Moto|23.12.2022 07:45

NIU MQi+ Sport: Η ηλεκτρική πρόταση της οικονομικής μετακίνησης

Μπάμπης Μέντης
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά

Το MQi+ Sport δείχνει από τα πρώτα κιόλας χιλιόμετρα πως είναι ένα πραγματικό εργαλείο δουλειάς, αποδεικνύοντας τον λόγο που αυτή η εταιρεία έχει καταφέρει να προχωρήσει με τόσο μεγάλα βήματα. Να κυριαρχήσει μέσα σε μία εξαετία στην τεράστια αγορά της Κίνας και από εκεί να εξαπλωθεί στην απαιτητική Αμερική, την Ευρώπη και σε 40 συνολικά χώρες.

Αυτό που έχει καταφέρει η NIU δεν γίνεται να είναι τυχαίο ή ψεύτικο. Τέτοια ταχεία άνοδος μπορεί να υπάρχει μόνο όταν προσφέρεται μία καλή λύση σε ένα γενικευμένο πρόβλημα. Διαφορετικά ο κόσμος δεν στρέφεται προς τα εκεί με γεωμετρική πρόοδο. Η έκρηξη ενδιαφέροντος είναι εύκολη υπόθεση, η συνέχεια όμως είναι που απαιτεί την διαρκή απόδειξη ότι αξίζει να μένει ζωντανό. Στην περίπτωση της NIU είναι κάτι που έχει συμβεί πολλαπλώς.

Η αλήθεια είναι πως η ηλεκτροκίνηση από μόνη της δεν φαίνεται να είναι το μέλλον, αλλά ένα μακρύ μεταβατικό στάδιο μέχρι να έρθει το υδρογόνο. Διαφορετικά η τόσο παλιά αυτή τεχνολογία θα πρέπει να εξελιχθεί σε τέτοιο βαθμό που να προσφέρει χρόνους φόρτισης της τάξης των πέντε λεπτών και μάλιστα σε πυκνό δίκτυο. Όπως και να ‘χει η ηλεκτροκίνηση είναι ένα στάδιο που ανήκει στο παρόν και θα διαρκέσει αρκετά, ενώ θα προσφέρει καλύτερες λύσεις από αυτές που υπάρχουν μέχρι σήμερα, σε ορισμένους τομείς. Πρώτο και καλύτερο τα μικρά καθημερινά σκούτερ.

Το MQi+ Sport παρέμεινε για ένα μακρύ διάστημα δοκιμής στα γραφεία του ΜΟΤΟ και η ευκολία χειρισμού ήταν κάτι πρωτόγνωρα ευχάριστο. Όταν πιο πάνω αναφέρεται η φράση “στα γραφεία του ΜΟΤΟ” εννοείται κυριολεκτικά μέσα σε αυτά, καθώς ούτε ακούγεται όταν παίρνει μπροστά, ούτε η παρουσία του στο χώρο μένει για ώρα στο χώρο αφού φύγει, όπως θα έκανε κάθε θερμικός κινητήρας. Και τα δίχρονα είναι πολύ ωραία, αλλά είναι καλύτερα στο βουνό.

Αν ο οποιοσδήποτε καθίσει να το σκεφτεί πιο διεξοδικά, θα καταλάβει ότι όλα τα σκούτερ θα μπορούσαν να είναι ηλεκτρικά, μιας και υπερκαλύπτουν τις ανάγκες του μέσου χρήστη σε αυτονομία. Εξαίρεση αποτελούν οι διανομείς και άλλοι συγκεκριμένοι επαγγελματίες. Όσο όμως οι διαδρομές γίνονται γύρω από τη βάση του εκάστοτε ιδιοκτήτη, τότε η αμεσότητα αλλαγής μπαταριών λύνει και αυτό το πρόβλημα. Έπειτα, τα βασικά ερωτήματα που μένουν να απαντηθούν είναι η αξιοπιστία και το κόστος απόκτησης και η NIU των εκατομμυρίων έρχεται να δώσει απάντηση και σε αυτό.

