Πέντε σημεία του αθλητικού νόμου για τα οποία FIFA - UEFA «αδειάζουν» τον Αυγενάκη
NewsroomΕπιστολή με την οποία εκφράζει τις διαφωνίες της σε πέντε «ζητήματα» του αθλητικού νόμου Αυγενάκη που ψηφίστηκε πρόσφατα, έστειλε η FIFA και η UEFA και ζητεί κοινή συνάντηση με ΕΠΟ και υφυπουργείο Αθλητισμού. Το SDNA αποκάλυψε το περιεχόμενο της επιστολής, που φέρει την υπογραφή του Mattias Grafström, αναπληρωτή γενικού γραμματέα της FIFA και του Kevin Lamour, αναπληρωτή γενικού γραμματέα της UEFA. Στην επιστολή εκφράζονται αντιρρήσεις για το Μητρώο Αθλητικών Σωματείων καθώς επίσης και για τη συμμετοχή στην Εκτελεστική Επιτροπή της ΕΠΟ του ΠΣΑΠ, της ΟΔΠΕ και της ΟΠΠΕ (την οποία «υποχρεώνει» ο νόμος).
Για το Μητρώο Αθλητικών Σωματείων στο οποίο τα σωματεία όλης της χώρας πρέπει να εγγραφούν για να έχουν μεταξύ άλλων δικαίωμα συμμετοχής στις εκλογές των Ομοσπονδιών (στις αρχαιρεσίες της ΕΠΟ πάντως, ψηφίζουν οι Ενώσεις), σημειώνεται ότι: «τα κριτήρια αυτά δεν θα πρέπει να παραβιάζουν τις υποχρεώσεις της ΕΠΟ να διαχειρίζεται τις υποθέσεις της ανεξάρτητα, συμπεριλαμβανομένης της απόφασης του ποια σωματεία μπορούν να συμμετέχουν στις διοργανώσεις της και τον καθορισμό τού ποιοι έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν στη γενική της συνέλευση».
Για τη συμμετοχή στην Εκτελεστική Επιτροπή της ΕΠΟ του ΠΣΑΠ, της ΟΔΠΕ και της ΟΠΠΕ (την οποία «υποχρεώνει» ο νόμος), αναφέρεται ότι… «το δικαίωμα συμμετοχής στις συνεδριάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΕΠΟ παρέχεται αποκλειστικά και μόνο στα μέλη που μνημονεύονται υπό άρθρο 33 παρ. 1 του Καταστατικού της ΕΠΟ».
Τα όρια θητείας, η Εθνική πλατφόρμα και τα διπλώματα προπονητικής
Επίσης, ζητείται διευκρίνιση αν υπάρχει αναδρομική ισχύ στα όρια θητείας και ηλικίας για τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΕΠΟ, σημειώνοντας ότι «ο Νόμος θα πρέπει να ορίζει ότι δεν έχουν αναδρομική ισχύ».
Ακόμη, για την Εθνική Πλατφόρμα για τον συντονισμό και την ανταλλαγή πληροφοριών όσον αφορά την καταπολέμηση της χειραγώγησης αθλητικών αγώνων σύμφωνα με τη Σύμβαση Μακόλιν του Συμβουλίου Ευρώπης, γίνεται μνεία στο γεγονός ότι δεν μετέχει η ΕΠΟ.
Τέλος, για τη ρύθμιση από το νόμο της αναγνώρισης των διπλωμάτων προπονητικής και συναφή ζητήματα σημειώνεται ότι «υπονομεύει τη Σύμβαση Προπονητικής της UEFA, η οποία έχει υπογραφεί από την ΕΠΟ».
