Διώρυγα Σουέζ: Μόνη λύση η εκφόρτωση του «Ever Given» - 16 ελληνικά πλοία στην ουρά
Ποια η σχέση του Θεού Δία με το Port Said και ο Ζευς τι συμβολίζει για το Σουέζ; Αυτά έρχονται στο νου όσο το πλοίο «Ever Given» παραμένει εγκλωβισμένο στη διώρυγα... κρατώντας όμηρο την παγκόσμια οικονομία.🕛 χρόνος ανάγνωσης: 5 λεπτά ┋
Η περιπέτεια των χιλιάδων ναυτικών που έχουν εγκλωβιστεί στη διώρυγα του Σουέζ περιμένοντας να αποκολληθεί το γιγαντιαίο «Ever Given» φέρνει στο νου τις σχέσεις Ελλάδας και Αιγύπτου από αρχαιοτάτων χρόνων και το τι σημαίνουν οι ονομασίες των δύο εισόδων της κομβικής διώρυγας. Τι σχέση έχουν το Σουέζ με τον πατέρα των θεών της αρχαιότητας Δία που λεγόταν και Ζεύς; Διαβάστε λοιπόν.
Στην είσοδο της Μεσογείου, το βόρειο στόμιο της διώρυγας, είναι το λιμάνι Port Said. Αν διαβαστεί ανάποδα το Said μας δίνει το όνομα Dias, δηλαδή Δίας ο πατέρας των Θεών που με το όνομα αυτό έχει την ιδιότητα του διαχωρισμού: Δίας = διαχωρισμός, διάσπαση. Στην έξοδο προς την Ερυθρά Θάλασσα τώρα, στο νότιο στόμιο της διώρυγας, είναι το λιμάνι του Suez (Σουέζ) που αν διαβαστεί από δεξιά προς τα αριστερά μας δίνει το όνομα Zeus- Ζεύς που σημαίνει ένωση: Ζεύς = ζεύξη, ένωση, δέσιμο. Διαφορετικές οι έννοιες των δύο ονομάτων διαφορετικές και οι ιδιότητες του Θεού των Θεών. Άλλο Ζεύς, άλλο Δίας. Να σημειώσουμε εδώ ότι και το φράγμα του Aswan διαβάζεται ανάποδα ως Nawsa, δηλαδή ναυς, πλοίο, ταξίδι, επικοινωνία…Να τονίσουμε εδώ, ότι τα παραπάνω, από πολλούς θεωρούνται «αστικοί μύθοι» ή απλά μυθεύματα, όμως οι συμπτώσεις αποτελούν αντικείμενο προβληματισμού και τροφή για σκέψη και αναζήτηση.
Διαβάστε επίσης: Διώρυγα Σουέζ: Το πλοίο που «φρενάρει» την παγκόσμια οικονομία - Ζημία 14 εκατ. την ημέρα
Μια ματιά στην Ιστορία
Από τον 13ο αιώνα π.Χ κάποιος μηχανικός είχε την ιδέα της διάνοιξης διώρυγας στη περιοχή του Σουέζ. Τα πρώτα σχέδια κατατέθηκαν προς έγκριση στον Φαραώ Σέτη Α΄ ή κατ’ άλλους στον Ραμσήτον Β΄. Τα σχέδια προέβλεπαν την ένωση του δέλτα του Νείλου με την Ερυθρά θάλασσα. Το ένα έφερε το άλλο και πέρασαν 1000 χρόνια για να επανεξεταστεί το θέμα, τον 8ο αιώνα π.Χ., επί βασιλείας του Φαραώ Νεκώς, ο οποίος είχε άλλα σχέδια: να διανοίξει κανάλι παράλληλα με το Νείλο και να συνδέσει την Ερυθρά Θάλασσα με τμήμα του ποταμού. Η επίθεση των Περσών έβαλε τα σχέδια… στο συρτάρι. Ο Ηρόδοτος στην Ιστορία του έχει καταγράψει πως είχε διασχίσει το κανάλι και μάλιστα σε διάστημα τεσσάρων ημερών. Επί Ρωμαίων ονομάστηκε Διώρυγα του Τραϊανού, ενώ με τις Αραβικές κατακτήσεις Διώρυγα των Χαλιφών ή Διώρυγα του Ηγεμόνος των Πιστών, επί Ομάρ.
Και κάποτε εισβάλλουν στην υπόθεση οι Ευρωπαίοι. Ο Γάλλος βασιλιάς Λουδοβίκος ΙΔ' ενδιαφέρθηκε έντονα για τη διώρυγα. Ο Λάιμπνιτς είχε υποβάλει υπόμνημα και ο ηγεμόνας ζήτησε από τον σουλτάνο (η Αίγυπτος ήταν κτήση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας) γάλλοι μηχανικοί να προβούν σε έργα βελτίωσης. Αργότερα, όταν ο Ναπολέων εκστράτευσε στην Αίγυπτο έδωσε εντολή στους μηχανικούς του να μελετήσουν τη δυνατότητα να δημιουργηθεί διώρυγα που θα συνέδεε την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο αξιοποιώντας τις λίμνες Αμέρ, Τιμσάχ. Ο αρχιμηχανικός Λεπέρ διαπίστωσε όμως πως υπήρχε υψοσταθμική διαφορά 10 μέτρων μεταξύ των δύο θαλασσών και μόνο αν το κανάλι δεν γινόταν ευθύγραμμο ήταν δυνατή η κατασκευή του, το κόστος του όμως θα αυξανόταν και η σκέψη έμεινε… σκέψη. Και φθάνουμε στην τελευταία πράξη.
Το 1854, ο Γάλλος διπλωμάτης και μηχανικός κόμης Φερδινάνδος Λεσσέψ, παίρνει εντολή από τον αντιβασιλέα της Αιγύπτου Σαΐντ Πασά να κατασκευάσει τη διώρυγα και ξεκινάει το έργο. Δεκαπέντε χρόνια μετά, στις 25 Απριλίου του 1869 ολοκληρώνεται η διάνοιξη και στις 17 Νοεμβρίου 1869 δίνεται ελεύθερη στην ναυσιπλοΐα και πραγματοποιούνται τα επίσημα εγκαίνια. Το συνολικό κόστος της κατασκευής της έφθασε τα τότε 100 εκατομμύρια δολάρια.
Η διώρυγα του Σουέζ δεν είναι η μόνη πλωτή οδός κομβικής σημασίας για το παγκόσμιο εμπόριο. Το κανάλι του Παναμά επίσης είναι μια τεχνητή πλωτή οδός 82 χιλιομέτρων που συνδέει τον Ατλαντικό Ωκεανό με τον Ειρηνικό Ωκεανό μέσω της χώρας της Κεντρικής Αμερικής Παναμά. Σε αντίθεση με το Σουέζ, το κανάλι του Παναμά ανυψώνει πλοία 26 μέτρα πάνω από τη στάθμη της θάλασσας στη λίμνη Gatun και στη συνέχεια τα κατεβάζει ξανά στην άλλη πλευρά μέσω μιας σειράς κλειδαριών καναλιών.
Και φθάνουμε στο σήμερα: Μόνη λύση η εκφόρτωση
Μέχρι αργά το απόγευμα οι προσπάθειες αποκόλλησης του πλοίου «Ever Given» ήταν άκαρπες. Σύμφωνα με τις τελευταίες εξελίξεις, ο πρόεδρος της Αιγύπτου έχει δώσει εντολή για όλες τις απαραίτητες διαδικασίες ώστε να εκφορτωθεί το πλοίο, αφού κάθε άλλη προσπα΄θεια δεν έχει αποδώσει. Σε μια τέτοια περίπτωση θα χρειαστούν μέρες για να ολοκληρωθεί η επιχείρηση απεγκλωβισμού του «Ever Given». Να σημειώσουμε ότι είναι τεράστιες οι οικονομικές συνέπειες στο διεθνές εμπόριο από την προσάραξη του φορτηγού πλοίου «Ever Given» στο 151ο χιλιόμετρο της παλαιάς Διώρυγας του Σουέζ που έχει μπλοκάρει την διέλευση για έκτη συνεχή ημέρα.
Διαβάστε επίσης: Διώρυγα Σουέζ: Αλλα δύο ρυμουλκά στη μάχη αποκόλλησης του Ever Given
ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr