Tom in Greece: H μίζερη ελληνική επαρχία στη σκηνή της Στέγης
NewsroomΠώς είναι να χάνεις τον συνεργάτη, συνάδελφο και σύντροφό σου; Πώς αλλάζει η ζωή ενός ανθρώπου, όταν περνά χρόνο με την οικογένεια του αποθανόντα συντρόφου του; Πώς διαχειρίζεται κανείς το πένθος, την απώλεια, τα πάθη που πρέπει να κρατηθούν μυστικά σε μια κλειστή κοινωνία; Και τελικά, πόσα μυστικά μπορεί κανείς να κρατήσει στο όνομα της αγάπης; Ο ανήσυχος σκηνοθέτης Σαράντος Γεώργιος Ζερβουλάκος, στην πρώτη του συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μεταφέρει το επιτυχημένο έργο του Μισέλ Μαρκ Μπουσάρ, Tom à la ferme (2011), σε μια διασκευή εμπνευσμένη και από την ελληνική πραγματικότητα, στη Μικρή Σκηνή της Στέγης, από 12 έως 29 Δεκεμβρίου.
Ο Ζερβουλάκος, που το 2012 ψηφίστηκε από τους Γερμανούς κριτικούς θεάτρου του περιοδικού Theater Heute ως ο καλύτερος ανερχόμενος καλλιτέχνης, επιστρατεύει μια ομάδα νέων και καθιερωμένων ηθοποιών (Ρένια Λουιζίδου, Αντώνης Πριμηκύρης, Λευτέρης Πολυχρόνης, Eva Maria Sommersberg), οι οποίοι, υπό τους ήχους των Amateurboyz, μας συστήνουν ένα ψυχολογικό θρίλερ, σπουδή στο πένθος και, παράλληλα, ανατομία μιας κλειστής κοινωνίας. Ένα επιτυχημένο θεατρικό έργο, που έγινε και ταινία από το τρομερό παιδί του καναδικού κινηματογράφου, Xavier Dolan, διασκευάζεται και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Ο Τομ, κοσμοπολίτης, πετυχημένος και γκέι, ταξιδεύει στην ελληνική επαρχία για να παραστεί στην κηδεία του εραστή του. Συντετριμμένος από το πένθος του, γνωρίζει για πρώτη φορά την οικογένεια του εκλιπόντα: τη μητέρα του, που δεν έχει ιδέα ποιος είναι ο Τομ και τι έχει ζήσει με τον γιο της, καθώς και τον πανομοιότυπο αδερφό του, που θέλει να κρύψει την αλήθεια με κάθε κόστος. Παρά το τοξικό περιβάλλον, ο Τομ μοιάζει να αδυνατεί να φύγει, ενώ παθολογικές δυναμικές αναπτύσσονται μεταξύ των προσώπων που ταλανίζονται από παιχνίδια εξουσίας και καταπιεσμένες ορμές. Σταδιακά, τα όρια μεταξύ βίας, φόβου και λαγνείας θολώνουν, οδηγώντας σε μια τραγικοκωμική αποκάλυψη ψέματος, απώθησης και βίας.
Το συγκεκριμένο έργο του Μπουσάρ έχει διασκευαστεί και για τη μεγάλη οθόνη από τον επιτυχημένο νέο σκηνοθέτη Xavier Dolan (2013, ελλ. τίτλος «Ο Τομ στη φάρμα»), ο οποίος το περιγράφει ως μια ιστορία για ανεστραμμένους ρόλους και κόσμους. Ο τίτλος της ταινίας έχει μεταφραστεί στα γερμανικά ως “Sag nicht, wer du bist”, δηλαδή «Μη λες ποιος είσαι».
Ο Μισέλ Μαρκ Μπουσάρ, γεννημένος το 1958 στο Κεμπέκ του Καναδά, ασχολήθηκε από μικρή ηλικία με τη δημιουργία θεατρικών έργων και την οργάνωση παραστάσεων. Το 1987, με την παρουσίαση του “Les Feluettes ou la Répétition d’un drame romantique” (Τα κρινάκια ή η επανάληψη ενός ρομαντικού δράματος), κατάφερε να κατακτήσει την καθολική αναγνώριση του θεατρικού κοινού στον Καναδά. Έχει γράψει πάνω από 20 θεατρικά έργα, που έχουν μεταφραστεί σε διάφορες γλώσσες (μεταξύ άλλων, στα αγγλικά, τα ισπανικά, τα ολλανδικά, τα ιταλικά και τα γερμανικά) και διασκευαστεί για το σινεμά και την όπερα. Θεωρείται ένας από τους πιο σημαντικούς θεατρικούς συγγραφείς της γενιάς του στον Καναδά. Έχει τιμηθεί με αναρίθμητα βραβεία και έχει αναγορευτεί Αξιωματούχος της Τάξης του Καναδά και Ιππότης της Εθνικής Τάξης του Κεμπέκ, ενώ είναι μέλος της Ακαδημίας Γραμμάτων του Κεμπέκ.
Σημείωμα σκηνοθέτη
Ένα κείμενο-σεισμογράφος οικογενειακών εντάσεων και κοινωνικής πίεσης. Σε μια τυχαία οικογένεια. Σε μια τυχαία οικογένεια που κάποιος έτυχε να είναι «διαφορετικός». Έτσι έτυχε. Τώρα, όμως, σε αυτή τη μικρή και κλειστή κοινωνία, σε αυτό το σύστημα, κάποιος κινδυνεύει. Κάποιος πονάει και κάποιος πνίγεται. Έτσι έτυχε. Γύρω του κανείς δεν τολμάει να αντιμετωπίσει αυτό τον άνθρωπο, απλά και έτσι όπως θα του άξιζε – ως έναν άνθρωπο.
Με την περιγραφή έντονης ομοφοβίας ως βασικό του θέμα, το έργο Tom in Greece του Καναδού Μισέλ Μαρκ Μπουσάρ δυστυχώς στη χώρα μας αποκτά́ μια σημαντική ανάγκη παρουσίασης στη θεατρική σκηνή. Η επικαιρότητα του έργου είναι όπως και η κατάσταση που περιγράφει: φοβερή.
- «Χειμωνιάτικο» Σαββατοκύριακο με καταιγίδες, μποφόρ και πτώση της θερμοκρασίας - Προβλήματα λόγω ανέμων
- Νέες αποκαλύψεις για την Ειρήνη Μουρτζούκου - Υποδυόταν τη μητέρα του Παναγιωτάκη σε δημοσιογράφο
- Πρώτη φορά στην ιστορία των ΗΠΑ παιδί προσβάλλεται από γρίπη των πτηνών
- Είναι το «Labour» της Paris Paloma το φεμινιστικό anthem της Gen Z;