Apple, Sony, Samsung «ξέμειναν» από τσιπάκια - Φόβοι για αυξήσεις στις τιμές
NewsroomΜέχρι και 18 μήνες ενδέχεται να διαρκέσουν τα προβλήματα στη διαθεσιμότητα των PS5 και XBox, καθώς και των ηλεκτρικών αυτοκίνητων, τηλεοράσεων, φορητών υπολογιστών, εκτυπωτών και τηλέφωνων 5G εξαιτίας της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών (τσιπ). Η Apple, η Sony, η Samsung, η Epson, η Microsoft, η Ford, η Toyota και η Volkswagen είναι μερικές από τις εταιρείες που αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις λόγω της παγκόσμιας έλλειψης εξαρτημάτων.
«Παρατηρούμε μια γενική έλλειψη φορητών υπολογιστών, οθονών, τηλεοράσεων, smartphone, tablet μέχρι και αυτοκίνητων. Δεν έχουμε ξαναδεί κάτι τέτοιο στο παρελθόν», δήλωσε στην Daily Mail ο Έρικ Λι, εκπρόσωπος της Himax Technologies, ο οποίος σχεδιάζει τσιπ που χρησιμοποιούνται σε οθόνες. Η Samsung σκέφτεται να καθυστερήσει το τηλέφωνο Galaxy Note 21 έως το 2022, ενώ οι αναλυτές πιστεύουν ότι η κρίση θα μπορούσε να αυξήσει και τις τιμές σχεδόν όλων των ηλεκτρονικών.
Τουλάχιστον το 80% των παγκόσμιων ημιαγωγών των υπολογιστών παράγονται στην Ταϊβάν, με την πλειοψηφία να κατασκευάζεται από την εταιρεία Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), μια ώρα νότια της πρωτεύουσας Ταϊπέι.
Το εργοστάσιό της απασχολεί δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους που εργάζονται υπό στείρες συνθήκες για την κατασκευή μικροσκοπικών τσιπ που χρησιμοποιούνται σχεδόν σε όλα τα ηλεκτρονικά προϊόντα – αλλά η παραγωγή και η παγκόσμια διανομή έχουν σταματήσει από πέρυσι λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Τα προβλήματα στην Ταϊβάν επιδεινώθηκαν και από τον εμπορικό πόλεμο του Ντόναλντ Τραμπ με την Κίνα και τις κυρώσεις που επιβλήθηκαν στον τεχνολογικό γίγαντα της χώρας, Huawei, έναν από τους μεγαλύτερους πελάτες της TSMC.
Επιπλέον, η διαδικασία κατασκευής απαιτεί πολύ νερό. Η TSMC παράγει τσιπ για δεκάδες εταιρείες και χρησιμοποιεί 156.000 τόνους νερού την ημέρα. Ωστόσο η Ταϊβάν βιώνει μια μεγάλη ξηρασία αυτή την περίοδο, με αποτέλεσμα να στεγνώνουν οι δεξαμενές και να αναγκάζεται η εταιρεία να μεταφέρει νερό στο εργοστάσιο με φορτηγά. Η καταιγίδα που έπληξε τις Ηνωμένες Πολιτείες τον περασμένο Φεβρουάριο έκλεισε το εργοστάσιο τσιπ υπολογιστών στο Τέξας για εβδομάδες, ενώ ένα άλλο εργοστάσιο στην Ιαπωνία επίσης έκλεισε μετά από πυρκαγιά.
Η κρίση των τσιπ φαίνεται να έπληξε σοβαρά και την αυτοκινητοβιομηχανία, με αποτέλεσμα τη μείωση της φετινής παραγωγής. Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ford, η Toyota και η Volkswagen αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα εργοστάσιά τους φέτος, καθώς δεν μπορούν να προμηθευτούν τα τσιπ για τα συστήματα των υβριδικών μοντέλων υψηλής τεχνολογίας. «Όπως και άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, αντιμετωπίζουμε μια διακοπή στην αλυσίδα εφοδιασμού εξαιτίας της COVID-19, συμπεριλαμβανομένης της παγκόσμιας διαθεσιμότητας ημιαγωγών», δήλωσε η Jaguar Land Rover. Η έλλειψη τσιπ «επηρεάζει τα χρονοδιαγράμματα παραγωγής μας και την ικανότητά μας να ανταποκριθούμε στην παγκόσμια ζήτηση για ορισμένα από τα οχήματά μας», ανέφερε η εταιρεία σε επίσημη ανακοίνωσή της. Συγκεκριμένα, η παραγωγή θα σταματήσει για μια «περιορισμένη περίοδο» στα εργοστάσια Halewood (Λίβερπουλ) και Castle Bromwich (Μπέρμιγχαμ).