Οι δύο υπερκείμενες αρχές του ποδοσφαίρου ζητούν άμεσα κοινή συνάντηση. «Δεδομένου του άμεσου αντίκτυπου που ήδη φαίνεται να έχει ο νέος νόμος στη διοργάνωση των επερχόμενων αρχαιρεσιών των ενώσεων ποδοσφαιρικών σωματείων, ιδιαιτέρως σε σχέση με την εγγραφή των σωματείων, θα εκτιμούσαμε το να διοργανωθεί αυτή η κοινή συνάντηση το συντομότερο δυνατό. Μετά από αυτή τη διαδικασία διαβουλεύσεων, προτείνουμε την επισήμανση των ζητημάτων αμοιβαίου ενδιαφέροντος στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού με στόχο την εναρμόνιση του Νόμου με τις υποχρεώσεις της ΕΠΟ ως ομοσπονδίας μέλους της FIFA και της UEFA».
Η επιστολή
Το περιεχόμενο της επιστολής:
Παραπέμπουμε στις επιστολές μας της 30ης Σεπτεμβρίου και 27ης Οκτωβρίου 2020 σχετικά με τον νέο ελληνικό αθλητικό νόμο (εφεξής ο "Νόμος"), όπως αυτός υιοθετήθηκε από τη Βουλή των Ελλήνων στις 17 Σεπτεμβρίου 2020.
Σε συνέχεια της ανάλυσης του Νόμου, επιθυμούμε να επισημάνουμε τρία συγκεκριμένα ζητήματα τα οποία, εφόσον εφαρμοστούν, ενδέχεται να παραβιάσουν την καταστατική υποχρέωση της Ελληνικής Ποδοσφαιρικής Ομοσπονδίας (ΕΠΟ), ως ομοσπονδίας μέλους των FIFA και UEFA, να χειρίζεται τις υποθέσεις της ανεξάρτητα και χωρίς καμία αθέμιτη επιρροή από τρίτους (πρβλ. άρθρο 14 παρ. 1 εδ. i και άρθρο 19 παρ. 1 του Καταστατικού της FIFA και άρθρο 7β παρ. 2 του Καταστατικού της UEFA), καθώς και ένα επιπρόσθετο σημείο το οποίο χρήζει προσοχής προκειμένου να διασφαλιστεί η αποτελεσματικότητα της καταπολέμησης των προσυνεννοημένων αγώνων στην Ελλάδα.
1. Αθλητική αναγνώριση και μητρώο σωματείων και συναφείς νόμιμες συνέπειες
Σύμφωνα με τον νόμο, τα ελληνικά σωματεία είναι πλέον υποχρεωμένα να ζητούν μια ειδική αθλητική αναγνώριση (εφεξής η "Αναγνώριση") από το Υπουργείο Αθλητισμού.
Η Αναγνώριση αποτελεί προαπαιτούμενο για την εγγραφή στο νέο ειδικό μητρώο αθλητικών σωματείων (εφεξής το "Μητρώο"). Στα σωματεία χωρίς αναγνώριση και τα οποία, κατά συνέπεια, δεν περιλαμβάνονται στο Μητρώο, δεν θα επιτρέπεται (i) η συμμετοχή τους στις αγωνιστικές αθλητικές δραστηριότητες της αντίστοιχης ομοσπονδίας τους, (ii) η πρόσβαση σε αθλητικές εγκαταστάσεις που ανήκουν σε νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, και (iii) η συμμετοχή τους στη γενική συνέλευση της αντίστοιχης περιφερειακής ένωσης στην οποία υπάγονται.
Επιπρόσθετα, ο Νόμος προβλέπει ότι η Γενική Γραμματεία Αθλητισμού είναι υπεύθυνη για την επικύρωση του καταλόγου των σωματείων με δικαίωμα συμμετοχής και ψήφου στις γενικές συνελεύσεις των οικείων αθλητικών ομοσπονδιών, με βάση το Μητρώο. Εφόσον σωματεία που δεν διαθέτουν την Αναγνώριση και τη σχετική καταχώριση στο Μητρώο, συμμετάσχουν σε εκλογική γενική συνέλευση, το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού δικαιούται να ακυρώσει τα αποτελέσματά της. Τέλος, ο Νόμος ορίζει ότι τα μέλη μιας εκτελεστικής επιτροπής που επιτρέπουν σε σωματεία χωρίς Αναγνώριση να ψηφίζουν σε μια γενική συνέλευση μιας αθλητικής ένωσης ή επιτρέπουν σε ένα φυσικό πρόσωπο που ανήκει σε ένα τέτοιο σωματείο να είναι υποψήφιο σε αρχαιρεσίες, αυτόματα εκπίπτουν του αξιώματός τους.
Παρόλο που αναγνωρίζουμε ότι η ελληνική κυβέρνηση έχει θεμιτούς λόγους να θεσπίσει εύλογα και αντικειμενικά κριτήρια για τους αθλητικούς οργανισμούς που θα δικαιούνται να λάβουν κυβερνητική στήριξη και δημόσια χρηματοδότηση, όπως η διασφάλιση ελάχιστων προτύπων χρηστής διακυβέρνησης σε όλα τα αθλήματα, τα κριτήρια αυτά δεν θα πρέπει να παραβιάζουν τις υποχρεώσεις της ΕΠΟ να διαχειρίζεται τις υποθέσεις της ανεξάρτητα, συμπεριλαμβανομένης της απόφασης του ποια σωματεία μπορούν να συμμετέχουν στις διοργανώσεις της και τον καθορισμό τού ποιοι έχουν το δικαίωμα να συμμετέχουν στη γενική της συνέλευση.
2. Εκτελεστική Επιτροπή ΕΠΟ
Ο νόμος ορίζει ότι οι εκπρόσωποι του Πανελληνίου Συνδέσμου Αμειβομένων Ποδοσφαιριστών (ΠΣΑΠ), της Ομοσπονδίας Διαιτητών Ποδοσφαίρου Ελλάδος (ΟΔΠΕ) και της Ομοσπονδίας Προπονητών Ποδοσφαίρου Ελλάδος (ΟΠΠΕ) έχουν το δικαίωμα να παρίστανται στις συνεδριάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΕΠΟ, χωρίς δικαίωμα ψήφου.
Το δικαίωμα συμμετοχής στις συνεδριάσεις της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΕΠΟ παρέχεται αποκλειστικά και μόνο στα μέλη που μνημονεύονται υπό άρθρο 33 παρ. 1 του Καταστατικού της ΕΠΟ. Παρά το ότι η Εκτελεστική Επιτροπή της ΕΠΟ δύναται να αποφασίσει να προσκαλέσει τρίτους προκειμένου να παρακολουθήσουν τις συνεδριάσεις της σύμφωνα με το άρθρο 34 παρ. 5 του Καταστατικού της ΕΠΟ, η συμμετοχή τρίτων δεν πρέπει να επιβάλλεται από εξωτερικούς παράγοντες, ήτοι μέσω του Νόμου. Σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση στην ολιστική μελέτη των FIFA/UEFA, θα πρέπει να ληφθούν μέτρα προκειμένου να διασφαλιστεί ότι όλοι οι σημαντικοί εμπλεκόμενοι φορείς του ποδοσφαίρου εκπροσωπούνται με ισορροπημένο και επαρκή τρόπο στην Εκτελεστική Επιτροπή της ΕΠΟ, λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπόψη τη σημασία της ίσης εκπροσώπησης των φύλων στο ποδόσφαιρο. Μολαταύτα, οποιεσδήποτε τέτοιες αλλαγές στο Καταστατικό της ΕΠΟ πρέπει εν τέλει να εγκριθούν από τη Γενική Συνέλευση της ΕΠΟ.
Περαιτέρω, ο Νόμος εισάγει όρια θητείας και ηλικίας για τα μέλη της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΕΠΟ. Παρόλ' αυτά, ο Νόμος δεν ορίζει κατά πόσο αυτά θα ισχύσουν αναδρομικά ή όχι. Αν και τα όρια θητείας είναι μια πάγια αρχή χρηστής διακυβέρνησης, και ως τέτοια συστήνεται από τη FIFA και την UEFA, ο Νόμος θα πρέπει να ορίζει ότι δεν έχουν αναδρομική ισχύ.
3. Σύμβαση Προπονητικής
Ο Νόμος ρυθμίζει ρητά την αναγνώριση των διπλωμάτων προπονητικής και συναφή ζητήματα. Αυτό υπονομεύει τη Σύμβαση Προπονητικής της UEFA, η οποία έχει υπογραφεί από την ΕΠΟ. Είναι ως εκ τούτου επιβεβλημένο το μέρος του Νόμου που αναφέρεται στη Σύμβαση Προπονητικής, να μην ισχύσει για το ποδόσφαιρο και να εισαχθεί εξαίρεση στον Νόμο όσον αφορά τη Σύμβαση Προπονητικής της UEFA.
4. Εθνική πλατφόρμα
Τέλος, ο Νόμος προβλέπει επίσης τη συγκρότηση μιας εθνικής πλατφόρμας για τον συντονισμό και την ανταλλαγή πληροφοριών όσον αφορά την καταπολέμηση της χειραγώγησης αθλητικών αγώνων σύμφωνα με τη Σύμβαση Μακόλιν του Συμβουλίου Ευρώπης. Αν και επαινούμε την ελληνική κυβέρνηση για αυτή την κίνησή της, σημειώνουμε ότι στην πλατφόρμα δεν συμπεριλαμβάνεται η ΕΠΟ, η οποία αποτελεί καίριο εμπλεκόμενο φορέα. Όπως ορίζεται στην ολιστική μελέτη των FIFA/UEFA, οι υπεύθυνοι ακεραιότητας όλων των οικείων εθνικών αθλητικών οργανισμών, συμπεριλαμβανομένης της ΕΠΟ, θα πρέπει να έχουν συμμετοχή στην εθνική πλατφόρμα.
Ως άμεσο επόμενο βήμα, χαιρετίζουμε την ευκαιρία να συζητήσουμε άμεσα τα ζητήματα που περιέχονται στην παρούσα επιστολή με τους οικείους ειδικούς της ΕΠΟ. Δεδομένου του άμεσου αντίκτυπου που ήδη φαίνεται να έχει ο νέος νόμος στη διοργάνωση των επερχόμενων αρχαιρεσιών των ενώσεων ποδοσφαιρικών σωματείων, ιδιαιτέρως σε σχέση με την εγγραφή των σωματείων, θα εκτιμούσαμε το να διοργανωθεί αυτή η κοινή συνάντηση το συντομότερο δυνατό. Μετά από αυτή τη διαδικασία διαβουλεύσεων, προτείνουμε την επισήμανση των ζητημάτων αμοιβαίου ενδιαφέροντος στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού με στόχο την εναρμόνιση του Νόμου με τις υποχρεώσεις της ΕΠΟ ως ομοσπονδίας μέλους της FIFA και της UEFA.
Οι διοικητικές μας υπηρεσίες θα επικοινωνήσουν μαζί σας όσον αφορά την προτεινόμενη κοινή συνάντηση. Στο ενδιάμεσο, παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση ενδεχομένως χρειαστείτε.
- ΣΥΡΙΖΑ: Η απώλεια της αξιωματικής αντιπολίτευσης, το τάιμινγκ και οι κινήσεις των στρατοπέδων
- ΠΑΣΟΚ: Restart στην Αξιωματική Αντιπολίτευση - Το μεγάλο crash test
- Γιατί ο ΟΑΣΑ προσανατολίζεται σε περισσότερους ιδιώτες στις συγκοινωνίες - Οι γραμμές... ανά παραγγελία
- Στεγαστικό επίδομα για τους σπουδαστές των ΙΕΚ: Οι προθεσμίες για τις αιτήσεις και τα δικαιολογητικά