Δωροθέα Πασχαλίδου στο ethnos.gr: «Η κανονικοποίηση της αγάπης είναι η πιο σημαντική πολιτική πράξη»
Άγγελος ΓεραιουδάκηςΜε ισχυρές, αλλά μετρημένες, δόσεις γέλιου και συγκίνησης, η νέα σειρά του ANT1+, με τίτλο «Ζωή», έχει κερδίσει τις καρδιές του τηλεοπτικού κοινού από τα πρώτα επεισόδια. Μια μικρή κατάθεση ψυχής της Δωροθέας Πασχαλίδου, η οποία μας οδηγεί να δούμε τη ζωή διαφορετικά και ν' αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα με ειλικρίνεια, ευγένεια και αποδοχή. Το αξεπέραστο ταλέντο της Μαρίας Καβογιάννη δίνει «ζωή» σε μια καθημερινή γυναίκα που βιώνει μια πρωτόγνωρη, εξωπραγματική αλλά βαθιά ανθρώπινη εμπειρία που τη μεταμορφώνει σ' έναν δίαυλο επικοινωνίας μεταξύ δύο κόσμων.
Κάθε ένα από τα δώδεκα αυτοτελή επεισόδια πραγματεύεται ένα ζήτημα που απασχολεί την ελληνική κοινωνία ενώ, ταυτόχρονα, μας διδάσκει ότι πραγματικότητα και φαντασία δεν είναι αλληλοαποκλειόμενα. Η «Ζωή» παντρεύει με επιτυχία το παραδοσιακό στοιχείο με τη διαφορετικότητα, χάρη στην πρωταγωνίστρια που, σαν μια άλλη Μαίρη Πόπινς, καταφέρνει να ενσαρκώσει έναν ρόλο βαθιά κωμικό και βαθιά τραγικό σε απόλυτη ισορροπία.
Όπως αναφέρει η ταλαντούχα Δωροθέα Πασχαλίδου στο ethnos.gr, η ιδέα της σειράς προέκυψε την περίοδο του πρώτου lockdown όπου «με απασχόλησε ιδιαίτερα το θέμα της απώλειας. Αυτή η ιδέα του έχω – δεν έχω άρα ποιος είμαι. Η γραφή για μένα φαντάζει σα μια πράξη ενάντια στο θάνατο – η απάρνησή του, οπότε ένα γραπτό για το θέμα της απώλειας, λειτούργησε σα μορφή ψυχανάλυσης και διαλογισμού».
Πιστεύετε ότι υπάρχει ζωή και μετά θάνατον;
Δεν υπάρχει απολύτως καμία λογική εξήγηση που να υποστηρίζει κάτι τέτοιο, οπότε στο μόνο που αποφάσισα να πιστεύω είναι το να κάνω αυτή τη ζωή που έχω τώρα όσο το δυνατόν πιο διασκεδαστική.
Πριν από μερικούς μήνες πέθανε και ο παππούς σας, Ζάχος Χατζηφωτίου. Του είπατε όλα όσα επιθυμούσατε πριν φύγει από τη ζωή;
Όσο ήμουν μικρή μου έπαιρνε πολλές κούκλες κι αυτό με βοηθούσε να εμπλουτίζω τις ιστορίες που δημιουργούσα με νέο καστ και καινούριες περιπέτειες. Εκεί ξεκίνησε η αλληλοεκτίμησή που είχαμε ο ένας για τον άλλο. Με αυτές τις βάσεις συνέχισε η σχέση μας κι έτσι, με αυτήν την αμοιβαία εκτίμηση, έχουμε πει ο ένας στον άλλον ό,τι χρειάζεται.
Ποιες δυσκολίες κληθήκατε ν’ αντιμετωπίσετε στα γυρίσματα της σειράς;
Τη διαφορά «γλώσσας» πάνω στη δουλειά. Και με αυτό εννοώ τη διαφορετική κουλτούρα στον τρόπο διαχείρισης καταστάσεων και γεγονότων. Χωρίς αυτό φυσικά να κάνει τη μία ή την άλλη χώρα καλύτερη ή χειρότερη – ήταν θέμα προσαρμογής.
Είχατε εξαρχής στο μυαλό σας τη Μαρία Καβογιάννη για τον πρωταγωνιστικό ρόλο; Πώς προέκυψε αυτή η συνεργασία;
Ναι! Είχα τη φωνή της Μαρίας στο μυαλό μου όταν το έγραφα. Είχα συνεργαστεί πάλι μαζί της ως μία από τους παραγωγούς στο «Ένας Άλλος Κόσμος». Όταν η σειρά πήρε το πράσινο φως εκείνη «έβγαινε» με δύο νέα σίριαλ στην τηλεόραση και δεν θα μπορούσε να κάνει τρίτο. Όταν κλείσαμε με την πλατφόρμα του ΑΝΤ1+, τότε μπορούσαμε να επιστρέψουμε στη Μαρία, καθώς η πρεμιέρα μας προγραμματίστηκε για αρκετούς μήνες αργότερα.
Η πρωταγωνίστριά σας είναι ένα αρκετά θρησκευόμενο άτομο και κάθε Κυριακή πηγαίνει στην εκκλησία. Εσείς πιστεύετε κάπου;
Για μένα η θρησκεία δίνει έναν ικανοποιητικό λόγο ύπαρξης που στηρίζει και συντηρεί ένα οικοσύστημα. Γαληνεύει ψυχές, κι αυτό είναι το πιο σημαντικό της λειτούργημα. Αλλά την ίδια στιγμή, στ' όνομα κάποιου θεού κάποτε, τώρα και πάντα έχουν γίνει τα μεγαλύτερα εγκλήματα: βομβαρδίζονται αθώες ψυχές, μαραζώνουν βαθιά ανθρώπινες επιθυμίες κοκ. Οπότε αποφάσισα σε μικρή ηλικία να μην απασχολούμαι πολύ για να βρω λόγο ύπαρξης, αλλά να ζω. Να ζω σε έναν κόσμο που δεν σχεδιάστηκε εξ αρχής αλλά προέκυψε από την εξέλιξη των ζώων και της φύσης. Που προέκυψε από την επιθυμία για δημιουργία, με φαντασία κι ελεύθερη βούληση. Οπότε ναι, έχω ένθεη πίστη. Πιστεύω στον Θεό της κίνησης και της εξέλιξης.
Στη σειρά συμμετέχει ένα λαμπρό καστ καλλιτεχνών. Δυσκολευτήκατε να τους πείσετε;
Όχι πολύ. Αρκετοί από τους ηθοποιούς ήταν καλοί μου φίλοι που είχαν στενή επαφή με το γραπτό. Ο Γιώργος Καραμίχος για παράδειγμα, είναι επιμελητής και σύμβουλος σε αυτό. Εκείνος με βοήθησε πολύ να βρούμε ποιος ηθοποιός θα παίξει ποιους χαρακτήρες μαζί με τον casting director μας τον Σταύρο Ράπτη. Οι υπόλοιποι, ανταποκρίθηκαν στο σενάριο με τυφλή πίστη προς την πρώτη μου σκηνοθεσία.
Στο τρίτο επεισόδιο της σειράς, βλέπουμε την Ταμίλα Κουλίεβα και την Τάνια Τσανακλίδου να υποδύονται ένα ομόφυλο ζευγάρι. Θεωρείτε ότι ένα γκέι φιλί σε μια ελληνική σειρά αποτελεί πολιτική πράξη;
Απόλυτα! Η κανονικοποίηση της αγάπης είναι η σημαντικότερη πολιτική πράξη. Είναι αυτό που παίρνεις κι αφήνεις όταν έρθει στο τέλος ο «λογαριασμός».
Εσείς μπήκατε ποτέ στη διαδικασία να προβληματιστείτε με τη σεξουαλικότητά σας ή ήταν πάντα κάτι πολύ συγκεκριμένο;
Ούτε η Oprah Winfrey τέτοιες ερωτήσεις! Ταυτίζομαι ως στρέιτ γυναίκα, όμως είμαι ακόμα μικρή κι έχω χρόνο μπροστά μου αν ποτέ μου προκύψει αλλαγή πλεύσης.
Πώς αξιολογείτε σήμερα την ελληνική κοινωνία; Θα τη λέγατε ομοφοβική;
Ναι, και είναι κρίμα για μια χώρα της οποίας οι πρόγονοι έχουν πολεμήσει τόσο ηρωικά για την ελευθερία.
Πώς αντιλαμβάνεστε τις σχέσεις σήμερα; Έχουν δυσκολέψει σε σύγκριση με το παρελθόν;
Πιστεύω πως ναι. Μια θεωρία που τριβελίζει το νου μου είναι ότι ο άλλος πρέπει να 'ναι πιο ενδιαφέρον από το smartphone μας.
Στην εποχή των social media και της «εικονικής πραγματικότητας», ποια είναι η σχέση σας με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;
Θέλω να πιστεύω πως εγώ χρησιμοποιώ τα social media πιο πολύ απ' ότι με χρησιμοποιούν αυτά… ακόμα. Τα έχω για φωτογραφικό άλμπουμ αλλά και για τη δουλειά. Δεν τα δαιμονοποιώ γιατί -ίσως με αφέλεια- έχω ακόμα την πεποίθηση πως η τεχνολογία είναι εκεί για να υποστηρίζει τους στόχους και τις προσπάθειές μας, να μας εξελίσσει και να μην μας κατασπαράζει.
Η σειρά σας προβάλλεται στον ΑΝΤ1+. Ποιες είναι οι σκέψεις σας για τη streaming διασκέδαση;
Το streaming έχει κυριαρχήσει στον κόσμο γιατί δίνει στον θεατή την επιλογή να εξερευνήσει πιο εύκολα τη διασκέδασή του όταν και όποτε θελήσει εκείνος. Αυτό είναι μεγάλη απελευθέρωση. Έδωσε και σε μένα σαν δημιουργό μεγάλη ελευθερία, γιατί μπόρεσα να δημιουργήσω τη σειρά που ήθελα χωρίς λογοκρισία και συντηρητισμούς.
Γράφετε και σκηνοθετείτε. Ποιες από τις δύο εκφάνσεις δημιουργικότητας σας εκφράζει περισσότερο;
Ξεκίνησα ως παραγωγός και είναι μια ιδιότητα που δεν πρόκειται ν' αφήσω πίσω μου. Και οι τρεις ιδιότητες είναι πολύ δημιουργικές και η κάθε μία έχει διαφορετικές προκλήσεις. Το γράψιμο είναι η μήτρα της δημιουργίας στον χώρο μας οπότε θα πρέπει να το βάλω πρώτο.
Έχετε ζήσει και εργαστεί στο Λος Άντζελες. Πώς σας έχει επηρεάσει η εμπειρία αυτή ως δημιουργό;
Η εργασία μου σε μεγάλα γραφεία εκεί και οι άνθρωποι με τους οποίους έχω δουλέψει και συνεργαστεί ήταν πολύ μεγάλο σχολείο για μένα. Όταν δούλευα στην 20th Century Fox έπαιρνα στα χέρια μου πρώτη - πρώτη σενάρια τιτάνων δημιουργών. Ένιωθα σα να κρατούσα τα κλειδιά του παραδείσου. Το ίδιο όταν δούλεψα πλάι σε δημιουργούς σαν τον Alexander Payne και είχα το προνόμιο να ακούω πρώτο χέρι διάφορες σκέψεις τους και ανησυχίες τους. Νομίζω πως όλα αυτά με έχουν επηρεάσει πολύ στο να στοιχειοθετήσω τη δική μου αναλυτική και δημιουργική σκέψη.
Το όνειρο της καριέρας στην Αμερική το έχετε αφήσει πίσω ή θα επιστρέφατε για ακόμα μία προσπάθεια;
Όνειρο ήταν όταν έκανα το μεταπτυχιακό μου εκεί και περίμενα να μάθω ποια από όλες τις εταιρίες που έκανα αίτηση θα με έπαιρνε πρώτη φορά στη δουλειά. Όταν ζεις και εργάζεσαι όλη την ενήλικη ζωή σου εκεί (13 χρόνια τώρα) είναι μια πραγματικότητα στην οποία θα επιστρέψω το καλοκαίρι. Η μεγάλη μου προσπάθεια και το όνειρο δεν είχε να κάνει με την χώρα. Ήταν να δημιουργήσω και να επιμεληθώ πλήρως την δική μου σειρά και αυτό το έκανα εδώ, με τη ΖΩΗ.
Ποια είναι τα πλάνα και οι σκέψεις για τη συνέχεια;
Υπάρχουν άλλες τρεις σειρές στα σκαριά…
- Δολοφονία Καραϊβάζ: Ο ρόλος του λευκού βαν στο «ξεκλείδωμα» της υπόθεσης και η εικονική επιχείρηση της Οικονομικής Αστυνομίας
- Δραματικό ρεκόρ εργατικών δυστυχημάτων στην Ελλάδα τα δύο τελευταία χρόνια - Πιέζουν τους εργαζόμενους να μην δηλώνουν ατυχήματα
- Κικίλιας στο ethnos.gr: Το δίλημμα των εκλογών είναι ποιος μπορεί να πάει την χώρα και την κοινωνία μπροστά
- Ρέξαμ: Η τρίτη παλαιότερη ποδοσφαιρική ομάδα στον κόσμο, έγινε viral από την χολιγουντιανή αστερόσκονη
- Μισθοί: Σε ποιους κλάδους αυξήθηκαν το 2022 - Οι προβλέψεις για το 2023
- Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
- Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
- Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό