Θέατρο|04.09.2024 18:40

Θέατρο Πορεία: Τεχνητή Νοημοσύνη και κακοποίηση στο επίκεντρο του νέου ρεπερτορίου

Άγγελος Γεραιουδάκης

Η νέα σεζόν είναι έτοιμη να ξεκινήσει, και τα θέατρα ήδη ανακοινώνουν τις φετινές τους παραγωγές, γεμίζοντας τον πολιτιστικό χάρτη με ενδιαφέρουσες παραστάσεις. Την Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Πορεία, Δημήτρης Τάρλοου, παρουσίασε το πολυαναμενόμενο ρεπερτόριο για την περίοδο 2024-2025, συνοδεύοντάς το με μια μοναδική προσφορά. Από τις 4 έως τις 11 Σεπτεμβρίου, οι θεατές θα έχουν τη δυνατότητα να προμηθευτούν εισιτήρια σε προνομιακή τιμή των 12 ευρώ, προσφέροντας έτσι μια ευκαιρία για όλους ν' απολαύσουν τη μαγεία του θεάτρου.

Το Θέατρο Πορεία ανοίγει τη νέα σεζόν με δυναμικές επαναλήψεις, όπως το «Εγκλημα και Τιμωρία» και το «Περλιμπλίν και Μπελίσα», ενώ στη συνέχεια θα παρουσιάσει τρεις νέες παραγωγές. Συγκεκριμένα, θα φιλοξενήσει την παράσταση «Ο Θεός της Σφαγής» σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης και σκηνοθεσία Μάνου Βαβαδάκη, το «Prima Facie» με τη Λένα Παπαληγούρα, σε σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου, και το νέο έργο της Έρις Κύργια «Frankenstein και Eliza», εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα της Mary Shelley και την ιστορία της τεχνητής νοημοσύνης, με πρωταγωνιστή τον Γιάννη Στάνκογλου.

Ποιος είναι ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης;

Το έργο «Frankenstein και Eliza», που εμπνέεται από την τρομακτική και ρομαντική νουβέλα των αρχών του 19ου αιώνα και από την ιστορία της Τεχνητής Νοημοσύνης, ακολουθεί τον Βίκτορ Φράνκενσταϊν στην ιλιγγιώδη διανοητική και ψυχική πορεία του, τα ηθικά του διλήμματα, τις συγκρούσεις του με την ακαδημαϊκή κοινότητα, την κατάρρευση της προσωπικής ζωής του, την απώλεια της ταυτότητάς του, την καταστροφική αλληλεπίδραση με το άυλο δημιούργημά του.

Ο Φράνκενσταϊν και οι πειραματισμοί του αποτελούν μια πρώτης τάξεως αφορμή για να στοχαστούμε πάνω σε μια σειρά ερωτημάτων που απασχολούν τον σημερινό άνθρωπο: ποιος είναι ο ρόλος της Τεχνητής Νοημοσύνης; Τι θα γίνει αν οι μηχανές αποκτήσουν αισθήματα και συνείδηση, όπως φοβούνται ορισμένοι; Ποιος είναι ο ρόλος των επιστημόνων, των επιχειρηματιών, των κρατικών ρυθμιστικών αρχών, του καθενός από εμάς; Αυτά και άλλα ερωτήματα, στα οποία δεν υπάρχει καμία πειστική και καθησυχαστική απάντηση…

Παράλληλα, το Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Κρήτης φέρνει στην πρωτεύουσα τον «Θεό της Σφαγής» της Γιασμίνα Ρεζά. Το έργο θα περιοδεύσει πρώτα στα θέατρα της Κρήτης και αργότερα θα μετακομίσει στο Θέατρο Πορεία από 23 έως 27 Οκτωβρίου 2024. Σ' ένα σαλόνι στο Παρίσι, δυο νεαρά ζευγάρια συναντιούνται για να συζητήσουν τη συμπλοκή των εντεκάχρονων παιδιών τους. Αναζητώντας μια αμοιβαία αποδεκτή λύση, θα φανερώσουν τους μύχιους εαυτούς τους, και η αρχικά πολιτισμένη, ώριμη συζήτηση θα οδηγηθεί στη βαρβαρότητα.

Το «Prima Facie» για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Το πολυβραβευμένο θεατρικό έργο «Prima Facie» (στη νομική ορολογία «εκ πρώτης όψεως») της Suzie Miller είναι το έργο που άλλαξε παγκοσμίως από το 2019 τον τρόπο με τον οποίο το σύστημα ποινικής δικαιοσύνης αντιμετωπίζει τη σεξουαλική κακοποίηση. Μετά την τεράστια επιτυχία του ως θεατρικό έργο, διασκευάστηκε από τη συγγραφέα σε μυθιστόρημα, το οποίο είναι ήδη παγκόσμιο best seller, ενώ η ομώνυμη ταινία ξεκινάει γυρίσματα εντός του 2024.

«Είχαμε έρθει πριν από δύο χρόνια με τη Suzie στην Αθήνα. Το έργο ήδη είχε κάνει μεγάλη καριέρα στο West End του Λονδίνου και στο Broadway της Νέας Υόρκης. Μου είπε ότι θα ήθελε πολύ αυτό το έργο να γίνει εδώ. Η Αθήνα και γενικά η Ελλάδα είναι η κοιτίδα του πολιτισμού και του θεάτρου. Πιστεύει ότι το έργο αυτό θα έχει πολύ μεγάλη ανταπόκριση γιατί αφορά τον σύγχρονο κόσμο. Αυτή τη στιγμή παρουσιάζεται σε 25 χώρες του πλανήτη» ανέφερε η παραγωγός της παράστασης του West End, Τρις Γουάντλει, στη σημερινή συνέντευξη Τύπου. 

Η Tessa είναι μια νέα και λαμπρή δικηγόρος, εθισμένη στη νίκη. Έχει σφυρηλατήσει όλη την καριέρα της με απόλυτη αποφασιστικότητα, φροντίζοντας να ξεπεράσει την καταγωγή της από την εργατική τάξη για να μπορέσει να φτάσει στην κορυφή του παιχνιδιού. Και τα καταφέρνει. Πάντα τα καταφέρνει. Ξέρει καλά πως σε ένα ανδροκρατούμενο και βαθιά συντηρητικό σύστημα το «ποιον ξέρεις» και το «από που κατάγεσαι» είναι εξίσου σημαντικό με το «ποιος είσαι».

Δουλεύοντας σκληρά κάθε της υπόθεση έχει εξελιχθεί σε κορυφαία συνήγορο υπεράσπισης. Και καθοδηγούμενη από την πίστη της στο νομικό πλαίσιο και στο δικαίωμα για δίκαιες δίκες, δεν υπάρχει τίποτα που να αγαπά η Tessa περισσότερο από τη συγκίνηση που της χαρίζει το να αθωώνει πελάτες. Ένα βράδυ, ένα ραντεβού μ' έναν συνάδελφό της πάει τρομερά στραβά. Και η απρόσμενη τροπή των γεγονότων μετατοπίζει την ηρωίδα στην άλλη πλευρά του μαρτυρίου. Η ανερχόμενη δικηγόρος βρίσκεται ξαφνικά ανυπεράσπιστη μετά από σεξουαλική κακοποίηση. Και διαπιστώνει, για πρώτη φορά, ότι οι κανόνες του παιχνιδιού, που και η ίδια κατά καιρούς χρησιμοποίησε, τώρα μπορεί να μην την προστατεύσουν. Η Tessa αμφισβητεί όλα όσα πίστευε, καθώς συνειδητοποιεί ότι οι νόμοι είναι φτιαγμένοι από άντρες. Και πως όλη η ηθική αντίληψη γύρω από τα όρια της σεξουαλικής κακοποίησης καθορίζεται αποκλειστικά και μόνο, μέσα από τις απόψεις της πατριαρχικής εξουσίας για αυτό το ζήτημα. Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στις 29 Οκτωβρίου και θα παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00

κακοποίησητεχνητή νοημοσύνηθέατρο Πορεία