Ελλάδα|04.09.2024 06:52

Πώς θα λειτουργεί το νέο σύστημα κομίστρου στη Θεσσαλονίκη: Το κόστος της κάθε επιλογής - Ποια η διαφορά με το εισιτήριο της Αθήνας

Μαρία Λιλιοπούλου

Το στοίχημα της πάταξης της εισιτηριοδιαφυγής, η οποία κυμαίνεται σε επίπεδα ρεκόρ στη Θεσσαλονίκη φιλοδοξούν να κερδίσουν η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και οι διοικήσεις των συγκοινωνιακών εταιρειών με την εφαρμογή του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το οποίο θα εισαχθεί στη ζωή των πολιτών της στις 30 Νοεμβρίου οπότε και θα ξεκινήσει τη λειτουργία του το μετρό της Θεσσαλονίκης.

Κι αυτό διότι σύμφωνα με τα στοιχεία των συγκοινωνιακών μελετών που είχαν παρουσιαστεί την περασμένη άνοιξη, το ποσοστό επικυρώσεων εισιτηρίων στα λεωφορεία της Θεσσαλονίκης είναι απογοητευτικό και δεν ξεπερνά το 12% των μετακινούμενων με αυτά. Ιδιαίτερα χαμηλά είναι και τα ποσοστά της χρήσης κάρτας απεριορίστων διαδρομών ακόμα και ανάμεσα στους επιβάτες, οι οποίοι δε διαθέτουν Ι.Χ. αφού μετρήθηκαν μόλις στο 8%.

Με το αυτόματο σύστημα συλλογής κομίστρου για τα ΜΜΕ της Θεσσαλονίκης και τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη της πόλης που παρουσιάστηκαν την Τρίτη σε ειδική ημερίδα που διοργάνωσε ο ΟΣΕΘ παρουσία της ηγεσίας του υπουργείου, η πόλη αναμένεται να γυρίσει σελίδα. Το νέο εισιτήριο με το οποίο θα κινείται το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης θα έχει το μέγεθος τραπεζικής κάρτας όπως ακριβώς και αυτό της Αθήνας, ενώ παρόμοιος θα είναι και ο χρωματισμός του. Θα κυκλοφορεί σε δύο τύπους ως προσωποποιημένη ή μη κάρτα, ενώ σε χρήση θα παραμείνει και το χάρτινο εισιτήριο, το οποίο ωστόσο ο επιβάτης καλείται να επαναφορτίζει έως και 6 φορές αντι να το πετά ύστερα από κάθε χρήση.

Η βασική διαφορά του με το εισιτήριο της Αθήνας είναι η διάρκεια του, η οποία ορίστηκε στα 70 λεπτά (η διάρκεια του ενιαίου εισιτηρίου στην πρωτεύουσα είναι 90 λεπτά).

Πώς θα λειτουργεί το νέο σύστημα κομίστρου

Αν και η τιμή του ενιαίου ηλεκτρονικού εισιτηρίου για τις αστικές συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης δεν ανακοινώθηκε ούτε χθες επισήμως, είναι πλέον γνωστό ότι θα κοστίζει περίπου 1 ευρώ. Θα είναι δηλαδή φτηνότερο από αυτό της Αθήνας, το οποίο σήμερα στοιχίζει 1,20 ευρώ.

Τα προϊόντα κομίστρου που θα έχει στη διάθεση του ο επιβάτης είναι:

  •  Το εισιτήριο απεριόριστων μετεπιβιβάσεων διάρκειας 70 λεπτών.
  •  Το εισιτήριο δύο διαδρομών (μετ΄επιστροφής).
  •  Το εισιτήριο 10+1.
  • Το εισιτήριο διαδρομών ειδικής χρήσης (Αεροδρόμιο, πολιτιστική γραμμή, γραμμές express.
  •  Το ημερήσιο εισιτήριο (εκτός των διαδρομών ειδικής χρήσης).
  •  Το τουριστικό εισιτήριο 3 ημερών, το οποίο θα περιλαμβάνει και μία διαδρομή από και προς το Αεροδρόμιο.
  •  Οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών (μηνιαίες, τριμηνιαίες, 6μηνιαίες και ετήσιες κάρτες).
  • Λοιπές προσωποποιημένες κάρτες (μαθητικές, φοιτητικές, κλπ)

Στο νέο εισιτήριο θα μπορούν να αποθηκεύονται υπό προϋποθέσεις πολλά προϊόντα κομίστρου. Η αγορά του μπορεί να γίνεται είτε από τα υφιστάμενα επανδρωμένα εκδοτήρια ή τα εκδοτήρια στους σταθμούς του μετρό, αλλά και από αυτόματους πωλητές που θα εγκατασταθούν σε διάσπαρτα σημεία στους 14 δήμους που περιλαμβάνει στα όρια του ο ΟΣΕΘ καθώς επίσης και στον σταθμό των ΚΤΕΛ και το Αεροδρόμιο.Μελλοντικός στόχος του ΟΣΕΘ είναι η έκδοση εισιτηρίου να γίνεται με ανέπαφες συναλλαγές μέσω τραπεζικής κάρτας. Εναλλακτικά η παραγγελία ή η φόρτιση κάρτας και εισιτηρίου θα μπορεί να γίνεται και από τη διαδικτυακη πυλη που ετοιμάζεται και την εφαρμογή για κινητά τηλέφωνα.

Με την επικύρωση του εισιτηρίου ο επιβάτης θα βλέπει και το υπόλοιπο του χρόνου διαδρομής ή το υπόλοιπο των εισιτηρίων, ενώ τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών ακόμα και στο στάδιο της έκδοσης της; κάρτας θα είναι κρυπτογραφημένα.

Το έργο, όπως εξήγησε η Κατερίνα Τσαβαλά, διευθύντρια λειτουργίας του ΟΣΕΘ, υλοποιείται μέσω σύμβασης μεταξύ της Κοινωνίας της Πληροφορίας και της κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ - INDIGITAL - AMCO. Παρέχει τον σχεδιασμο, την εγκατάσταση, τη συντήρηση και την τεχνική διαχείριση του συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου που θα εφαρμοστεί σε όλα τα λεωφορεία αστικής συγκοινωνίας της Θεσσαλονίκης και το μετρό.

Σε κάθε λεωφορείο, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της AMCO, Νίκος Μάρκελλος, θα εγκατασταθεί ο κεντρικός υπολογιστής οχήματος που εκτός του ρόλου του στο εισιτήριο, θα διευκολύνει το σύστημα τηλεματικής και πληροφόρησης των επιβατών. Το σύστημα θα δουλεύει με τέτοιο τρόπο ώστε να βελτιστοποιεί τον προγραμματισμό των δρομολογίων τόσο σε επίπεδο εξυπηρέτησης κοινού όσο και μείωσης λειτουργικου κόστους.

Στα οχήματα, κοντά σε κάθε πόρτα θα υπάρχει ένα επικυρωτικό μηχάνημα έξυπνων καρτών, το οποίο σε επόμενη φάση θα μπορεί να υποστηρίξει και ανέπαφες τραπεζικές κάρτες. Οι επιβάτες θα έχουν δωρεάν ασύρματη σύνδεση στο διαδίκτυο, ενώ στα οχήματα θα υπάρχουν μετρητές επιβατών.Δεδομένου ότι στο σύστημα οι προσωποποιημένοι χρήστες θα διαθέτουν το δικό τους λογαριασμό, θα δίνεται η δυνατότητα σε μία εταιρία να αγοράσει προϊόντα κομίστρου για τους εργαζόμενους της και να τους τα διαθέσει ψηφιακά. Στα πλεονεκτήματα της χρήσης του νέου συστήματος συγκαταλέγονται η δυνατότητα φόρτισης διαφορετικών προϊόντων σε αυτό και η εξοικονόμηση πόρων σε αναλώσιμα λόγω της επαναχρησιμοποίησης του.

