Αθλητισμός|17.07.2019 16:16

Αγώνας κολύμβησης πάνω από το μυστικό αεροδρόμιο που δεν βρήκαν ποτέ οι Γερμανοί!

Newsroom

Την ιδέα για τη δημιουργία της λίμνης είχε πρώτος ο πολιτικός και στρατιωτικός Νικόλαος Πλαστήρας μετά τις συνεχείς πλημμύρες της δεκαετίας του '30, όμως η δημιουργία της έγινε 30 χρόνια αργότερα αφού προηγουμένως είχε παίξει στρατηγικό ρόλο ως στρατιωτικό αεροδρόμιο με σημαντικές επιχειρήσεις των συμμάχων.

Το εντυπωσιακό είναι πως η χρηματοδότηση του έργου έγινε από τα χρήματα που πήρε η Ελλάδα από την Ιταλία ως αποζημίωση για τις καταστροφές που προξένησε στην πατρίδα μας η φασιστική κυβέρνηση Μουσολίνι.

Πρόκειται για μια φυσική λεκάνη που έκλεισε με την κατασκευή του τεράστιου φράγματος στη αρχή του ποταμού Ταυρωπού ή Μέγδοβα. Την κατασκευή του ανέλαβε γαλλική εταιρεία. Σήμερα τη διαχείριση του φράγματος έχει αναλάβει η ΔΕΗ.

Το «αόρατο» αεροδρόμιο της «Νεράιδας»

Πριν από την κατασκευή της λίμνης υπήρχε στο οροπέδιο το λεγόμενο αεροδρόμιο της «Νεράιδας», που δημιουργήθηκε κατά την Κατοχή για να προσγειώνονται τα αεροπλάνα των Άγγλων. Το αεροδρόμιο βρίσκονταν σε χώρο που διαμορφώθηκε κατάλληλα, κοντά στα Μπεζουλιώτικα Καλύβια και έφτανε μέχρι τα Μεσενικολίτικα λιβάδια στη θέση Τσιτσέϊκα. Ηταν το «αόρατο» αεροδρόμιο και οι μαρτυρίες είναι συγκλονιστικές:

Το πρωί το αεροδρόμιο «χανόταν»

Στις 9 Αυγούστου 1943 έγινε η πρώτη προσγείωση. Ήταν ένα στρατιωτικό Ντακότα. Μ’ αυτό ήρθε στην Ελλάδα, ο Φρέντι Ρόδερχαμ, ειδικός για τον έλεγχο του αεροδρομίου. Για τον εντοπισμό του αεροδρομίου τη νύχτα, όταν γίνονταν οι ρίψεις, οι αντάρτες άναβαν φωτιές την καθορισμένη ώρα. Όταν τελείωναν οι ρίψεις, οι αντάρτες δούλευαν όλη τη νύχτα. Μάζευαν τα δέματα με τις προμήθειες. Μετά έστηναν θημωνιές. Φύτευαν κομμένα δένδρα. Τοποθετούσαν πρόχειρα καλύβια. Το πρωί το αεροδρόμιο «χάνονταν». Το μέρος εκείνο γίνονταν άγνωστο, παρουσίαζε την όψη αγροκτήματος, το αεροδρόμιο γίνονταν φάντασμα

«Βούλιαξε» ένα αεροπλάνο

Η απογείωση όμως ήταν πολύ δύσκολη. Τo έδαφος διαμορφώθηκε πρόχειρα, δεν ήταν επικαλυμμένο ούτε με απλό σκυρόδερμα και πολλές φορές με τόσο βάρος υποχωρούσε ιδίως όταν έβρεχε.

Την ίδια νύχτα, με το ίδιο αεροπλάνο όταν απογειώθηκε, αναχώρησε για το Κάιρο αντιπροσωπεία του Ε.Α.Μ. Σαράφης - Σβώλος - Ρούσσος και γύρισαν πάλι με ντακότα στο ίδιο αεροδρόμιο.

Κάποτε ένα αεροπλάνο βούλιαξε. Παρέμεινε τρία μερόνυχτα στο αεροδρόμιο καμουφλαρισμένο όπου τελικά, ύστερα από πολλές προσπάθειες κατάφερε να απογειωθεί. Οι Γερμανοί έκαναν πολλές αναγνωρίσεις με αεροπλάνα χωρίς να μπορέσουν να το επισημάνουν γιατί είχε τέλειο καμουφλάζ.

Στη δυτική άκρη του αεροδρομίου που είχε διαστάσεις πλάτους 200 μ. και μήκους 2.000 μ. περίπου προς τα Καλύβια Πεζούλας, υπήρχε ένα μικρό δάσος με ψηλά και φουντωτά δένδρα και στo σημείο αυτό υπήρχαν είσοδοι που έμπαιναν τα αεροπλάνα και έτσι είχαν τέλεια κάλυψη.

Οι Γερμανοί με συνεχείς περιπολίες και πτήσεις των αεροπλάνων τους έκαναν μεγάλες προσπάθειες, για να το ανακαλύψουν, αλλά αυτό στάθηκε αδύνατο, γιατί το αεροδρόμιο ήταν καλά καμουφλαρισμένο. Για αντίποινα όμως έκαψαν τα χωριά της Νευρόπολης, Βουνέσι, Μεσενικόλα, Μπεζούλα και άλλα.

Βομβαρδισμός και σκληρά αντίποινα

Παρ’ όλα αυτά, το καλοκαίρι του 1943 οι Γερμανοί κατόρθωσαν να το εντοπίσουν και δυο-τρεις φορές το πυροβόλησαν, και μάλιστα μία φορά το βομβάρδισαν.

Τη λειτουργία αυτού του αεροδρομίου όπως και τη συμμετοχή τους στην Αντίσταση, πλήρωσαν ακριβά οι κάτοικοι της περιοχής. Τον Ιούνιο του 1943 οι Ιταλοί, στο πλαίσιο των εκκαθαριστικών επιχειρήσεων στη Νεβρόπολη, έκαψαν τα χωριά Μορφοβούνι και Μεσενικόλα και τους λιγοστούς κατοίκους που βρήκαν, άλλους εκτέλεσαν και άλλους πήραν αιχμαλώτους. Ευτυχώς, οι κάτοικοι φρόντισαν λίγο νωρίτερα να εγκαταλείψουν τα χωριά, και έτσι οι απώλειες ήταν περιορισμένες. Στα τέλη Νοεμβρίου με αρχές Δεκεμβρίου του ίδιου έτους η περιοχή γνώρισε και πάλι την καταστροφή, από τους Γερμανούς αυτήν τη φορά, που έφθασαν στα βουνά πάνω απ’ το Νεοχώρι.

Η προφητεία του Πλαστήρα

«Αυτή η περιοχή θα γίνει λίμνη κάποτε» είχε πει ο Νικόλαος Πλαστήρας το 1935, όταν είχε πλημμυρίσει από τους χειμάρρους των γύρω βουνών.

Η λίμνη Πλαστήρα βρίσκεται σε υψόμετρο 800 μέτρων, αλλά περιστοιχίζεται από πολύ ψηλότερα βουνά που την τροφοδοτούν όλο τον χρόνο με μεγάλους όγκους νερού.

Πνίγηκαν 20 άνθρωποι

Το βράδυ της 5ης Δεκεμβρίου 1959 μία βάρκα που μετέφερε 20 ντόπιους και εργάτες στο φράγμα ανατράπηκε από τη σφοδρή κακοκαιρία και πνίγηκαν όλοι οι επιβαίνοντες. Χρειάστηκε η επέμβαση των βατραχανθρώπων του Πολεμικού Ναυτικού για να βρεθούν τα 19 πτώματα, ενώ ένας επιβάτης δεν βρέθηκε ποτέ και επισήμως έμεινε αγνοούμενος. Η περιοχή βυθίστηκε στο πένθος, το θέμα πήρε μεγάλες διαστάσεις στον Τύπο της εποχής και πριν από λίγα χρόνια ο δήμος τίμησε τη μνήμη των 20 θυμάτων με μαρμάρινη στήλη.

Έχει βάθος 60 μέτρα

Έχει μέγιστο βάθος 60 μέτρα, μέγιστο μήκος 12 χλμ., μέγιστο πλάτος 4 χλμ., συνολική επιφάνεια 24 τ.χλμ. και περιέχει 400 εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού. Το νερό της χρησιμοποιείται για άρδευση και ηλεκτροπαραγωγή, καθώς στο χωριό Μητρόπολη βρίσκεται το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο ισχύος 129,9 MWatt, το οποίο τέθηκε σε λειτουργία στις 10 Οκτωβρίου 1962. Τα τελευταία χρόνια η λίμνη έχει αξιοποιηθεί τουριστικά, ενώ γίνονται και σημαντικές αθλητικές εκδηλώσεις.

Kολυμβητικός αγώνας 20 ετών

Μία από αυτές είναι ο κολυμβητικός διάπλους της λίμνης Πλαστήρα που διοργανώνει ο Ναυταθλητικός σύλλογος Λαμπερού Λίμνης Πλαστήρα σε συνεργασία με τον τοπικό δήμο και την Περιφερειακή Ενότητα Καρδίτσας.

Το Σάββατο 3 Αυγούστου 2019 θα γίνει ο αγώνας των 500 μέτρων για παιδιά κάτω των 14 ετών. Οι συμμετέχοντες θα συγκεντρωθούν στην πλαζ Λαμπερού στις 15.00 και η εκκίνηση θα δοθεί στις 16.00.

Άποψη της Λίμνης Πλαστήρα από την περιοχή της Πλαζ Λαμπερού

Στα μεταξένια νερά της νεράιδας των Αγράφων

Την Κυριακή 4 Αυγούστου 2019 θα γίνουν οι αγώνες των 1.000 μέτρων και των 4.000 μέτρων. Η συγκέντρωση των συμμετεχόντων θα γίνει στην πλαζ Λαμπερού αυστηρά στις 09:00, απ΄όπου θα γίνει η μεταφορά τους οδικώς και ακτοπλοϊκώς στο σημείο εκκίνησης. Η εκκίνηση των αγώνων θα δοθεί στις 10.30 και 11.00 αντίστοιχα. Ο αγώνας των 4.000 μέτρων θα ολοκληρωθεί 45 λεπτά μετά την άφιξη του πρώτου αθλητή. Μετά την ολοκλήρωση των αγώνων θα γίνει η απονομή των μεταλλίων και στη συνέχεια θα παρατεθεί γεύμα στους συμμετέχοντες.

Όπως και τις προηγούμενες χρονιές, έτσι και φέτος αθλήτριες και αθλητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα βουτήξουν στα μεταξένια νερά της νεράιδας των Αγράφων και από την Πεζούλα κολυμπώντας θα φτάσουν στην πλαζ Λαμπερού.

κολύμβησηΣπορΛίμνη Πλαστήραστρατιωτικό αεροδρόμιο