Γεραπετρίτης στο ethnos.gr: Πιστεύουμε στον διάλογο με την Τουρκία, αλλά δεν μπορεί να γίνει με απειλές - Τι λέει για μέτρα στήριξης και εκλογές
Κατερίνα ΚοκκαλιάρηΣτις ελληνοτουρκικές σχέσεις αναφέρεται ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά πως «συνεχίζουμε να πιστεύουμε στον διάλογο με την Τουρκία, αλλά ωφέλιμος διάλογος δεν μπορεί να γίνει υπό καθεστώς οποιασδήποτε απειλής». Σε συνέντευξη του στο ethnos.gr σημειώνει πως «έως ότου πάψει η τουρκική παραβατικότητα, θα θέτουμε τεκμηριωμένα σε όλα τα διεθνή φόρα τις εθνικές μας θέσεις απέναντι σε ρητορική που κατατείνει στον αναθεωρητισμό και θέτει σε κίνδυνο τη σταθερότητα στην περιοχή μας». Για να τονίσει «προφανώς επεξεργαζόμαστε όλα τα σενάρια, ακόμη και τα πιο ακραία. Οι διεθνείς συμμαχίες που έχουμε χτίσει και η επιχειρησιακή ικανότητα στην οποία έχουμε επενδύσει μας καθιστούν ασφαλείς».
Στο μέτωπο της οικονομίας ο υπουργός Επικρατείας αναφέρεται σε ένα πλέγμα μέτρων που έχουν μπει σε εφαρμογή για την στήριξη των πολιτών, επισημαίνοντας πως «στοχευμένες μειώσεις που θα αφορούν τους πλέον ευάλωτους σημαίνει μεγαλύτερο μέρισμα ενίσχυσης για όσους έχουν πραγματικά ανάγκη». Σημειώνει δε «η επιλογή να ενισχύσουμε τους πιο ευάλωτους και να μην προβούμε σε οριζόντια μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης είναι συνειδητή και εδράζεται σε αντικειμενικά στοιχεία»
Στα της πολιτικής ο κ.Γεραπετρίτης αναφέρει πως εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας, επισημαίνοντας πως «η χώρα έχει ανάγκη από σταθερή διακυβέρνηση που θα ανταποκρίνεται με γρήγορα αντανακλαστικά στις κρίσεις». Τονίζει δε «ο Πρωθυπουργός, όπως έχει έμπρακτα αποδείξει, αποτελεί τον κατεξοχήν εκφραστή του κεντρώου χώρου» και υπογραμμίζει πως «η παρούσα κυβέρνηση είναι πέρα από κάθε αμφιβολία η πιο πολυσυλλεκτική της μεταπολίτευσης».
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται μια κλιμάκωση της έντασης από την Τουρκική πλευρά, με τις γέφυρες επικοινωνίας να έχουν κοπεί. Πως θα πορευθεί η κυβέρνηση το επόμενο διάστημα στο κρίσιμο μέτωπο των ελληνοτουρκικών και ποιες είναι οι «κόκκινες» γραμμές;
Η διπλωματία μας καθορίζεται από πολιτική αρχών, δεν ετεροκαθορίζεται και δεν επηρεάζεται από ανέξοδους βερμπαλισμούς. Προφανώς επεξεργαζόμαστε όλα τα σενάρια, ακόμη και τα πιο ακραία. Οι διεθνείς συμμαχίες που έχουμε χτίσει και η επιχειρησιακή ικανότητα στην οποία έχουμε επενδύσει μας καθιστούν ασφαλείς. Υποστηρίζουμε χωρίς εκπτώσεις και με απόλυτη προσήλωση στο διεθνές δίκαιο την κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Και, βεβαίως, έως ότου πάψει η τουρκική παραβατικότητα, θα θέτουμε τεκμηριωμένα σε όλα τα διεθνή φόρα τις εθνικές μας θέσεις απέναντι σε ρητορική που κατατείνει στον αναθεωρητισμό και θέτει σε κίνδυνο τη σταθερότητα στην περιοχή μας. Συνεχίζουμε να πιστεύουμε στον διάλογο με την Τουρκία, αλλά ωφέλιμος διάλογος δεν μπορεί να γίνει υπό καθεστώς οποιασδήποτε απειλής. Έχουμε μία ήρεμη αυτοπεποίθηση, προετοιμαζόμαστε και αγρυπνούμε, αλλά πάνω από όλα πιστεύουμε στην ειρήνη και αυτήν θα υπηρετήσουμε.
Εκτιμάτε πως στην Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε στις 23 και 24 Ιουνίου και στη Σύνοδο του ΝΑΤΟ στο τέλος του μήνα θα σταλούν καθαρά μηνύματα προς την Άγκυρα ή θα επιχειρηθεί μια τακτική ίσων αποστάσεων;
Ήδη σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης η χώρα μας έχει λάβει αμέριστη στήριξη. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε πριν λίγες μέρες με συντριπτική πλειοψηφία την έκθεση για την ενταξιακή πορεία της Τουρκίας τον περασμένο χρόνο, όπου εκτός από τις παρατηρήσεις για την υποχώρηση της δημοκρατίας, του κράτους δικαίου και των θεμελιωδών δικαιωμάτων, περιλαμβάνονται εξαιρετικά αυστηρές κρίσεις για τις απειλές κατά της εθνικής ακεραιότητας της Ελλάδας και τη μη εποικοδομητική στάση της Τουρκίας στο ζήτημα της επίλυσης του κυπριακού. Στο επίπεδο του ΝΑΤΟ, πράγματι, υπάρχει διαχρονικά λιγότερο οξεία στάση έναντι της επιθετικότητας της Τουρκίας, δεδομένου ότι και αυτή αποτελεί εταίρο της Συμμαχίας, όμως προκύπτει σαφώς και από εκεί η ανάγκη σεβασμού του διεθνούς δικαίου και η καταδίκη της πρόκλησης έντασης λόγω και έργω.
Ο πληθωρισμός παραμένει σε υψηλά επίπεδα, ενώ φαίνεται πως σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα διατηρηθούν οι υψηλές τιμές στην ενέργεια. Η κυβέρνηση εξετάζει πρόσθετα μέτρα στήριξης, όπως για παράδειγμα στοχευμένες μειώσεις στον ΦΠΑ ή μία νέα επιταγή ακρίβειας ή παραμένει εκτός συζήτησης η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα;
Ο πληθωρισμός εξακολουθεί να βρίσκεται σε πολύ υψηλά επίπεδα σε όλες τις χώρες και γίνονται προσπάθειες τόσο σε υπερεθνικό όσο και σε εθνικό επίπεδο για μέτρα συγκράτησής του, αν και μαγικές λύσεις προφανώς δεν υπάρχουν. Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και η Ομοσπονδιακή Κεντρική Τράπεζα των ΗΠΑ προανήγγειλαν αύξηση επιτοκίων με σκοπό την αποσυμπίεση του πληθωρισμού. Σε εθνικό επίπεδο επιχειρούμε σε τρία επίπεδα. Πρώτον, ενισχύοντας το πραγματικό διαθέσιμο εισόδημα μέσω αύξησης του κατώτατου μισθού, μείωσης του ΕΝΦΙΑ και μέτρων στήριξης της εργασίας. Δεύτερον, παρεμβαίνοντας στην πηγή του πληθωρισμού στην ενέργεια, δηλαδή στη χονδρική και στη λιανική αγορά, ουσιαστικά απορροφώντας το μεγαλύτερο μέρος της ρήτρας αναπροσαρμογής. Τρίτον, επιδοτώντας άμεσα τους πιο ευάλωτους καταναλωτές ενέργειας και καυσίμων. Η επιλογή να ενισχύσουμε τους πιο ευάλωτους και να μην προβούμε σε οριζόντια μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης είναι συνειδητή και εδράζεται σε αντικειμενικά στοιχεία. Πρώτα απ’ όλα, μια οριζόντια φορολογική μείωση θα είχε αμφίβολο ωφέλιμο αποτέλεσμα, επειδή δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι στην περίπτωση αυτή η μείωση θα φτάσει στον τελικό καταναλωτή. Δεδομένου ότι ο δημοσιονομικός χώρος για την ενίσχυση στα καύσιμα είναι πεπερασμένος, ώστε να μην κινδυνεύσει η επικείμενη ένταξη της χώρας μας στην επενδυτική βαθμίδα, μια οριζόντια μείωση θα σήμαινε σχετικά μικρή ωφέλεια για όλους, κατεξοχήν εκείνους που έχουν τη μεγαλύτερη κατανάλωση, ανεξαρτήτως του αν έχουν πράγματι οικονομική ανάγκη. Αντιθέτως, στοχευμένες μειώσεις που θα αφορούν τους πλέον ευάλωτους σημαίνει μεγαλύτερο μέρισμα ενίσχυσης για όσους έχουν πραγματικά ανάγκη. Είμαστε σταθερά προσηλωμένοι να βοηθούμε ουσιαστικά νοικοκυριά και επιχειρήσεις που βρίσκονται σε πραγματική δυσκολία.
Στο πεδίο της οικονομίας πρέπει να επιτευχθεί μια δύσκολη ισορροπία ανάμεσα στα μέτρα στήριξης και στη διασφάλιση της δημοσιονομικής ισορροπίας. Μέσα σε αυτό το σκηνικό πόσο εύκολο είναι για την κυβέρνηση να υλοποιήσει την λεγόμενη μεταρρυθμιστική ατζέντα;
Δεν έχουν όλες οι μεταρρυθμίσεις δημοσιονομικό κόστος. Για παράδειγμα, στην ανώτατη εκπαίδευση, οι αλλαγές κυρίως αποσκοπούν να απελευθερώσουν τα πανεπιστήμια από τον κρατικό εναγκαλισμό και να ενισχύσουν την αυτονομία και την εξωστρέφειά τους. Ακόμη, όμως, και μεταρρυθμίσεις με δημοσιονομικό κόστος, όπως ο ψηφιακός εκσυγχρονισμός του κράτους ή η αναβάθμιση της νοσοκομειακής φροντίδας, μεσοπρόθεσμα γλυτώνουν πόρους από το κράτος λόγω του εξορθολογισμού στην παροχή κρατικών υπηρεσιών και της μείωσης των απαιτούμενων ανθρωποωρών εκ μέρους του πολίτη για τις συναλλαγές του με το δημόσιο. Τελικά, πολλές μεταρρυθμίσεις είναι ζήτημα καλής προετοιμασίας και πολιτικού σθένους.
Με μια σειρά ανοιχτών θεμάτων -όπως η πορεία των τιμών, το τεταμένο κλίμα στις ελληνοτουρκικές σχέσεις- μήπως τελικά η κυβέρνηση επανεξετάσει το θέμα ενός εκλογικού αιφνιδιασμού το φθινόπωρο;
Όπως έχει δηλώσει ο Πρωθυπουργός, οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας. Ο σεβασμός στους κανόνες του πολιτικού παιχνιδιού μέσω εγκαίρως ψηφισμένου εκλογικού συστήματος και σταθερού εκλογικού κύκλου συνιστά θεσμική υποχρέωση της Πολιτείας. Και η παρούσα κυβέρνηση έχει αποδείξει τον σεβασμό που επιδεικνύει στους θεσμούς.
Ο Πρωθυπουργός έχει σημειώσει πως οι εκλογές κερδίζονται στο κέντρο. Πως θα προσελκύσει η Νέα Δημοκρατία το κεντρώο ακροατήριο , το οποίο πολιορκούν και άλλοι μνηστήρες;
Ο Πρωθυπουργός, όπως έχει έμπρακτα αποδείξει, αποτελεί τον κατεξοχήν εκφραστή του κεντρώου χώρου. Επιπλέον, κατά την άσκηση της δημόσιας εξουσίας δεν αντιλαμβάνεται πολιτικά στεγανά αλλά υπηρετεί με συνέπεια την αξιοκρατία. Για τον λόγο αυτό άλλωστε η παρούσα κυβέρνηση είναι πέρα από κάθε αμφιβολία η πιο πολυσυλλεκτική της μεταπολίτευσης. Ήρθαμε για να ενώσουμε τους Έλληνες και όχι να διαιωνίσουμε κίβδηλους διχασμούς του παρελθόντος.
Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν πως η Νέα Δημοκρατία διατηρεί καθαρό προβάδισμα από το ΣΥΡΙΖΑ αλλά δεν «πιάνει» τα ποσοστά που απαιτούνται για την αυτοδυναμία. Πόσο εύκολο είναι να αναζητηθούν πολιτικές συνεργασίες σε περίπτωση που δεν προκύψει αυτοδύναμη κυβέρνηση από τις επόμενες εκλογές, οι όποιες θα γίνουν με την απλή αναλογική;
Εμείς διεκδικούμε την αυτοδυναμία όχι από πολιτική έπαρση αλλά επειδή η χώρα έχει ανάγκη από σταθερή διακυβέρνηση που θα ανταποκρίνεται με γρήγορα αντανακλαστικά στις κρίσεις που διαρκώς ανακύπτουν και στις μεγάλες προκλήσεις που έχουμε μπροστά μας. Εάν ο λαός δεν μας κατατάξει σε αυτοδύναμη θέση θα ακολουθήσουμε εκείνο το οποίο επιτάσσει η πολιτική ηθική και η συνταγματική τάξη. Θα συζητήσουμε με εκείνους με τους οποίους συγκλίνουμε στις προγραμματικές μας αρχές και αξίες. Σκοπός μας δεν είναι η νομή της εξουσίας με κάθε τίμημα αλλά η προσφορά στην πατρίδα. Το εκλογικό σώμα θα είναι ασφαλώς ο τελευταίος κριτής. Και, στην επόμενη εκλογική αναμέτρηση, θα αποφασίσει έχοντας υπό κρίση όχι μόνο αφηρημένα πολιτικά προγράμματα αλλά και πολιτικά σχήματα δοκιμασμένα στην πράξη στο πρόσφατο παρελθόν. Εμπιστευόμαστε την κρίση του και προσβλέπουμε σε μια αυτοδύναμη Ελλάδα.
- Έλενα Ακρίτα: «Αν ο Παύλος Πολάκης εκλεγεί Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ θα παραιτηθώ και θα παραδώσω την έδρα»
- e-Αποδείξεις: Αντίστροφη μέτρηση για να γλιτώσετε έξτρα φόρο - Όσα πρέπει να ξέρετε
- Σέρρες: Πέθανε 15χρονος οδηγός αυτοκινήτου μετά από τροχαίο - Οδηγούσε με τρία παιδιά μέσα
- Κρήτη: Συνελήφθη και η μητέρα του γαμπρού με τα ναρκωτικά