Αυτή τη στιγμή υπάρχει το πρόβλημα υπερπροσφοράς σε μάρκες, όχι σε ποσότητα μονάδων. Αν κάποιος αρχίσει να ψάχνει την αγορά ηλεκτρικών σκούτερ, τότε θα δει μία σειρά από άγνωστα ονόματα και από νέες start-up. Όλες είναι πολλά υποσχόμενες χωρίς όμως περγαμηνές μέχρι τώρα, δημιουργώντας σύγχυση και θυμίζοντας άλλες εποχές του μοτοσυκλετισμού. Η NIU ανήκει και αυτή στις νέες εταιρείες αλλά είναι από τις πρώτες που έβαλε μπαταρίες λιθίου εξελίσσοντας μάλιστα τη δική της τεχνολογία για την διατήρηση και τον έλεγχο της φόρτισής τους.

Οι εποχές 2014-2015 στην EICMA, όταν υπήρχε ολόκληρο υπόστεγο αφιερωμένο στους κινέζους και τα ηλεκτρικά σκούτερ και εικόνα παζαριού στους διαδρόμους, είναι αξέχαστες. Με την είσοδο στο Hall18 ερχόταν η μυρωδιά βραστών ζυμαρικών, καθώς όλοι μαγείρευαν πίσω από τα περίπτερά τους, ενώ στην μπροστινή μεριά τα φτιαγμένα στο χέρι σκούτερ – ορισμένα εξ αυτών είχαν ακόμη και γυμνά καλώδια – δημιουργούσαν μία εικόνα που θύμιζε παζάρι της Σαγκάης.

Τότε, το 2015, ήταν που η NIU παρουσιάστηκε στην EICMA με μία τεράστια διαφορά αέρα, δείχνοντας αμέσως την διαφορά δυναμικής. Πλέον, δεν υπάρχει αυτή η εικόνα του παζαριού στην EICMA. Αυτές που έμειναν είναι οι εταιρείες που κατάφεραν να εξαπλωθούν παγκοσμίως με πρώτη και καλύτερη την NIU.

Όταν η μπαταρία στο MQi+ Sport – στο μεταξύ η ονοματοδοσία των μοντέλων είναι μεγάλο μειονέκτημα – αρχίζει να πέφτει κάτω από 10% στις ενδείξεις, τότε το άγχος αυξάνεται ξεπερνώντας το αντίστοιχο που υπάρχει όταν ανάψει ένα λαμπάκι σε έναν παραδοσιακό δείκτη βενζίνης. Γιατί το δεύτερο είναι κάτι απόλυτα μετρήσιμο, ο κάθε ιδιοκτήτης ξέρει για τη δική του μοτοσυκλέτα τον συγκεκριμένο ρυθμό που πρέπει να ακολουθήσει για να βγάλει συγκεκριμένα χιλιόμετρα, πράγμα που δεν έχει συνηθίσει με ηλεκτρικές συσκευές, ξεκινώντας από το κινητό του ακόμη.

Για να ξεφύγει κανείς από τη νοοτροπία της συσκευής όμως, πρέπει να δει πως η NIU κατασκευάζει οχήματα στα οποία η συνεχής χρήση αποδεικνύει πως ο δείκτης της μπαταρίας δεν λέει ποτέ ψέματα. Η αυτονομία του μικρού MQi+ αλλάζει ανάλογα με την εξωτερική θερμοκρασία περιβάλλοντος και όταν έχει πολύ κρύο η μείωση μπορεί να φτάσει μέχρι και τα δέκα χιλιόμετρα. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο δείκτης δείχνει ακριβώς πόσο μακριά μπορεί να φτάσει ακόμα, κάνοντας τον ιδιοκτήτη του να νιώθει απόλυτα ασφαλής. Με το NIU μια διαδρομή που ξεκινάει με 15% μπαταρία δε θα γίνει μονοψήφιο νούμερο στην πρώτη στροφή και αυτό το ξέρει ο αναβάτης. Είναι ένας βαθμός εμπιστοσύνης που κερδίζεται εμπειρικά και με το MQi+ έρχεται γρήγορα.

Φυσικά, το ζήτημα με κάθε μπαταρία, είναι τι θα γίνει μετά από δύο χρόνια. Η NIU απαντάει εδώ δίνοντας πενταετή κύκλο ζωής, ενώ το hub-motor της Bosch στον πίσω τροχό είναι άλλη μία εγγύηση αξιοπιστίας με τα service του να είναι μηδενικά σε αυτό το διάστημα. Μπορεί τα hub-motor να μην είναι η καλύτερη λύση για όλες τις περιπτώσεις, αλλά είναι ιδανική για μικρά σκούτερ. Στη συγκεκριμένη υλοποίηση από την NIU προσφέρει απόλυτη κατευθυντικότητα χωρίς να χάνεται η ευελιξία στις αλλαγές κατεύθυνσης και χωρίς απότομη συμπεριφορά σε λακκούβες και σαμαράκια, διατηρώντας την προοδευτικότητα.

Οι τροχοί των 10 ιντσών είναι αυτοί που πρώτοι θα βάλουν το όριο στις λακκούβες και όχι οι αναρτήσεις. Από την άλλη δίνουν αμεσότητα αλλαγής κατεύθυνσης και η σωστή συμπεριφορά των αναρτήσεων σημαίνει πως το φρενάρισμα είναι αντίστοιχα καλό. Ο χώρος κάτω από τη σέλα καταλαμβάνεται από την μπαταρία και ό,τι περισσεύει αφορά μονάχα μικροπράγματα. Όμως, η ίσια ποδιά με το σωστό σχήμα της κολώνας του τιμονιού, δημιουργεί ένα μεγάλο χώρο για πλήθος μεταφορικών επιλογών.

Τα μαρσπιέ του συνεπιβάτης κρύβονται τελείως, έτσι οι προφυλακτήρες δεν κινδυνεύουν από ξήλωμα στην κίνηση ανάμεσα από τα αυτοκίνητα. Ταυτόχρονα ο συνεπιβάτης θα κάτσει πιο άνετα από αυτό που περιμένει κάποιος όταν καθίσει στο μπροστά μέρος της σέλας και κοιτάξει πίσω. Αυτό που δίνει την αίσθηση ότι όλος ο χώρος μέχρι τέρμα πίσω καταλαμβάνεται από τον αναβάτη είναι η απουσία ουράς, δημιουργώντας την εντύπωση πως δεν υπάρχει άλλος χώρος. Στην πράξη δύο ενήλικες κάθονται μία χαρά πάνω για μικρές αποστάσεις. Πολύ καλύτερα είναι τα πράγματα για δύο μεταεφηβικής ηλικίας ή για όσους “πάντα αισθάνονται έφηβοι” και δεν τους νοιάζει να στριμώχνονται.

Η λέξη NIU στα κινέζικα σημαίνει ταύρος και οι χειρολαβές του συνεπιβάτη είναι σχεδιασμένες να θυμίζουν τα κέρατά του. Επίσης δεν είναι υπερβολή πως το γκάζι, ειδικά στην πρώτη βόλτα, μπορεί να αναγκάσει τον αναβάτη να αγκαλιάσει το NIU λες και κάνει ροντέο. Το μοτέρ των 1200W έχει δύο καταστάσεις λειτουργίας, με την δεύτερη να φτάνει τα 45km/h. Η επιτάχυνση όμως ακόμη και στην πρώτη με την μισή τελική είναι πολύ ικανοποιητική και η κίνηση σε μικρούς αστικούς δρόμους μαζί με άλλα αυτοκίνητα μπορεί να γίνει στο Mode1 χωρίς να κάνει τον αναβάτη του να νιώθει περιορισμένος. Η απότομη επιτάχυνση στο Mode2, θέλει προσοχή καθώς ο αναβάτης του μπορεί να μην προλάβει να αντιδράσει και να προσγειωθεί στο πίσω μέρος ενός αυτοκινήτου. Αυτό δεν συμβαίνει με τα βενζινοκίνητα σκούτερ των 50 κυβικών. Στη δεύτερη κατάσταση λειτουργίας μοιάζει σαν να σπάει ένα ελαστικό σχοινί που κρατάει το NIU καθηλωμένο στη θέση του.

Τα φρένα του είναι δυνατά και τα δύο δισκόφρενα, εμπρός και πίσω, έχουν προοδευτική συμπεριφορά. Υπάρχει μάλιστα και ανάκτηση ενέργεια, περίπου στο 6%, που επίσης βοηθά για πιο άμεσο φρενάρισμα. Στο Mode2 φτάνει εύκολα τα 65 χιλιόμετρα αυτονομίας με τέρμα γκάζι παντού και στο Mode1 αγγίζει τα 100, με την ένδειξη της μπαταρίας για το ποσοστό που απομένει να είναι απολύτως αληθινό.

Η NIU έχει και GPS αλλά και μονάδα IMU και δίνει την επιλογή να γνωρίζει πάντα ο αναβάτης που βρίσκεται το MQi+ Sport, ενημερώνοντας μέσω τηλεφώνου για το αν αλλάζει θέση. Έτσι, γλιτώνει από το επιπλέον κόστος του συναγερμού. Η κεντρική μονάδα έχει την ικανότητα να επεξεργάζεται διακόσια διαφορετικά στοιχεία, πράγμα που σημαίνει πως υπάρχει μεγάλο περιθώριο επεξεργαστικής ισχύος για όλες τις διαφορετικές λειτουργίες του MQi+, όπως και για μελλοντικές αναβαθμίσεις.

Κατά το διάστημα που παρέμεινε στο ΜΟΤΟ αποτέλεσε το όχημα για όλες τις δουλείες μακρινές και κοντινές, ενώ ήταν κάτι που τους έλειψε όταν πια το επέστρεψαν. Η μηδενική συντήρηση -κάτι που διευκολύνει απίστευτα την καθημερινότητα – ήταν μία πρωτόγνωρη αίσθηση. Η απουσία τελικού συστήματος μετάδοσης σημαίνει ότι δεν υπάρχει ανάγκη για έλεγχο και συντήρηση – λάδωμα/τέντωμα – αλυσίδας ή κατάστασης ιμάντα. Επίσης το ότι δεν καίει βενζίνη, βγάζει από το μυαλό την έγνοια για τη στάθμη της. Το μόνο που πρέπει να θυμάται ο ιδιοκτήτης είναι να τη βάζει στην πρίζα το βράδυ. Με την μπαταρία να ζυγίζει 11 κιλά δεν είναι και το πλέον εύκολο για να την ανεβάσει μαζί του στο σπίτι του, ιδιαίτερα αν κουβαλάει και άλλα πράγματα, αλλά την ίδια στιγμή δεν είναι και δύσκολο.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά MQi+ Sport

Αντιπρόσωπος:

Muvus A.E.

Τιμή:

Από €2.590

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΣΚΙΤΣΟ

Μήκος

1.728

Ύψος

1.185

Μεταξόνιο

1.241

Ύψος σέλας

750

Απόσταση από το έδαφος

126

ΠΛΑΙΣΙΟ

Τύπος:

Ατσάλινο σωληνωτό

Πλάτος (mm):

661

Βάρος κατασκευαστή, γεμάτη (kg):

72

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Τύπος:

Ηλεκτρικός κινητήρας Bosch 1.200W με μπαταρίες 4ης γενιάς Panasonic 18650 5.2A

Ελαστικά: 90/90-10 // 90/90-10

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Εμπρός: Τηλεσκοπικό πιρούνι // Πίσω: Δύο αμορτισέρ

ΦΡΕΝΑ

Εμπρός: Δίσκος 180mm // Πίσω: Δίσκος 180mm

ΟΡΓΑΝΑ / ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ

Ψηφιακή οθόνη LCD με ενδείξεις για ταχύμετρο, στάθμη μπαταρίας, ρολόι, power mode, ολικό χιλιομετρητή, αυτόματα φώτα, ένδειξη διασύνδεσης