Η General Motors και η Ford δήλωσαν νωρίτερα αυτό το μήνα ότι αναγκάστηκαν να μειώσουν την παραγωγή στα εργοστάσιά τους στη Βόρεια Αμερική, λόγω της έλλειψης τσιπ. Άλλες εταιρείες όπως η Fiat Chrysler, η Volkswagen, η Nissan και η Honda έχουν επίσης πληγεί σοβαρά από την έλλειψη ημιαγωγών. Η έλλειψη τσιπ έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα και στη Sony η οποία αγωνίζεται για να καλύψει την ζήτηση του PS5, ενώ η Microsoft ανακοίνωσε ότι θα μειώσει την παραγωγή του Xbox Series X. Εκτός από την έλλειψη μικροτσίπ, η πανδημία προκάλεσε προβλήματα και στα εμπορευματοκιβώτια τα οποία είχαν κολλήσει στη Δύση μη μπορώντας να ταξιδέψουν στην Ασία. Οι ειδικοί της τεχνολογίας προβλέπουν ότι τα προβλήματα θα διαρκέσουν μέχρι το 2022, ειδικά επειδή το 90% των τσιπ που κατασκευάστηκαν το 2021 έχουν ήδη πουληθεί.
Ένα άλλο πρόβλημα που ανέδειξε η έλλειψη είναι το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των ημιαγωγών κατασκευάζεται μόνο σε δύο μόνο μέρη, την Ταϊβάν και τη Νότια Κορέα. Η TSMC ανακοίνωσε σχέδια για την κατασκευή μιας νέας εγκατάστασης στην Αριζόνα, ενώ η αντίπαλη εταιρεία τσιπ των ΗΠΑ, η Intel, επίσης σχεδιάζει την κατασκευή δύο νέων εργοστασίων στην Αριζόνα για να ενισχύσει την παραγωγή στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. Το «χτύπημα» που δέχθηκε η αυτοβιομηχανία ήταν τόσο μεγάλο που εταιρείες όπως η Ford, η Nissan και η Volkswagen αναγκάστηκαν να μειώσουν την παραγωγή, οδηγώντας σε απώλειες εσόδων ύψους 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων για αυτό το έτος.
Η Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), η μεγαλύτερη εταιρεία κατασκευής μικροτσίπ στον κόσμο, δήλωσε ότι σκοπεύει να επενδύσει 100 δισεκατομμύρια δολάρια τα επόμενα τρία χρόνια για την κατασκευή νέων γραμμών παραγωγής.
Ποιες είναι οι αιτίες της έλλειψης;
Μια σειρά παραγόντων επηρεάζουν αρνητικά την κατασκευή ημιαγωγών αυτήν την περίοδο. Ωστόσο η Τζεραλντίν Σάντστρομ, διευθύνων σύμβουλος στην επενδυτική εταιρεία PIMCO, ξεχωρίζει δύο βασικούς παράγοντες: τις εμπορικές εντάσεις ΗΠΑ-Κίνας και τις διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού που προκαλούνται από την πανδημία του κορονοϊού.
Πολλοί Κινέζοι κατασκευαστές τσιπ είναι εξαρτημένοι σε μεγάλο βαθμό από την αμερικανική τεχνολογία, αλλά από τότε που η κυβέρνηση Τραμπ άρχισε να επιβάλλει όρια στις εξαγωγές στην Κίνα, προσπαθούν να απεξαρτηθούν τεχνολογικά από τις ΗΠΑ στοκάροντας τσιπ, με αποτέλεσμα να δημιουργήσουν ελλείψεις. Με τον ερχομό της πανδημίας, οι παραγγελίες για ηλεκτρονικά προϊόντα αυξήθηκαν, αλλά η ζήτηση για ημιαγωγούς για αυτοκίνητα μειώθηκε. Όταν όμως οι εταιρείες αυτοκινήτων είδαν τις παραγγελίες τους να αυξάνονται ξανά, ήρθαν αντιμέτωποι με την έλλειψη.
Ποια ήταν η επίδραση στους κατασκευαστές;
Τον Φεβρουάριο, η εταιρεία ανάλυσης IHS Markit παρατήρησε ότι οι χρόνοι παράδοσης – το χρονικό διάστημα μεταξύ λήψης και εκπλήρωσης παραγγελιών – για τα τρία τέταρτα των ημιαγωγών, είχε αυξηθεί, ενώ το 18% σημείωσε καθυστέρηση πέντε έως δέκα εβδομάδες. Ο τομέας των αυτοκινήτων επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τις ελλείψεις. Η Volkswagen διέκοψε την παραγωγή των εμπορικών σημάτων Audi και VW σε Ευρώπη, Κίνα και Βόρεια Αμερική και η General Motors σταμάτησε να κατασκευάζει τα μοντέλα Chevrolet Malibu και Equinox. Η Toyota και η Honda είναι δύο άλλες εταιρείες που έχουν επηρεαστεί και η IHS Markit εκτιμά ότι η έλλειψη θα κοστίσει στην αυτοκινητοβιομηχανία, 60 δισεκατομμύρια δολάρια.
Η έλλειψη θα επηρεάσει τις τιμές των ηλεκτρονικών ειδών;
Η Σάντστρομ λέει ότι η PIMCO παρατήρησε ότι η έλλειψη έχει πληθωριστικές επιπτώσεις στις τιμές του υλικού πληροφορικής και – για πρώτη φορά εδώ και δεκαετίες – των κινεζικών οικιακών συσκευών. Αυτό αντικατοπτρίζει επίσης εν μέρει την ανεπαρκή παροχή πρώτων υλών, όπως γκοφρέτες υποστρωμάτων. Οι ελλείψεις στις αλυσίδες εφοδιασμού θα μπορούσαν να προκαλέσουν την αύξηση των τιμών και να συρρικνώσουν τις λιανικές πωλήσεις. Ωστόσο, η διευθύνων σύμβουλος δεν πιστεύει ότι το αυξανόμενο κόστος των τσιπ που προορίζονται για την αυτοκινητοβιομηχανία θα έχει τεράστια επίδραση στον πληθωρισμό, διότι ακόμη και μια αύξηση της τάξης του 10% της τιμής των τσιπ αυτοκινήτων, θα είχε ως αποτέλεσμα αύξηση 0,2% στο κόστος παραγωγής. Αντίθετα, οι αγοραστές του Bitcoin αγοράζουν πολλούς υπολογιστές και ημιαγωγούς προηγμένης τεχνολογίας, αυξάνοντας έτσι την παγκόσμια ανησυχία σχετικά με την έλλειψη και τις αυξήσεις των τιμών των ημιαγωγών.
Πόσο καιρό θα διαρκέσει και ποιες θα είναι οι επιπτώσεις;
Η Σάντστρομ παρόλο που πιστεύει ότι η έλλειψη θα μειωθεί προς το δεύτερο εξάμηνο του 2021, ιδίως για τις εταιρείες αυτοκινήτων, οι πωλήσεις ημιαγωγών θα συνεχίσουν να είναι αυξημένες. Ασιατικές χώρες με ισχυρή βιομηχανία ημιαγωγών όπως η Ταϊβάν και η Νότια Κορέα θα επωφεληθούν για τα επόμενα τρία έως πέντε χρόνια, καθώς και οι κατασκευαστές εξοπλισμού τσιπ και οι ηγέτες της αγοράς. «Η στροφή προς την τηλεργασία, την παραγωγή 5G και ηλεκτρικών οχημάτων θα συνεχίσει να υποστηρίζει τη ζήτηση, ενώ οι προμηθευτές αντιμετωπίζουν προβλήματα εξαιτίας της συνεχιζόμενης έντασης μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας. Αυτό είναι πιθανό να αυξήσει τις τιμές των τσιπ και να μειώσει τα περιθώρια για όλους που τα χρησιμοποιούν», επισημαίνει η Λόρα Χόι της Hargreaves Lansdown, μιας βρετανικής εταιρείας χρηματοοικονομικών υπηρεσιών.
«Όσον αφορά τους χρήστες τσιπ, μεγαλύτερες, πιο καθιερωμένες εταιρείες όπως η Apple έχουν ένα πλεονέκτημα, καθώς έχουν τη δυνατότητα να διαπραγματευτούν καλύτερες τιμές και να εξασφαλίσουν τις παραδόσεις των ημιαγωγών. Τα νέα είναι άσχημα για τις μικρότερες εταιρείες, οι οποίες θα δουν τα ήδη λεπτά, και συχνά ανύπαρκτα, περιθώρια να μικραίνουν ακόμη περισσότερο».
Πηγή Daily Mail
- Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
- Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
- Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό