Κατακόκκινη ετικέτα που κοπιάρει περιπαικτικά το στυλ του πιο αναγνωρίσιμου λογότυπου αναψυκτικού παγκοσμίως συνδυάζεται με τα υπόλοιπα χρώματα της σημαίας της Παλαιστίνης, αραβική καλλιγραφία, μοτίβα της κεφίγια και όλα τα κέρδη στον παλαιστινιακό λαό. Αυτό είναι το εναλλακτικό ποτό, μια επιχειρηματική ιδέα του Osama Qashoo, που «τρεντάρει» στις διαδηλώσεις και τα παλαιστινιακά στέκια του Λονδίνου, με τη φήμη του να διδίδεται εκτός συνόρων ύστερα από άρθρο του Aljazeera που το περιέγραφε ως κόλα «genocide-free» (σ.σ. «Χωρίς Γενοκτονία»).
Η Gaza Cola και οι «business» της αλληλεγγύης
«Το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να γνωρίζετε για την Gaza Cola είναι ότι ανήκει στους Παλαιστίνιους. Ανήκει σε οικογένειες που ζουν στην πρώτη γραμμή των καταυλισμών σε σκηνές. Ανήκει σε ανθρώπους που κυριολεκτικά παλεύουν για τη ζωή τους, παλεύουν για τα παιδιά τους, παλεύουν για τις οικογένειές τους και παλεύουν για να παραμείνουν στη γη τους. Γι' αυτό το προϊόν είναι μοναδικό και πρέπει να το υποστηρίξετε» λέει ο Qashoo σε προωθητικό βίντεο περιγράφοντας το soft drink. O 43χρονος Παλαιστίνιος πρόσφυγας, που κατέφυγε στη βρετανική πρωτεύουσα το 2003 και έκτοτε ζει και δραστηριοποιείται εκεί, μάζεψε το αρχικό κεφάλαιο από συλλογική χρηματοδότηση ομοεθνών του με στόχο να το αυξήσει εντυπωσιακά. «Δεν είναι φιλανθρωπία, είναι business» θα πει ο ίδιος, ωστόσο σε τούτες τις αλληλέγγυες business το 100% των κερδών προωθείται σε ανθρωπιστική βοήθεια των σκληρά δοκιμαζόμενων κατοίκων της Γάζας. Συγκεκριμένα τα χρήματα πηγαίνουν στην προσπάθεια επαναλειτουργίας των νωσοκομείων της περιοχής που έχουν βομβαρδιστεί ανελέητα κατά τις ισραηλινές επιθέσεις. Η τρέχουσα προτεραιότητα -σύμφωνα με όσα αναφέρει η ιστοσελίδα του προϊόντος- είναι το νοσοκομείο Al Karama/ Dignity Hospital στη Γάζα.
Η Gaza Cola και η «πραγματική γεύση της ελευθερίας»
Ταυτόχρονα ο Qashoo στόχευε σε ένα προσφιλές προϊόν, που δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να παρακάμψουν τα αντίστοιχα πολυεθνικών κολοσσών, τους οποίους μποϊκοτάρει το Παλαιστινιακό Κίνημα, ως άμεσους ή έμμεσους υποστηρικτές της εγκληματικής πολιτικής του Ισραήλ στα Κατεχόμενα. Ένα μποϊκοτάζ που στον αραβικό κόσμο έχει πλατιά στήριξη και στο οποίο καλεί και η Τουρκία. «Το 53% των καταναλωτών στη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική μποϊκοτάρουν προϊόντα από ορισμένες μάρκες λόγω πολέμων ή συγκρούσεων», αναφέρει ο George Shaw, αναλυτής της GlobalData. Πράγμα που δίνει και «εμπορικό αέρα» σε προϊό με τα χαρακτηριστικά της Gaza Cola. H ιδέα δουλευόταν σχεδόν ένα χρόνο και η υλοποίησή της ήταν πραγματική πρόκληση. «Η Gaza Cola ήταν πολύ δύσκολη και επίπονη διαδικασία, γιατί δεν είμαι ειδικός της ποτοβιομηχανίας», αναφέρει ο ίδιος. Λανσαρίστηκε τέλη Αυγούστου με αρχές Σεπτέμβρη του 2024 και έχει πουλήσει πάνω από 500.000 κουτάκια. Η γεύση της περιγράφεται από καταναλωτές ως «γλυκιά και όξινη με λιγότερο έντονη την αίσθηση του ανθρακικού». «Είναι καλύτερη από τα παρεμφερή αμερικανικά ποτά, επειδή υποστηρίζει την Παλαιστίνη», λένε κάποιοι. Για «γεύση χωρίς ενοχές, χωρίς γενοκτονίες, για την πραγματική γεύση της ελευθερίας» κάνει λόγο ο ίδιος ο δημιουργός.
Ένα «Σπίτι της Παλαιστίνης» στην καρδιά του Λονδίνου
Η Gaza Cola αναφέρεται επισήμως ως προϊόν του Palestine House («Σπίτι της Παλαιστίνης»). Πρόκειται για έναν πολυχώρο αρκετών ορόφων που απλώνεται πάνω από το παλαιστινιακό εστιατόριο Hiba Express, στο Holborn, πολυσύχναστη γειτονιά του Λονδίνου, γεμάτη φαγάδικα, βιβλιοπωλεία και μαγαζιά, του οποίου τα τραπέζια εκτός από χούμους και φαλάφελ, τώρα είναι γεμάτα και από κουτάκια Gaza Cola. To Palestine House, φτιαγμένο στο στυλ των παραδοσιακών αραβικών σπιτιών και καφέ, με πέτρινους τοίχους, μωσαϊκά, εσωτερική αυλή και συντριβανάκι, λειτουργεί εδώ και λίγο καιρό ως στέκι για Παλαιστίνιους πρόσφυγες (ανοιχτό σε κάθε εθνικότητα, βεβαίως) και ως χώρος διαφύλαξης των μνημών και της κουλτούρας του τόπου. Εδώ γίνονται πολλές δράσεις πολιτισμού, παρουσίασεις βιβλίων, συζητήσεις, αλλά έχει υποδομές και για στέγαση/διαμονή σε περίπτωση ανάγκης. Αν και πρόκειται για συνεργατικό εγχείρημα, ιθύνων νους και «ψύχη» του είναι και πάλι ο Osama Qashoo. Για να συμπληρωθεί η εικόνα του προφίλ τούτου του δραστήριου και ακούραστου ακτιβιστή και -για σκοπούς πέρα απ’ τα κέρδη- επιχειρηματία, θα πρέπει να σημειωθούν ακόμη κάποια σημαντικά κομμάτια του παζλ.
Σκηνοθέτης και συλληφθείς στο Mavi Marmara
Ο Qashoo υπήρξε πάντα ενεργό μέλος του παλαιστινιακού αγώνα. Υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει την πατρίδα του και να καταφύγει στο Λονδίνο στις αρχές του Millennium μετά τη διοργάνωση σειράς διαδηλώσεων κατά του ισραηλινού Τείχους στη Δυτική Όχθη, που οι Παλαιστίνιοι συχνά αποκαλούν «Τείχος του Απαρτχάιντ». Απόλυτα ευαισθητοποιημένος πάνω στο ατέλειωτο δράμα του λαού του (που ήταν άλλωστε και το προσωπικό του δράμα) αξιοποίησε τις σπουδές του στην αγγλική Εθνική Σχολή Κινηματογράφου και Τηλεόρασης για τη δημιουργία ταινιών και ντοκιμαντέρ που έριχναν φως στις ιστορίες των ομοεθνών του -είτε προσπαθούσαν να επιβιώσουν στην Παλαιστίνη είτε μακριά από αυτήν. Στη φιλμογραφία του ανήκουν τα «Samir's Room», «No Choice Basis», «My Dear Olive Tree» και «Inside Outside», ενώ η τριλογία του «A Palestinian Journey» βραβεύτηκε το 2006 από το Al Jazeera New Horizon Award. Το 2010 συμμετείχε στην οργάνωση και την αποστολή του Στόλου Ελευθερίας που στόχευε να μεταφέρει ανθρωπιστική βοήθεια από την Τουρκία στην αποκλεισμένη Γάζα δια θαλάσσης. Επέβαινε στο μοιραίο Mavi Marmara, που δέχθηκε επίθεση από δύο ισραηλινά πολεμικά πλοία σε μια συμπλοκή που κόστισε τη ζωή σε 9 ακτιβιστές, μεταξύ των οποίων ο κάμερμάν του Qashoo. Ο ίδιος συνελήφθη μαζί με σχεδόν 700 άλλους συμμετέχνοντες. Η οικογένειά του έκανε απεργία πείνας μέχρι να απελευθερωθεί. Σήμερα έχει μια αποδεκατισμένη οικογένεια, ένα 17χρονο γιο που αγνοείται στη Δυτική Όχθη και φίλους που δεν ξέρει πού βρίσκονται στην Παλαιστίνη. Ζει στο Λονδίνο και -όπως λέει- δεν περίμενε ποτέ να πουλάει αναψυκτικά.