Πανελλαδικές 2024: Αλήθειες και Μύθοι για τις Ανθρωπιστικές Σπουδές - Οι «έξυπνες» ειδικότητες και γιατί να τις επιλέξουν οι μαθητές του λυκείου
Νικολίτσα ΤρίγκαΣτη Β’ Λυκείου οι μαθητές βρίσκονται για πρώτη φορά αντιμέτωποι με το σταυροδρόμι των Ομάδων Προσανατολισμού. Εκτός από τα μαθήματα Γενικής Παιδείας, καλούνται να επιλέξουν ανάμεσα στις Ανθρωπιστικές Σπουδές και στις Θετικές Σπουδές και να παρακολουθήσουν τα αντίστοιχα μαθήματα (Ανθρωπιστικών Σπουδών: Αρχαία, Λατινικά και Θετικών Σπουδών: Μαθηματικά, Φυσική).
Η διαδικασία αυτή δεν είναι καθόλου εύκολη για τους μαθητές, οι οποίοι πρέπει αφενός να γνωρίζουν καλά τον εαυτό τους (ενδιαφέροντα, ικανότητες, κλίσεις) και αφετέρου να είναι σε θέση να κλείνουν τα αυτιά τους σε προκαταλήψεις, υποδείξεις και παγιωμένες αντιλήψεις που πολύ συχνά τους απομακρύνουν από αυτό που θα ήθελαν στην πραγματικότητα να σπουδάσουν. Όπως υπογραμμίζει στο ethnos.gr, η Βασιλική Κουτρούμπα, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας «τα τελευταία χρόνια, παρατηρούμε ότι μειώνεται το ποσοστό των μαθητών που επιλέγουν την Ομάδα Προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών στη Β’ Λυκείου και κατ’ επέκταση το 1ο επιστημονικό πεδίο στη Γ’ Λυκείου. Το φαινόμενο αυτό, δεν μας προκαλεί εντύπωση καθώς κυριαρχεί η προκατάληψη ότι οι σπουδές από το 1ο επιστημονικό πεδίο, δεν εξασφαλίζουν επαγγελματική αποκατάσταση». Οι Ανθρωπιστικές Σπουδές, όμως, αναδεικνύονται ως μια εξαιρετική επιλογή για όσους επιθυμούν να αναπτύξουν μεταβιβάσιμες δεξιότητες και για όσους θέλουν να συνδυάσουν τις θεωρητικές γνώσεις τους με πρακτικές εφαρμογές και εξειδίκευση σε συγκεκριμένους τομείς. Οι απόφοιτοι αποκτούν κρίσιμες δεξιότητες όπως η αποτελεσματική επικοινωνία, η κριτική σκέψη, η συναισθηματική νοημοσύνη, η δημιουργική σκέψη, η ικανότητα συνεργασίας, η διαπολιτισμική ευαισθησία κ.ά.. Αυτές ακριβώς οι δεξιότητες τους δίνουν την δυνατότητα να μεταπηδήσουν μέσω ενός μεταπτυχιακού - που μπορεί να μην έχει άμεση συνάφεια με τις προπτυχιακές τους σπουδές - σε έναν εναλλακτικό επαγγελματικό τομέα. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να αντιληφθούν οι μαθητές ότι η επιλογή των Ανθρωπιστικών Σπουδών δεν περιορίζει το επαγγελματικό τους μέλλον καθώς μπορεί να τους οδηγήσει σε εξειδικεύσεις που δεν είχαν φανταστεί και στις οποίες δεν έχουν άμεσα πρόσβαση από το 1ο επιστημονικό πεδίο, όπως η Υπολογιστική Γλωσσολογία, το Marketing, η Διοίκηση Επιχειρήσεων και ο Τουρισμός.
Υπολογιστική Γλωσσολογία
Απόφοιτοι Τμημάτων Ελληνικής Φιλολογίας και Ξένων Φιλολογιών μπορούν να εξειδικευτούν στην Υπολογιστική Γλωσσολογία, καθώς έχουν αναπτύξει άριστες επικοινωνιακές και γλωσσικές δεξιότητες. Η συγκεκριμένη εξειδίκευση συνδυάζει την επιστήμη της πληροφορικής (υπολογιστικά συστήματα, μηχανική μάθηση, μεγάλα δεδομένα) με τη γλωσσολογία.
Μ.Μ.Ε. και στο Marketing
Απόφοιτοι Τμημάτων Ψυχολογίας, Κοινωνικής Εργασίας, Πολιτικών Επιστημών και Κοινωνιολογίας μπορούν να εργαστούν στα Μ.Μ.Ε. και στο Marketing, επειδή έχουν κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί ο ανθρώπινος νους και τα κοινωνικά σύνολα και έχουν αναπτύξει συναισθηματική νοημοσύνη και ενσυναίσθηση.
Διοίκηση Επιχειρήσεων & Διοίκηση Ανθρωπίνου Δυναμικού
Απόφοιτοι Τμημάτων Νομικής, μπορούν εύκολα να μεταπηδήσουν στον χώρο των επιχειρήσεων (λ.χ. με ένα μεταπτυχιακό στη Διοίκηση Επιχειρήσεων ή στη Διοίκηση Ανθρωπίνου Δυναμικού), εκμεταλλευόμενοι τις δεξιότητες ανάλυσης και λήψης αποφάσεων που απέκτησαν μέσω της ερμηνείας νομικών κειμένων και της ανάλυσης νομικών ζητημάτων.
Τουρισμός
Απόφοιτοι Τμημάτων Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, Ξένων Γλωσσών Μετάφρασης και Διερμηνείας και Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών μπορούν να εκμεταλλευτούν τόσο τις γλωσσικές όσο και τις πολυπολιτισμικές τους δεξιότητες και να ακολουθήσουν μία σταδιοδρομία στον τομέα του Τουρισμού. Γενικότερα, οι απόφοιτοι όλων των Τμημάτων του 1ου επιστημονικού πεδίου έχουν πολυάριθμες προοπτικές στην αγορά εργασίας διότι μπορούν να κινηθούν σε ευέλικτους τομείς, όπως η εκπαίδευση, η έρευνα, η επικοινωνία, η διοίκηση, ο πολιτιστικός και ο τουριστικός τομέας. Αντιλαμβανόμαστε, λοιπόν, ότι η επιλογή των Ανθρωπιστικών Σπουδών στην Β’ Λυκείου δεν είναι περιοριστική, απεναντίας αποτελεί μια ευκαιρία για τους μαθητές να αναπτύξουν τις δικές τους δεξιότητες και να διαμορφώσουν με αυτές το δικό τους ξεχωριστό μονοπάτι σταδιοδρομίας.
- Τελικά χτυπήθηκε από ρωσικό πύραυλο το αεροσκάφος που συνετρίβη στο Καζακστάν; Όσα γνωρίζουμε μέχρι στιγμής
- «Λευκή» ουκρανική επέλαση στη χώρα: Πού χτυπά ο χιονιάς το επόμενο 3ήμερο – Το ενδεχόμενο χιονοκαταιγίδων στην Αττική
- Οδηγοί εγκλωβίστηκαν από τα νερά στο Σχηματάρι: Τους είπαν να αφήσουν τα αμάξια τους εκεί μέχρι στην Παρασκευή
- Η σοκολάτα Ντουμπάι αναδεικνύεται σε must αυτά τα Χριστούγεννα - Πώς δημιουργήθηκε το περίφημο γλύκισμα με τις στρώσεις