτη ταινία του ήταν το «Hunger» (1983), ένα μετέπειτα cult φιλμ στην ιστορία του κινηματογράφου, με πρωταγωνιστές τον Ντέιβιντ Μπόουι, την Κατρίν Ντενέβ και την Σούζαν Σαράντον. Μπορεί να απέτυχε παταγωδώς στα ταμεία, αλλά σε σκηνοθετικό επίπεδο κρίθηκε άκρως ενδιαφέρον.
Κι έτσι το 1985 ο Τζέρι Μπρουκχάιμερ θα εμπιστευόταν στον Σκοτ το «Τop Gun», επενδύοντας πάνω στην λατρεία που είχε από παιδί ο Σκοτ για τα αυτοκίνητα, τα αεροπλάνα και την ταχύτητα αλλά και ένα εντυπωσιακό διαφημιστικό που μόλις είχε γυρίσει για τη Saab.
Η μεγάλη επιτυχία του «Top Gun» έβαλε τον Τόνι Σκοτ στη λίστα με τους πιο ελπιδοφόρους σκηνοθέτες του Hollywood, για να ακολουθήσουν το δεύτερο μέρος του «Μπάτσου του Μπέβερλι Χιλς» με τον Εντι Μέρφι, το «Days of Thunder» το 1990, πάλι με τον Τομ Κρουζ, τον οποίο ο ίδιος είχε μετατρέψει σε σούπερ σταρ και το «The Last Boy Scout» του 1991, με τον Μπρους Γουίλις.
Η δεύτερη μεγάλη στιγμή στην καριέρα του – από την πλευρά της καλλιτεχνικής αρτιότητας – θα ερχόταν το 1993, όταν ο Σκοτ σκηνοθέτησε το «Τrue Romance», σε σενάριο των Κουέντιν Ταραντίνο και Ρότζερ Άβαρι. Στις επόμενες δύο δεκαετίες ο Σκοτ θα σκηνοθετούσε μερικές από τις πιο δυναμικές περιπέτειες του σύγχρονου σινεμά («Crimson Tide» το 1995, «Enemy of the State» το 1998, «Spy Game» το 2001), ενώ θα συνεργαζόταν τέσσερις φορές με τον Ντένζελ Ουάσινγκτον σε ισάριθμες ταινίες δράσης: «Man on Fire» το 2004, «Déjà vu» το 2006, «The Taking of Pelham 123» το 2009 και το «Unstoppable», που ήταν η τελευταία ταινία του, το 2011.
Η είδηση της αυτοκτονίας του αποτέλεσε ένα μεγάλο σοκ για σύσσωμο το Hollywood και σε αυτό συνέτεινε το ότι από την πρώτη στιγμή παγιώθηκε η αίσθηση ότι κάτι έχει μείνει ανεξήγητο στην όλη ιστορία, πιθανόν συγκεκαλυμμένο σκόπιμα από το περιβάλλον του εκλιπόντα.
Σχεδόν δύο χρόνια αργότερα από το τραγικό συμβάν, ο Ρίντλεϊ Σκοτ θα έλυνε τη σιωπή του, στην πραγματικότητα όμως η ερμηνεία του δεν θα έδινε εξήγηση στα –αναπάντητα ακόμη- ερωτήματα.
Ο σκηνοθέτης του Blade Runner, του Alien και του Gladiator μεταξύ άλλων, υποστήριξε πράγματι ότι ο αδερφός του, ο οποίος είχε νικήσει ήδη στο παρελθόν μια φορά τον καρκίνο, έδινε νέα μάχη με τη νόσο και υποβάλλονταν σε χημειοθεραπείες.
Δήλωσε ότι η οικογένεια θέλησε τότε να κρατήσει κρυφή την περιπέτεια της υγείας του και απέδωσε την αυτοχειρία στην κάκιστη ψυχολογική κατάσταση του. Με έναν ισχυρισμό που ωστόσο ερχόταν σε αντίθεση με τον ιατροδικαστή του Λος Άντζελες, που τον Οκτώβριο του 2012 κατέληξε στο πόρισμα ότι στον «οργανισμό του Τόνι Σκοτ δεν εντοπίστηκαν ενδείξεις νεοπλασίας καρκίνου».
Εννιά χρόνια μετά η γέφυρα που επέλεξε ο δεδηλωμένος λάτρης των αναρριχήσεων για να συνδέσει με την τελευταίο γύρισμα της ζωής του, εξακολουθεί να κρύβει ένα μακάβριο μυστικό. Το μόνο «ορατό» στοιχείο του δράματος είναι ο «κινηματογραφικός» τρόπος με τον οποίο ο Τόνι Σκοτ έστησε ένα ακόμη γκραν φινάλε.
- ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
- ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
- Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
- Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά