Σωτήρης Τσαφούλιας στο ethnos.gr: «Όποιος μισεί την Τέχνη και τους εκφραστές της, μισεί τον άνθρωπο»
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋
Ο Σωτήρης Τσαφούλιας, πέρα από την σπάνια σκηνοθετική και εικαστική ματιά του, είναι από τους χαρακτήρες που δεν διστάζει να πει τη γνώμη του, ακόμα κι όταν γνωρίζει ότι θα είναι αντίθετη με τους πολλούς. Δεν διστάζει να πάρει θέση για τις αναξιοπρεπείς συμπεριφορές, ιδίως όταν αυτές πληγώνουν τον συνάνθρωπό του. Γέννημα θρέμμα Πειραιώτης, μεγάλωσε με τους δυο γονείς και την αδελφή του σ' ένα σπίτι που υπήρχε αρκετή αγάπη και κατανόηση. Ο κινηματογράφος ήταν η μεγάλη του αγάπη από παιδί, αλλά σπούδασε Διοίκηση Ναυτιλιακών Επιχειρήσεων και Ναυτικό Δίκαιο, καθώς ακολούθησε τη συμβουλή του πατέρα του, ο οποίος του είπε «πάρε ένα χαρτί για ν' εξασφαλίσεις τη φασολάδα και μετά βλέπουμε». Έπειτα από μία επιτυχημένη πορεία στο χώρο των επιχειρήσεων, αποφάσισε να κάνει πραγματικότητα το εφηβικό του όνειρο και ν' ασχοληθεί με τη σκηνοθεσία.
Η πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία ήταν ο «Κοινός Παρονομαστής», το 2014. Οι κριτικοί δεν είχαν και την καλύτερη γνώμη, ωστόσο, ο αυτοδίδακτος Σωτήρης Τσαφούλιας ήταν αποφασισμένος ότι το σενάριο του «Έτερος Εγώ» θα ήταν η επόμενη σκηνοθετική του προσπάθεια, κερδίζοντας τον σεβασμό και το χειροκρότημά μας. Στον τρίτο και τελευταίο κύκλο της δημοφιλούς παραγωγής της Cosmote TV, που έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές ημέρες και προβάλλεται νέο επεισόδιο κάθε Δευτέρα στις 23:00 στο COSMOTE CINEMA 1HD και ταυτόχρονα on demand στον δωρεάν κατάλογο COSMOTE TV PLUS, όλοι οι χαρακτήρες της σειράς, στοιχειωμένοι από το παρελθόν και με το βλέμμα στο παρόν, αναμετρώνται με τις συνέπειες των πράξεων τους, με τη «Νέμεση» να καραδοκεί αμείλικτη.
«Τώρα που ολοκληρώθηκε αυτό το ταξίδι νιώθω πολλά συναισθήματα, όλων των ειδών και όλων των χρωμάτων. Μαγικό ταξίδι απ' όλες τις απόψεις» επισημαίνει ο Σωτήρης Τσαφούλιας στο ethnos.gr, ενώ δεν παραλείπει να εκφράσει την ευγνωμοσύνη του στον Βλαδίμηρο Κυριακίδη, ο οποίος ήταν ο άνθρωπος που τον ενθάρρυνε και τον βοήθησε να ξεκινήσει αυτή τη διαδρομή, να μην τα παρατήσει και να συνεχίσει.
Πότε ανοίγει και πότε κλείνει ένας κύκλος για σας;
Ένας κύκλος ανοίγει όταν υπάρχει κάτι που σε δονεί και σε βάζει στη διαδικασία της κίνησης τόσο πνευματικά όσο και σωματικά και κλείνει όταν έχει επιτελέσει το σκοπό του.
Ποιο είναι το καλύτερο σχόλιο που έχετε ακούσει για τη σειρά;
Από περισσότερες από μια οικογένειες, που έχουν παιδιά με σύνδρομο Asperger, που μου είπαν πόσο πολύ χάρηκαν τα παιδιά τους βλέποντας το Δημήτρη Λαΐνη, γιατί ένιωσαν ότι μπορούν και εκείνα να κάνουν αυτό που αγαπούν στη ζωή τους.
Έχετε παραδεχτεί την αγάπη σας για την ελληνική μυθολογία, κάτι που καθρεφτίζεται και στην ανθολογία του «Έτερος Εγώ». Πώς στραφήκατε προς τα εκεί και τι είναι αυτό που σας γοητεύει περισσότερο σε αυτές τις ιστορίες;
Ότι περιέχουν όλες τις απαντήσεις σε όλα τα βασικά ερωτήματα που απασχολούν τον άνθρωπο διαχρονικά. Μέσα από ευφάνταστες και ευμνημόνευτες ιστορίες μεταφέρουν συμπυκνωμένη σοφία αιώνων.
Πώς λειτουργεί συνήθως για εσάς η διαδικασία της καλλιτεχνικής έκφρασης; Η κάθε ιδέα παίρνει πρώτα σχήμα σαν εικόνα ή σαν γραπτός λόγος;
Όταν ξεκινώ να γράψω ένα σενάριο αυτά τα δυο συμβαίνουν σχεδόν ταυτόχρονα. Σε έμενα τουλάχιστον. Βλέπω μια ιδέα και την ακούω παράλληλα.
Καθώς γράφατε το σενάριο μαζί με την Κατερίνα Φιλιώτου εξέπληξε κι εσάς τον ίδιο, η πορεία και η εξέλιξη κάποιου χαρακτήρα πού ίσως δεν την είχατε αρχικά σκεφτεί;
Φυσικά πολλές φορές και αυτό ακριβώς είναι και η μαγεία μιας καλή ιστορίας. Κάποια στιγμή η ιστορία αποκτά τη δική της ζωή και σε οδηγεί εκεί που θέλει εκείνη και όχι εκεί που αρχικά ήθελες να την πας εσύ. Υπήρξε χαρακτήρας του Έτερος Εγώ που στον τελευταίο κύκλο ήθελα να σκοτωθεί στο πρώτο επεισόδιο. Τελικά γράφοντας όχι μόνο δεν σκοτώθηκε, άλλα σε μεγάλο βαθμό μας άλλαξε και το φινάλε που θέλαμε να δώσουμε. Οφείλεις να ακούς τις ιστορίες σου.
Στο τέλος, θα έρθει η λύτρωση στους ήρωες σας; Μπορείτε να μας αποκαλύψετε μία από τις πολλές εκπλήξεις που μας επιφυλάσσετε σε αυτή τη σεζόν;
Όχι δεν μπορώ να αποκαλύψω τίποτα, άλλα σε ότι αφορά το αρχικό σκέλος της ερώτηση σας, η απάντηση είναι ναι. Με τον έναν ή τον άλλο τρόπο πάντα έρχεται η λύτρωση.
Αν και ο κόσμος έχει αγαπήσει πάρα πολύ τη δουλειά σας, από την άλλη έχετε φάει πάρα πολύ ξύλο από τους κριτικούς. Πώς το εξηγείται αυτό;
Δεν μπαίνω στη διαδικασία να το εξηγήσω και δεν με ενδιαφέρει για να είμαι ειλικρινής. Απολαμβάνω πολύ την αγάπη του κόσμου και τη σχέση εμπιστοσύνης που έχουμε χτίσει στο να εμπιστεύονται και να στηρίζουν τα έργα που τους προσφέρω. Είναι μια ευθύνη που την αισθάνομαι και μια σχέση που τιμώ. Για τους υπόλοιπους δεν μπορώ να κάνω κάτι και είναι και ανόητο να προσπαθείς να αρέσεις σε ανθρώπους που έχουν προαποφασίσει να μη σε συμπαθήσουν ποτέ, για τον όποιο λόγο. Έχω ξανά δηλώσει πως όταν διαβάζω μια κριτική δεν παίρνω πληροφορίες για το έργο μου, άλλα για αυτόν που τη γράφει.
Η άποψή σας για το τηλεοπτικό κοινό ποια είναι; Θεωρείτε ότι είναι αυτενεργό ή παθητικό που ό,τι του δίνεις το καταναλώνει;
Οι δείκτες τηλεθέασης δείχνουν τι βλέπει ο κόσμος, όχι το πόσο εκτιμά αυτό που βλέπει. Προσωπικά θεωρώ πως το κοινό έχει μπουχτίσει να βλέπει όσα απεχθάνεται και να γεμίζει με θυμό και φόβο. Και ο λόγος δεν είναι επειδή ο κόσμος δεν είναι έτοιμος για κάτι ποιοτικότερο, άλλα γιατί μάλλον δεν είναι έτοιμοι αυτοί που διαχειρίζονται την τηλεοπτική αισθητική.
Ποια είναι η γνώμη σας για τη δυναμική επιστροφή της μυθοπλασίας στη μικρή οθόνη; Η ελληνική τηλεόραση αντέχει τόσα πολλά σήριαλ;
Ξέρετε αυτή τη ερώτηση την ακούω συχνά και μου προκαλεί εντύπωση που γίνεται πρώτη φορά με αφορμή την άνοδο της μυθοπλασίας. Δεν αναρωτήθηκε κανείς πριν, αντέχει η τηλεόραση τόσα πρωινά, τόσα μεσημεριανά, τόσα reality, τόσο κιτρινισμό… Για όλα αυτά δεν ρώτησε ποτέ κανένας. Για τη μυθοπλασία αναρωτιούνται όλοι. Η μυθοπλασία μόνο καλό μπορεί να κάνει, άλλα όπως όλα χρειάζεται να διατηρήσουμε το μέτρο. Να σεβαστούμε την ανάγκη του κόσμου για κάτι καλύτερο και όχι να την εκμεταλλευτούμε. Δεν κάνεις μια σειρά γιατί τώρα σου δίνουν τη δυνατότητα. Την κάνεις γιατί έχεις κάτι να μοιραστείς με τον κόσμο που έχει ουσία.
Ο κόσμος σας έχει χαρακτηρίσει ως ένας από τους καλύτερους σκηνοθέτες της Ελλάδας. Αν είχατε τη δυνατότητα να γυρίσετε τον χρόνο πίσω, θα κάνατε ξανά τις ίδιες επαγγελματικές επιλογές, σε συνάρτηση με τις αντιρρήσεις που είχαν οι γονείς σας να μην ασχοληθείτε πρώτα με τη σκηνοθεσία;
Αρχικά αν ο κόσμος μ' έχει χαρακτηρίσει έτσι τον ευχαριστώ πολύ από καρδιάς και αυτός είναι και ένας βασικός λόγος να μην άλλαζα τίποτα στην πορεία μου μέχρι τώρα αν μπορούσα να γυρίσω το χρόνο πίσω. Πράγμα που και να μπορούσα να κάνω… δεν θα το έκανα.
Ποια η θέση σας σχετικά με το Προεδρικό Διάταγμα 85/2022;
Όταν στη χώρα που γέννησε τον πολιτισμό, παραιτούνται οι Δάσκαλοι και όχι οι Πολιτικοί καταλαβαίνετε ότι κάτι πολύ λυπηρό συντελείται. Ζούμε σε μια χώρα που όσοι παράγουν ή προάγουν πολιτισμό, πρέπει να περάσουν από τις συμπληγάδες αυτών που τον «εκπροσωπούν» και που σε μεγάλο ποσοστό είναι απολίτιστοι. Ή μπερδεύουν βασικές έννοιες, όπως την υποκριτική με την υποκρισία, ή ότι ο πολιτισμός αφορά τον άνθρωπο και όχι τις πέτρες. Ο άνθρωπος μετά την γέννηση του πρώτα τραγουδά και μετά μιλά. Πρώτα χορεύει και μετά περπατάει. Όποιος μισεί την Τέχνη και τους εκφραστές της, μισεί τον άνθρωπο. Γιατί η Τέχνη είναι το μόνο μέσο που μπορεί να τον φωτίσει και να τον εξελίξει.
Τι θεωρείτε επαναστατικό σήμερα;
Επαναστατικό είναι να μάθουμε να παίρνουμε αποστάσεις από τον τρόπο που σκεφτόμαστε. Να αναρωτιόμαστε κάθε μέρα για όσα πιστεύουμε και να μην αποδεχόμαστε αυθεντίες σε κανένα τομέα και όλα αυτά να τα πράττουμε με σεβασμό στον άνθρωπο.
Το μαζικό έγκλημα στα Κύθηρα γίνεται σειρά από τον Τσαφούλια και την Cosmote TV
Αυτή την περίοδο, ο Σωτήρης Τσαφούλιας με την ομάδα του βρίσκονται σε πυρετώδεις προετοιμασίες για την επόμενη τηλεοπτική του σειρά, η οποία θα έχει τον τίτλο «Δεκαεπτά Κλωστές» και βασίζεται στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Πάνου Δημάκη που κυκλοφορεί από την ΚΑΠΑ εκδοτική. Πρόκειται για μια αληθινή ιστορία που διαδραματίστηκε στα Κύθηρα πριν από 114 χρόνια και αφορά ένα έγκλημα. «Στον πυρήνα της, μας δείχνει πως εμείς οι άνθρωποι δημιουργούμε τέρατα και όταν αυτά στέφονται εναντίον μας αναρωτιόμαστε τι φταίξαμε εμείς, όταν εμείς είμαστε αυτοί που έχουμε δημιουργήσει τις συνθήκες της εκτροπής των συνανθρώπων μας» λέει ο ίδιος στο ethnos.gr.
Το σενάριο της νέας του δουλειάς υπογράφουν η Κάτια Κισσονέργη και η Μιρέλλα Παπαοικονόμου, η οποία επιστρέφει στην τηλεόραση, έπειτα από τέσσερα χρόνια απουσίας, καθώς η τελευταία της δουλειά ήταν το «Λόγω τιμής: 20 χρόνια μετά» στο ΣΚΑΪ, το φθινόπωρο του 2019. «Δουλέψαμε πάρα πολύ οι τρεις μας πάνω στα σενάρια, είχαμε πολύ καλή χημεία και η συνεργασία μας ήταν πραγματικά απολαυστική» επισημαίνει.
Πρωταγωνιστής θα είναι ο Πάνος Βλάχος, που θα υποδυθεί τον φονιά Καστελάνη, ενώ πιθανή ημερομηνία έναρξης των γυρισμάτων θα είναι μετά το Πάσχα και θα ολοκληρωθούν στα μέσα καλοκαιριού. «Ο Πάνος Βλάχος είναι ένας άνθρωπος που εκτιμώ και σέβομαι, τόσο για την καλλιτεχνική του εξέλιξη όσο και την ανθρώπινη. Ήθελα πάτα να μπορέσω να δουλέψω μαζί του σε κάτι που θα μας πάει παρακάτω και τους δυο και νομίζω ότι αυτό το project είναι το ιδανικό για να συμβεί κάτι τέτοιο» καταλήγει ο Σωτήρης Τσαφούλιας. Την εκτέλεση της παραγωγής για τη νέα σειρά «Δεκαεπτά Κλωστές» έχει αναλάβει η Tanweer, ενώ θα προβληθεί μέσα από τη συχνότητα της Cosmote TV.
ΗΠΑ: Τι σηματοδοτεί η απόφαση Μπάιντεν για τη χρήση όπλων μεγάλου βεληνεκούς από την Ουκρανία κατά της Ρωσίας – Οι επικρίσεις Τραμπ και οι απειλές Πούτιν
Το Πολυτεχνείο ζει: Μεγαλειώδης η πορεία σε Αθήνα με αντιπολεμικά συνθήματα - Ένταση στη Θεσσαλονίκη
Νέα Δημοκρατία: Η επόμενη ημέρα μετά τη διαγραφή Σαμαρά – «Φουντώνουν» τα σενάρια για νέο κόμμα από τον πρώην πρωθυπουργό
Φινλανδία - Ελλάδα 0-2: Καθάρισε σε 4' στο Ελσίνκι η Εθνική που πάει σε πλέι οφ ανόδου τον Μάρτιο
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr