Παιδεία | 22.06.2020 00:18

Πανελλαδικές εξετάσεις 2020: Τα Μαθηματικά ανεβάζουν τις βάσεις

Νικολίτσα Τρίγκα

Βάσεις πολλών ταχυτήτων βλέπουν για φέτος οι εκπαιδευτικοί αναλυτές με τα μέχρι τώρα στοιχεία για τις επιδόσεις των υποψηφίων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, οι οποίες ξεκίνησαν την περασμένη Δευτέρα, ενώ πιθανολογούν κάποια αύξηση των μορίων για τις σχολές των Θετικών και των Οικονομικών Σπουδών. Οι καθηγητές πιστεύουν ότι οι εκτιμήσεις για τη φετινή πορεία των βάσεων είναι δύσκολες, αλλά, όπως επισημαίνουν, «αυτό μάλλον μικρή σημασία θα έχει, με δεδομένο ότι όλοι σχεδόν οι υποψήφιοι θα έχουν μια ευκαιρία εισαγωγής στα πανεπιστήμια».

Η βαθμολόγηση στα πρώτα μαθήματα δεν έχει προχωρήσει τόσο ώστε να εξαχθεί κάποιο σοβαρό συμπέρασμα για την πορεία των μορίων. Με τα μέχρι τώρα δεδομένα, τα οποία όμως είναι εξαιρετικά περιορισμένα, φαίνεται ότι η περικοπή της ύλης οδηγεί σε καλύτερες επιδόσεις τους υποψηφίους συγκριτικά με πέρυσι σε κάποια μαθήματα, όπως στα Μαθηματικά, κάτι όμως που δεν φαίνεται να ισχύει στη Νεοελληνική Γλώσσα και στα Αρχαία. Συνεπώς, αν οι υποψήφιοι έχουν γράψει καλά και στη Βιολογία, δεν αποκλείεται να σημειωθεί άνοδος των βάσεων σε Θετικές και Οικονομικές Σχολές, εικόνα που πιθανολογείται ότι θα έχουμε γενικότερα και στις χαμηλόβαθμες σχολές.

Δείτε ΕΔΩ τα πάντα για τις Πανελλήνιες εξετάσεις 2020

Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι στα Μαθηματικά το 49,6% των υποψηφίων έγραψε κάτω από 5, ενώ κάτω από 10 έγραψε το 73%. Η εικόνα αυτή αναμένεται φέτος να αλλάξει σημαντικά και να μειωθεί πολύ το ποσοστό των γραπτών κάτω από τη βάση στο συγκεκριμένο μάθημα. Επομένως, θα έχουμε αύξηση στις βάσεις. Επίσης, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, ένας παράγοντας που μπορεί να οδηγήσει σε άνοδο είναι και η κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας, κάτι που συμβαίνει φέτος για πρώτη φορά με το νέο σύστημα βαθμολόγησης. Οι εκπαιδευτικοί που διόρθωσαν τα πρώτα γραπτά στη Νεοελληνική Γλώσσα δηλώνουν ότι στις υψηλές βαθμολογίες (18-20) τα ποσοστά -όπως πάντα- είναι χαμηλά και ότι οι υποψήφιοι «συνωστίζονται» στις μεσαίες βαθμολογίες 14-16.

«Τίποτα δεν έχει κριθεί» Οπως επισημαίνει στο «Εθνος της Κυριακής» ο εκπαιδευτικός-φροντιστής Γ. Χατζητέγας, «είναι πρόωρο να κάνουμε εκτιμήσεις για τις βάσεις, αφού ακόμη τίποτα δεν έχει κριθεί και άλλωστε φέτος η πορεία των βάσεων έχει ενδιαφέρον μόνο για τις υψηλόβαθμες σχολές. Οσοι στοχεύουν στις υπόλοιπες σχολές, σχεδόν όλοι θα εισαχθούν και κυρίως αυτοί από το 2ο και το 4ο επιστημονικό πεδίο». Το ζητούμενο, όπως υπογραμμίζουν όλοι οι εκπαιδευτικοί, δεν είναι η πορεία των βάσεων, αλλά τι θα κάνουν όλοι αυτοί οι οποίοι θα εισαχθούν σε σχολές που δεν τους ενδιαφέρουν ή είναι μακριά από τα σπίτια τους και το πιθανότερο είναι ότι θα τις εγκαταλείψουν αμέσως μόλις... εγγραφούν. Πάντως, αυτήν τη στιγμή δεν υπάρχουν σοβαρά στοιχεία για τίποτα, με δεδομένο ότι η βαθμολόγηση δεν έχει προχωρήσει πολύ, αλλά και γιατί έχουμε ακόμη μία εβδομάδα εξετάσεων, και μάλιστα σε βασικά μαθήματα όπως Φυσική, Ιστορία, Πληροφορική, Χημεία και Οικονομία.

«Ελεγχος προόδου» σε πέντε μαθήματα

Ας δούμε αναλυτικά την εικόνα για τα μαθήματα στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι μέχρι προχθές Παρασκευή:

1.Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

Οι φιλόλογοι των φροντιστηρίων εκτιμούν ότι τα θέματα ήταν μεν βατά, αλλά η λύση τους απαιτούσε ιδιαίτερη προσοχή καθώς πολλά από τα ζητούμενα έμοιαζαν μεταξύ τους. Και αυτό μπορεί να δημιούργησε σύγχυση στους υποψηφίους, καθώς θα έπρεπε να κατανοήσουν πολύ καλά την ερώτηση πριν απαντήσουν. Η γενική εκτίμηση είναι ότι τα θέματα είχαν μέτριο βαθμό δυσκολίας και συνεπώς ένας προετοιμασμένος μαθητής μπορούσε να αντεπεξέλθει αξιοπρεπώς στις απαιτήσεις τους, αλλά, όπως δείχνουν οι πρώτες εκτιμήσεις, οι υποψήφιοι δεν θα καταφέρουν να έχουν καλύτερες επιδόσεις συγκριτικά με πέρυσι. Σύμφωνα με τον ακαδημαϊκό υπεύθυνο Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας του Ομίλου Πουκαμισάς, Γιώργο Χρυσουδάκη, τα θέματα κρίνονται ιδιαιτέρως απαιτητικά κυρίως σε ό,τι αφορά την επαρκή αποκωδικοποίηση των ερωτήσεων, ώστε οι μαθητές να απαντήσουν στοχευμένα και αποτελεσματικά. Σύμφωνα με την Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων, ήταν επιτυχής η επιλογή των τριών κειμένων που δόθηκαν προς εξέταση στο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. Το πρώτο -του Θεόδωρου Γρηγοριάδη- αναφέρεται στη σημασία της ανάγνωσης, ενώ το δεύτερο -του Κώστα Τσιρόπουλου- αναφέρεται στη σημασία της γραφής. Το τρίτο είναι ένα σχετικά πρόσφατο ποίημα του Τίτου Πατρίκιου για τον ρόλο της ποίησης στην καθημερινή μας ζωή. Και τα τρία κείμενα εκπληρώνουν εμμέσως και έναν παιδαγωγικό ρόλο: καλούν τους υποψηφίους να γίνουν καλοί αναγνώστες, δημιουργικοί εκφραστές του γραπτού λόγου και ευαίσθητοι πολίτες.

2.Μαθηματικά Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής

Οι καθηγητές της Μαθηματικής Εταιρείας εκτιμούν ότι τα θέματα κάλυπταν σχεδόν το σύνολο της ύλης και ότι η διατύπωσή τους διευκόλυνε τους μαθητές στην επεξεργασία. Επίσης, υπογραμμίζουν ότι η διάρθρωση των θεμάτων και η ορθή κλιμάκωση ως προς τη δυσκολία θα οδηγήσουν πιθανότατα σε ομαλή κατανομή της βαθμολογίας, όπως πρέπει φυσιολογικά να συμβαίνει. Οσον αφορά στο θέμα Δ, απευθύνεται σε καλά προετοιμασμένους υποψηφίους, με τη μεγαλύτερη δυσκολία να παρουσιάζεται στα ερωτήματα Δ2 και Δ4. Γενικότερα πάντως οι μαθηματικοί λένε ότι τα θέματα κάλυψαν την (περιορισμένη) εξεταστέα ύλη σε μεγάλο βαθμό και ότι ήταν εντός του πλαισίου της οριζόμενης εξεταστέας ύλης, ορθά διατυπωμένα από μαθηματικής άποψης και χωρίς σημεία παρερμηνειών. Οπως αναφέρει ο μαθηματικός Ιωάννης Καραγιάννης (συντονιστής Εκπαιδευτικού Εργου ΠΕ03 Μαθηματικών Ν. Δωδεκανήσου), τα θέματα που τέθηκαν ήταν διαβαθμισμένα ως προς τον βαθμό δυσκολίας τους, με το θέμα Δ να είναι απαιτητικό και να απαιτεί ιδιαίτερες μαθηματικές δεξιότητες και τεχνικές. Η δομή και η διάρθρωσή τους είναι αντίστοιχες με εκείνες των προηγούμενων ετών. Ο ίδιος υπογραμμίζει ότι η διάρκεια της εξέτασης, σε σχέση με τον όγκο και τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων, ήταν οριακή.

3.Αρχαία Ελληνικά

Τα θέματα ήταν απαιτητικά και απευθύνονταν σε καλά προετοιμασμένους υποψηφίους, με τις πρώτες εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι οι βαθμολογίες θα κινηθούν στα περσινά επίπεδα. Η επιλογή του αδίδακτου κειμένου από τον Ξενοφώντα ήταν επιτυχής, κάτι που ισχύει και για το νόημα του αποσπάσματος που δόθηκε για μετάφραση. Η Ενωση Φιλολόγων, μάλιστα, εκτιμά ότι οι συντακτικές και οι γραμματικές παρατηρήσεις ήταν αναμενόμενες και συμβατές με τη γλωσσική κατάρτιση των υποψηφίων. Η Εταιρεία Ελλήνων Φιλολόγων, ως γενικό συμπέρασμα, εκτιμά ότι κατά τη διδασκαλία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών είναι απαραίτητο να δίδεται μεγαλύτερη έμφαση στη μετάφραση του αρχαίου ελληνικού κειμένου, δεδομένου ότι οι μαθητές υστερούν σημαντικά στην ορθή απόδοση του αρχαίου ελληνικού στον νεοελληνικό λόγο.

4.Βιολογία

Τα μαθήματα αυτά εξετάστηκαν μόλις προχθές και άρα δεν υπάρχουν καθόλου στοιχεία από τα βαθμολογικά κέντρα. Οσον αφορά στη Βιολογία, οι καθηγητές εκτιμούν ότι τα θέματα ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας, καλύπτουν μεγάλο μέρος της συνολικής εξεταστέας ύλης και των δύο τευχών της Βιολογίας Προσανατολισμού και απευθύνονται σε καλά προετοιμασμένους μαθητές. Επίσης, υπογραμμίζουν ότι τα υποερωτήματα του Δ4 θέματος χρειάζονταν μεγάλη προσοχή.

5.Κοινωνιολογία

Οι καθηγητές των σχολείων τονίζουν ότι στην Κοινωνιολογία σε γενικές γραμμές τα θέματα μάλλον δυσκόλεψαν τους «μέτριους» υποψηφίους, παρά το γεγονός ότι ήταν σαφώς διατυπωμένα. Οι καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι, όμως, δήλωσαν ότι δεν δυσκολεύτηκαν με τις ερωτήσεις

μαθηματικάβάσειςΠανελλαδικές εξετάσεις 2020