Τεχνολογία | 11.05.2019 20:55

Uber: Μπήκε στη Wall Street αλλά δεν στέριωσε στην Ελλάδα

Τάσος Οικονόμου

H εταιρεία που δεν κατάφερε να στεριώσει στην Ελλάδα, μπήκε την Παρασκευή στη Wall Street με τη μετοχή της να βρίσκεται στα 42 δολάρια. Ποια είναι όμως η ψηφιακή πλατφόρμα που έφερε σε δυσχερή θέση τους οδηγούς ταξί σε όλο τον κόσμο;

Ιδρύθηκε το 2009 στις ΗΠΑ και ξεκίνησε να λειτουργεί στο Σαν Φρανσίσκο το 2010. Αρχικά, στον τομέα των ιδιωτικών (πολυτελών) μετακινήσεων και στην συνέχεια στον κλάδο των «διαμοιρασμένων διαδρομών» μεταξύ χρηστών. Μέσα από την υπηρεσία UberX, ιδιώτες μπορούν να μετατραπούν σε οδηγούς προς ενοικίαση, μοιράζοντας το αυτοκίνητό τους με τους χρήστες της εφαρμογής και κερδίζοντας χρήματα από τις διαδρομές αυτές.

Το πρόβλημα - ή η λύση - είναι ότι η εταιρεία ή οι συνεργαζόμενοι οδηγοί δεν υπόκεινται στις ρυθμίσεις, στις υποχρεώσεις και στο κόστος που υπόκεινται οι ιδιοκτήτες/οδηγοί ταξί ή ιδιοκτήτες/οδηγοί επαγγελματικών οχημάτων.

Η Uber σταδιακά δημιούργησε νέες υπηρεσίες, σε συνεργασία με επαγγελματίες οδηγούς, όπως το UberTaxi.

Όταν η Ελλάδα «έδειξε την πόρτα» στην Uber

Στην Ελλάδα δεν μπόρεσε να «στεριώσει» καθώς τον Μάρτιο του 2018 το υπουργείο Μεταφορών με νομοσχέδιό του «μπλόκαρε» την ανάπτυξη της εταιρείας στη χώρα.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε τότε ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Απόστολος Καραναστάσης για πρώτη φορά τίθενται κανόνες σε μια παντελώς, μέχρι σήμερα, αρρύθμιστη αγορά. Ο βουλευτής σχολίασε παράλληλα και τη στάση της αντιπολίτευσης. «Κατηγορήσατε το υπουργείο Μεταφορών ότι παριστάνει το ΣΔΟΕ και ότι ζήλεψε τον ρόλο του υπουργείου Οικονομικών. Δεν είναι έτσι και το ξέρετε. Τους όρους λειτουργίας των εταιρειών του κάθε χώρου τούς θέτει το αρμόδιο υπουργείο και τα συναρμόδια υπουργεία εκτελούν τους ρόλους που τους αναλογούν. Αλίμονο αν για παράδειγμα η αστυνομία νομοθετούσε τον Ποινικό Κώδικα, επειδή συλλαμβάνει τους παραβάτες. Τώρα αν θα προτιμούσατε να μην νομοθετούν κανόνες, ώστε τα κέρδη των συγκεκριμένων επιχειρήσεων να φεύγουν αφορολόγητα προς φορολογικούς παραδείσους, πείτε το καθαρά» είπε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ και πρόσθεσε: «Δεν κλείνουμε ούτε διώχνουμε εταιρείες που αναφέρονται, είτε αυτή είναι η UBER είτε η Taxi beat ή οποιαδήποτε άλλη δραστηριοποιείται στον συγκεκριμένο χώρο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι. Το πλαίσιο λειτουργίας τους ορίζουμε, όπως είναι δικαίωμα και υποχρέωση της πολιτείας».

Από την πλευρά της, η εταιρεία εκείνη την εποχή είχε εκφράσει αίσθημα απογοήτευσης σε σχέση με το νομοσχέδιο και κύκλοι προσκείμενοι σε αυτήν είχαν σχολιάσει τότε ότι «οι άνθρωποι μετακινούνται στις πόλεις αλλάζουν σε όλο τον κόσμο και οι σύγχρονες τεχνολογίες, όπως η Uber, έχουν δημιουργήσει οικονομικές ευκαιρίες για χιλιάδες Έλληνες, παρέχοντας παράλληλα αξιόπιστη και ασφαλή μεταφορά για όλους. Είμαστε απογοητευμένοι από την ψηφοφορία».

Σε υπόμνημα που είχε καταθέσει τότε  ο Γενικός Διευθυντής Μανώλης Μανασάκης, η εταιρεία περιγράφει με μελανά χρώματα τις επιπτώσεις του νέου θεσμικού πλαισίου για τον κλάδο, υποστηρίζοντας ότι τις αποκλείει από την αγορά και καταδικάζει τη λειτουργία τους.

Ο κ. Μανασάκης έδωσε μάλιστα στοιχεία και για τους χρήστες της εφαρμογής της Uber στην Ελλάδα, που όπως αναφέρει χρησιμοποιούσαν 100.000 πολίτες τότε, ως επί το πλείστον νέοι. Υπολογίζει δε ότι το 95% των χρηστών που έρχονται στην χώρα μας, έχουν την εφαρμογή της στα κινητά τους.

Όπως είχε υπσοτηρίξει, τα έσοδα του δημοσίου από τη δραστηριότητα της Uber και των συνεργαζόμενων επιχειρήσεων για το 2018 μαζί με τις ασφαλιστικές εισφορές αναμένονταν να φτάσουν τα 20 εκατ. ευρώ.  Η εταιρεία, πλέον, έχει αναστείλει τη δράση της με ιδιώτες οδηγούς, διατηρώντας μόνο την υπηρεσία UberTaxi.

Uber