Moto|10.12.2022 08:10

Το GPX POPz 125 επαναφέρει τις κλασσικές αξίες του παπιού

Μπάμπης Μέντης
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά

Οι αναβάτες της χώρας μας αγαπάνε τα παπιά και αυτό δεν έγινε τυχαία. Η φιλοσοφία σχεδιασμού τους βρίσκεται σε πλήρη αρμονία με τις ιδιαιτερότητες που έχει η Ελλάδα απ’ άκρη σ’ άκρη. Δεν είναι μόνο που οι τετράχρονοι κινητήρες τους ζητούν ελάχιστα σε καύσιμα και συντήρηση, αλλά και το ότι μεγάλωσαν ολόκληρες γενιές Ελλήνων προσφέροντάς τους την ελευθερία της ατομικής μετακίνησης. Τα μηχανικά τους μέρη, με την απλότητα που τα διακρίνει, αντέχουν κάθε είδους κακουχία και μετατροπή ενώ έδειχναν κατανόηση στο χέρι του κάθε “μαθητευόμενου μάγου” που έκανε τις πρώτες του απόπειρες να μάθει πώς βιδώνουν μία βίδα.

Η σχέση αγάπης των Ελλήνων με τα παπιά έχει δεχθεί την τελευταία δεκαετία πολλές επιθέσεις. Εξωγενείς παράγοντες καταβάλουν έντονες προσπάθειες να δημιουργήσουν ρήξη σε αυτό τον ευτυχισμένο γάμο. Οι αυστηρές Euro 3, Euro 4 και πλέον Euro 5 προδιαγραφές έχουν αυξήσει σε δυσθεώρητα πλαίσια το κόστος έγκρισης τύπου, κάτι που έχει αυξήσει την λιανική τους τιμή. Έτσι, έχασαν ένα μεγάλο τους πλεονέκτημα απέναντι στα αντίστοιχου κυβισμού scooter.  Αυτή η αύξηση της τιμής που έφεραν οι προδιαγραφές, ανάγκασε τις ελληνικές αντιπροσωπείες να φέρουν τις “πλούσιες” εκδόσεις εξοπλισμού, προκειμένου να δικαιολογήσουν όσο γίνεται αυτό το άλμα τιμών τους. Αυτά όμως τα “full-extra” παπιά είναι ουσιαστικά οι “σπορ” εκδόσεις, οι οποίες έχουν μικροσκοπικές αν όχι ανύπαρκτες ποδιές, σέλες “σφήνα” και καθόλου χώρο διαθέσιμο για φόρτωμα. Κάπως έτσι η απλότητα των μηχανικών μερών, η ήπια εργονομία και οι εύκαμπτες φαρδιές ποδιές μετατράπηκαν σε είδος προς εξαφάνιση. Μαζί τους χάθηκε και ένα μεγάλο μέρος της πρακτικότητας που έχουν τα παπιά στην καθημερινή χρήση.

Κάπου εδώ έρχεται το GPX POPz το οποίο όχι μόνο μοιάζει εντελώς με τα “γνήσια” παπιά του 1960 και 1970, αλλά έχει και όλα τα χαρακτηριστικά αυτών. Έχει δηλαδή μία χαμηλή και επίπεδη σέλα, με τα μαρσπιέ να βρίσκονται ακριβώς από κάτω της, προσφέροντας μία ήπια θέση οδήγησης που κάνει το συχνό καβάλα-ξεκαβάλα εύκολη υπόθεση. Συνεπώς, καλύπτει μεγάλο ηλικιακό φάσμα, από τον πιτσιρικά που κάνει πολεμικές τέχνες και έχει την ευελιξία ninja, μέχρι τον ογδοντάχρονο που έχει…λουμπάγκο. Μιλώντας για δίτροχο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, η οδήγηση του GPX POPz 125 είναι ότι πιο εύκολο και βολικό υπάρχει. Η γνωστή από τα παλιά “ταχυδρομική” σχάρα βρίσκεται πάνω από το εμπρός φτερό, ενώ η ξεχωριστή σέλα του συνεπιβάτη είναι αφαιρούμενη αποκαλύπτοντας από κάτω της μία κανονική σχάρα, όπου μπορούν να τοποθετηθούν πιο μεγάλα και βαριά αντικείμενα ή μία μπαγκαζιέρα. Πριν μερικά χρόνια αυτά θεωρούνταν δεδομένα για οποιοδήποτε παπί, αλλά σπανίζουν τη σημερινή εποχή.

Η ποδιά είναι κατασκευασμένη από εύκαμπτο πλαστικό, που δεν σπάει εύκολα και έχει κλασσικό σχεδιασμό. Η αλυσίδα βρίσκεται κρυμμένη μέσα στο μεταλλικό καβούκι, το οποίο της προσφέρει πλήρη προστασία από τα νερά, τις λάσπες και τις σκόνες. Έτσι οι ανάγκες συντήρησής της μειώνονται, ενώ ταυτόχρονα η διάρκεια της ζωής της αυξάνεται.

Όλα αυτά τα πρακτικά στοιχεία, περιβάλλονται από έναν μανδύα πολυτέλειας. Οι αναρτήσεις, οι καθρέπτες και τα λογότυπα φέρουν λεπτομέρειες χρωμίου, ενώ ο συνδυασμός μαύρου με έντονου πορτοκαλί χρώματος και τις ζάντες αλουμινίου, δίνουν την εντύπωση πως είναι ολόκληρο κατασκευασμένο από μέταλλο. Οπτικά το POPz 125 έχει μία premium αύρα ξεφεύγοντας από τη συνήθη “πλαστικούρα” των νέων παπιών.

Όσον αφορά τις αναρτήσεις, το POPz 125 έχει υιοθετήσει τη γνωστή και δοκιμασμένη λύση, για τα παπιά, των διπλών αμορτισέρ. Έχουν μαλακές ρυθμίσεις με γνώμονα την άνεση στις χαμηλές ταχύτητες και έχουν τη δυνατότητα ρύθμισης της προφόρτισης με λεβιεδάκια σε δύο διαφορετικές θέσεις, για ένα ή δύο άτομα. Στην πράξη η πιο μαλακή ρύθμιση είναι κατάλληλη μόνο για ένα μικρόσωμο άτομο, καθώς τα πίσω αμορτισέρ τερματίζουν εύκολα στις ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων, λόγω της μικρής τους διαδρομής. Η δεύτερη σκάλα ταιριάζει καλύτερα στους τελευταίους, αν και παραμένει υπερβολικά μαλακή για την προσθήκη δεύτερου ατόμου, τερματίζοντας αρκετά εύκολα. Όσοι σκοπεύουν να φορτώνουν συχνά το POPz 125, με περισσότερα από το βάρος τους, τότε ίσως χρειαστούν ένα πιο σκληρό σετ αμορτισέρ πίσω.

Οι προδιαγραφές Euro 5 προβλέπουν, για τα δίκυκλα έως 125 κυβικά, τα φρένα να είναι τουλάχιστον συνδυασμένα ή να έχουν ABS. Σύμφωνο με αυτές το POPz 125 έχει συνδυασμένη λειτουργία, με δισκόφρενο και δαγκάνα τριών εμβόλων για μπροστά και μηχανικό ταμπούρο για πίσω. Με το πάτημα του πίσω φρένου ταυτόχρονα ενεργοποιείται το ένα από τα τρία έμβολα μπροστά. Αν και ο κινητήρας του έχει ψυχή και η τελική του στο κοντέρ ξεπερνάει τα 120km/h σε ευνοϊκές συνθήκες, η δύναμη πέδησης είναι υπεραρκετή.

Οι επιδόσεις αποτελούν μία ευχάριστη έκπληξη, καθώς οι Euro 5 έχουν πνίξει τα περισσότερα παπιά, σε επίπεδο που πλέον θυμίζουν την εποχή των 100 κυβικών. Το POPz δε φαίνεται να έχει επηρεαστεί από τις ευρωπαϊκές απαιτήσεις και συνεχίζει να έχει ψυχή ακόμα και στις ανηφόρες. Η ποιότητα λειτουργίας του κινητήρα δεν ξεφεύγει από το μέσο όρο της κατηγορίας, παρουσιάζοντας υψηλής συχνότητας κραδασμούς και μηχανικούς θορύβους κυρίως στις υψηλές στροφές. Με γρήγορες αλλαγές ταχυτήτων το POPz 125 είναι αρκετά πολιτισμένο και μέσα στο κέντρο της πόλης δείχνει να βρίσκεται στο κατάλληλο γι’ αυτό περιβάλλον.

Μπορεί η neo-retro εμφάνιση του POPz 125 να δίνει την εντύπωση ενός “παιχνιδιού πολυτελείας” για ρομαντικούς. Έχει όμως όλα εκείνα τα στοιχεία που έκαναν τα παπιά το αγαπημένο μέσον του ελληνικού κοινού. Η νοσταλγική εξωτερική εμφάνιση συνδυάζεται επιτυχώς με την ευκολία χρήσης και την πρακτικότητα ενός παπιού, καθιστώντας το μία ενδιαφέρουσα εναλλακτική απέναντι στα σπορ παπιά που έχουν κατακλύσει την αγορά τα τελευταία χρόνια.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

μηχανήειδήσεις τώρα