Με την καταγραφή των επικυρωμένων εισιτηρίων:

  •  Θα συγκεντρώνονται προσωποποιημένη δεδομένα που οδηγούν στην κατανόηση των αναγκών του συστήματος αστικών μεταφορών και οδηγούν καλύτερα τον σχεδιασμό του συγκοινωνιακού χάρτη.
  •  Δίνεται η δυνατότητα ανάπτυξης νέων υπηρεσιών αστικής μετακίνησης με τον συνδυασμό πολλαπλών ΜΜΕ μέσω χρήσης ψηφιακών πλατφορμών (Mobility as a Service).
  • Δίνεται ευελιξία στην τιμολογιακή πολιτική.
  •  Σχεδιάζονται νέα προϊόντα που στοχεύουν σε συγκεκριμένες ομάδες χρηστών μεγιστοποιώντας το εξυπηρετούμενο κοινό, αλλά ταυτόχρονα επιτυγχάνοντας αύξηση της χρήσης των ΜΜΕ.

Η διοίκηση του ΟΣΕΘ εκτιμά ότι με τον έλεγχο του νέου εισιτηρίου θα μειωθεί η εισιτηριοδιαφυγή και κατά συνέπεια απώλεια εσόδων των συγκοινωνιακών εταιρειών.

 Στην τελική ευθεία οι δοκιμές για το μετρό

Στη φάση των δοκιμών προκειμένου το σύστημα να είναι έτοιμο για την πρεμιέρα των υπόγειων διαδρομών στην πόλη την 30ή Νοεμβρίου βρίσκεται η Ελληνικό Μετρό.

Όπως επισήμανε μιλώντας στην ίδια ημερίδα ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Νίκος Κουρέτας, για πρώτη φορά θα λειτουργήσει στην πόλη ένα μέσο αξιόπιστο με ποσοστό απόδοσης δρομολογίων 99%, μέση ταχύτητα 30 χιλιομέτρων την ώρα και μέγιστη 80 χιλιομέτρων, το οποίο θα χρησιμοποιεί τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφάλειας παγκοσμίως, ενώ θα είναι  φιλικό προς το περιβάλλον καθώς υπολογίζεται ότι η μείωση εκπομπών διοξειδιου του άνθρακα θα είναι χαμηλότερη κατα 137.000 τόνους ετησίως.

Προανήγγειλε ότι η έναρξη λειτουργίας του μετρό στην πόλη θα συνδυαστεί με τον ανασχεδιασμό των λεωφορειακών γραμμών της πόλης ώστε τα δύο μέσα να λειτουργούν συνδυαστικά. Σε ό,τι αφορά τα λεωφορείο ο Σαμουέλ Σαλέμ διευθυντής, συγκοινωνιακού έργου ΟΣΕΘ ανέφερε ότι οι λεωφορειακές γραμμές θα γίνουν ο βασικός τροφοδότης της γραμμής του μετρό, αλλά θα παραμείνουν σε λειτουργία οι γραμμές κορμού και θα ικανοποιηθούν οι ανάγκες για σύνδεση με τα ΚΤΕΛ, το Αεροδρόμιο και περιοχές στις οποίος δε θα πηγαίνει το μετρό.

Στόχος - όπως είπε - είναι να διατηρηθεί το υφιστάμενο επίπεδο εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού, ενώ συμπλήρωσε ότι με τον νέο σχεδιασμό και τη συνδυαστική χρήση των ΜΜΕ, το όφελος θα είναι 25% σε χρόνο μετακίνησης, δηλαδή περίπου 10 - 15 λεπτά και θα εξοικονομηθούν περίπου 40 οχήματα, ενώ με την προσθήκη της Καλαμαριάς το όφελος θα είναι ακόμα μεγαλύτερο και θα προσεγγίζει τα 60 οχήματα. Βάσει του σχεδιασμού, πάντως, από τις 77 γραμμές οι 39 δεν επηρεάζονται, ενώ οι 38 θα τροποποιηθούν.

ΘεσσαλονίκημετρόλεωφορείαΟΣΕειδήσεις τώρα